The health technician's professional training and the use of the teaching virtual environments

Authors

  • Felipe Manuel León Cáceres Instituto Superior Tecnológico Bolivariano de Tecnología, Guayaquil
  • Gonzalo Ernesto Orozco Vilema Instituto Superior Tecnológico Bolivariano de Tecnología, Guayaquil
  • Rosa Elizabeth Orozco Vilema Instituto Superior Tecnológico Bolivariano de Tecnología, Guayaquil

Keywords:

professional training, virtual classroom, health technician, teaching-learning.

Abstract

A strategy of the teaching-learning process is proposed from a developing approach, with the aim of contributing to the professional training of the teaching staff of the technological higher institutes in relation to the use of the virtual environments, which will allow them to respond to the transforming challenge of this educational level. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. UNESCO. Educación para los derechos humanos [citado 12 Jul 2015]. Disponible en http://www.unesco.org/new/es/education/themes/leading-the-international-agenda/human-rights-education/

2. Valdés Rodríguez MC, Senra Mujica A, Rey Roque A, Darín S. Las competencias pedagógicas en los creativos entornos virtuales de aprendizajes universitarios. Rev Electron Tecnol Educ. 2007 [citado 12 Jul 2015];24. Disponible en: http://www.edutec.es/revista/index.php/edutec-e/article/view/495

3. Bravo Ramos JL. Los medios de enseñanza: clasificación selección y aplicación. Pixel-Bit. Rev Medios y Educación. 2004;24:113-24.

4. Fabara Garzón E. Estado del arte de la formación docente en el Ecuador. Cuadernos del contrato social por la educación. Quito; 2013 [citado 12 Jul 2015]. Disponible en: http://contratosocialecuador.org/ images/publicaciones/ cuadermos/8.pdf

5. Castro Torres M. Docencia media en enfermería: un encuentro con su historia. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2004.

6. Vigotsky L. Interacción entre enseñanza y desarrollo. En: Selección de Lecturas de Psicología de las edades. T 3. La Habana: Universidad de La Habana;1988.

7. Añorga J. Teoría de los sistemas de superación. La Habana: Editorial Pueblo y Educación; 1995.

8. García Fernández O. Concepción pedagógica de un entorno virtual de enseñanza aprendizaje desarrollador para la formación del docente [Tesis doctoral]. Santiago de Cuba: Universidad de Ciencias Pedagógicas “Frank País García”; 2010.

9. Armas Ramírez N de, Marimón Carrazana JA, Guelmes Valdés EL, Rodríguez del Castillo MA, Rodríguez Palacios A, Lorences González J. Los resultados científicos como aportes de la investigación educativa. La Habana: Centro de Ciencias e Investigaciones Pedagógicas. Universidad Pedagógica “Félix Varela”. 2003.p.21-6.

10. Rojas Rivera RM. Estrategia educativa para la formación integral de los prestadores de servicio social de la Universidad Autónoma de Sinaloa, México [Tesis doctoral]. Santiago de Cuba: Universidad de Oriente; 2004.

11. Cardona G. Metodología y didácticas virtuales. Colombia: Centro de Investigación en Educación Virtual; 2006.

12. República de Ecuador. Modelo educativo del Instituto Tecnológico Bolivariano. Guayaquil: ITB; 2011.

Published

2017-04-06

How to Cite

1.
León Cáceres FM, Orozco Vilema GE, Orozco Vilema RE. The health technician’s professional training and the use of the teaching virtual environments. MEDISAN [Internet]. 2017 Apr. 6 [cited 2025 Jul. 14];21(4). Available from: https://medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/1481

Issue

Section

Didactical Strategy

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.