General methodological requirements for the implementation of strategies guided to the values education in medical sciences students
Keywords:
medicine student, medical training, values education, didactic strategy, modeling situations of living learning, link university-society.Abstract
In this work stands out the importance of the strategy as an instrument which contains the premature projection of a pedagogic actions system to follow under specific and deliberate conditions, aimed at achieving values education in medical sciences students, besides being necessary that this should have a theoretical model to sustain their implementation and to correspond with the diagnosis of the current situation of the moral value with which one works. Rules or methodological requirements for their logical implementation by the advising professor in the medicine career are also offered: functional and didactic structures, as well as investigation methods proposal to value the feasibility of the implemented mechanism.
Downloads
References
2. Columbié Reyes JL, Columbié Ortiz FJ, Broock Romero Y. El valor responsabilidad como unidad de análisis del proceso formativo integral en estudiantes de ciencias médicas. MEDISAN. 2016 [citado 12 may 2016]; 20(2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192016000200016
3. Horruitiner Silva P. La reforma universitaria de 1962: medio siglo de Universidad en Revolución. La Habana: Editorial Félix Varela; 2012.
4. Addine Fernández F. El registro de sistematización profesional: herramienta para la toma de decisiones. La Habana: Centro de Estudios Educacionales de la Universidad de Ciencias Pedagógicas “Enrique José Varona”; 2012.
5. Fuentes González HC, Addine Fernández F. La didáctica universitaria y su relación con el currículo. 2010. La Habana: VII Congreso Internacional de la Educación Superior; 2010.
6. Fabelo Corzo JR, Báxter Pérez E, Castro Alegret PL. Los valores y su desarrollo actual. La Habana: Editorial Pueblo y Educación; 2010.
7. Orozco Hechavarría O. Las estrategias como resultado práctico en la investigación educativa. Santiago de Cuba: Universidad de Ciencias Pedagógicas “Frank País García”; 2008.
8. Díaz-Canel Bermúdez M. Que los valores y la espiritualidad sean las fuerzas de la Revolución. I Taller Nacional de educación en valores. Habana: Editorial Pueblo y Educación; 2014.
9. Paz Domínguez I, Ramos Romeo G, Venet Muñoz R. Aportes de un centro de estudios pedagógicos al desarrollo de la práctica educativa en Santiago de Cuba. La Habana: Congreso Internacional de Pedagogía; 2013.
10. Antúnez Coca J. Estrategia didáctica para la formación científica de los estudiantes de Tecnología de la Salud. MEDISAN. 2015 [citado 21 May 2016];19(11). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192015001100015&lng=es&nrm=iso&tlng=es
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All the articles can be downloaded or read for free. The journal does not charge any amount of money to the authors for the reception, edition or the publication of the articles, making the whole process completely free. Medisan has no embargo period and it is published under the license of Creative Commons, International Non Commercial Recognition 4.0, which authorizes the copy, reproduction and the total or partial distribution of the articles in any format or platform, with the conditions of citing the source of information and not to be used for profitable purposes.