Teaching perfection of professors graduated from the health technological training

Authors

  • José Antúnez Coca Facultad de Enfermería -Tecnología de la Salud, Universidad de Ciencias Médicas
  • Yaima Rosa Martínez Lambert Facultad de Enfermería -Tecnología de la Salud, Universidad de Ciencias Médicas
  • Vivian Benito Valenciano Facultad de Enfermería -Tecnología de la Salud, Universidad de Ciencias Médicas

Keywords:

higher education, teaching perfection, medical education, didactics, pedagogy, teaching educational process.

Abstract

Professors preparation is a continuous and systematic work in the higher education. This comprises didactic and pedagogic aspects in the teaching educational process as a way to reach a comprehensive training of the students. In that sense, a pedagogy course  with 7 professors as lecturers was designed, graduated from  the health technological training, and the results of the preparation  process of these professionals are exposed. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

José Antúnez Coca, Facultad de Enfermería -Tecnología de la Salud, Universidad de Ciencias Médicas

Dr.C. Pedagógicas, Profesor Auxiliar del Dpto de Informatica

References

1. Aguilera Cuevas SM, Díaz Corral MC, Bermejo Salmon M, Roldán Ruenes A. La universidad como gestora del conocimiento en la formación del capital humano. Universidad de Oriente [citado 14 Nov 2013]. Disponible en: http://www.gecyt.cu/redcapitalhumano/ponencias/p_16a.pdf

2. Alarcón Ortiz R. La nueva universidad cubana. Rev Pedagogía Universitaria. 2008 [citado 14 Nov 2013];13(2). Disponible en: http://cvi.mes.edu.cu/peduniv/index.php/peduniv/article/view/440/431

3. Blanco M, Facenda M, González R. La concepción del trabajo metodológico en el programa de cambio de la nueva universidad de la Isla de la Juventud. La Habana: Taller Internacional de Pedagogía de la Educación Superior; 2014.

4. Bernal H, Rivera B. Responsabilidad social universitaria: aportes para el análisis de un concepto [citado 14 Ene 2014]. Disponible en: http://www.cna.gov.co/1741/articles-311056_ResponsabilidadSocial.pdf

5. Campillo M, Sáez Carreras J, Cerro Velázquez F del. El estudio de la práctica y la formación de los profesionales: un reto a las universidades. RED-DUSC. 2012 [citado 14 Ene de 2014]; 6. Disponible en: https://www.um.es/ead/reddusc/6/campillo.pdf

6. Del Pino Calderón JL. Orientación educativa y profesional en el contexto cubano: concepciones, experiencias y retos. Alternativas Cubanas en Psicología. 2013 [citado 14 Ene de 2014]; 1(2). Disponible en: http://www.acupsi.org/articulo/29/orientacin-educativa-y-profesional-en-el-contexto-cubano-concepciones-experiencias-y-retos.html

7. García Pérez Y, Herrera Rodríguez JI, García Valero MA. La cultura profesional docente. Pedagogía Universitaria. 2013 [citado 10 Mar 2015]; 18(1). Disponible en: http://cvi.mes.edu.cu/peduniv/index.php/peduniv/article/view/564

Published

2017-05-10

How to Cite

1.
Antúnez Coca J, Martínez Lambert YR, Benito Valenciano V. Teaching perfection of professors graduated from the health technological training. MEDISAN [Internet]. 2017 May 10 [cited 2025 Jun. 2];21(5). Available from: https://medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/1256

Issue

Section

Brief Communications