Integrative educational conception for the development of the values humanism and responsibility in the teaching process of the medical sciences students
Keywords:
vocational training, higher education, humanism, responsibility, teaching-caring integration.Abstract
The improvement of the formative process in medical sciences is a fundamental premise in the current context of the Cuban society, so that deepening in its referents and achieving a wider integration in the professor's activities and role, are indispensable tasks in this process. In the present work, the epistemological referents, category system and dimensions of the integrative educational conception are exposed; also, it is emphasized in the formative-care giving-community integration as conductive axis in the pedagogical logic of the proposed conception, and it is taken into account that the formative process in medical sciences not only considers the instruction, but also prioritizes the development of fundamental values of the profession and of the personality of the future professional. Lastly, the importance of the link study and work is admitted, as fundamental form of teaching in the higher medical education, for the development of professional skills and for the values humanism and responsibility.
Downloads
References
2. Brizuela Tornes GB. Estrategia educativa integradora para el desarrollo de los valores humanismo y responsabilidad en estudiantes de medicina del Policlínico Universitario [tesis doctoral]. Santiago de Cuba: Instituto Superior Pedagógico “Frank País García”; 2012.
3. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. Declaración Mundial sobre Educación Superior en el siglo XXI: visión y acción. Marco de acción prioritaria para el cambio y el desarrollo de la educación superior. Paris: UNESCO; 1998 [citado 12 Nov 2016]. Disponible en: http://www.unesco.org/education/educprog/wche/declaration_spa.htm
4. Horruitiner Silva P. La Reforma Universitaria de 1962: medio siglo de Universidad en Revolución. La Habana: Editorial Félix Varela; 2012.
5. Duffus Scout ME, Prenso Pérez M. El pensamiento de Fidel Castro y su contribución en la educación en valores: frases connotadas. En: Pedagogía 2013. La Habana: MINED; 2013.
6. Artiles Visbal L, Otero Iglesias J, Barrios Osuna I. Metodología de Investigación para las ciencias de la salud. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2008. p. 6-278.
7. Cedeño Rodríguez E. La educación y la instrucción en la formación de valores. Rev UNIMED. 2010; 5(15): 24-6.
8. Chacón Arteaga N. El enfoque ético, axiológico y humanista como fundamento de la labor educativa. Algunas experiencias y resultados de su aplicación. Congreso Universidad. 2014; 3(2): 1-13.
9. Báxter Pérez E. ¿Cuándo y cómo educar en valores? La Habana: Editorial Pueblo y Educación; 2008. p. 11-21.
10. Blanch Milhet MN. La sistematización del análisis textual en el enriquecimiento del proceso de formación didáctica inicial de los futuros profesionales [tesis doctoral]. Santiago de Cuba: Instituto Superior Pedagógico “Frank País García”; 2005.
11. Pascual Paulino G. Fundamentos didácticos para la Educación Superior [tesis doctoral]. Perú: Biblioteca Nacional; 2013.
12. Gabasa MP. Una educación en valores que realice a la persona en corrientes pedagógicas actuales. Rev Pedagógica Pinar del Río. 2013; 1(2): 35-40.
13. Cuba. Ministerio de Salud Pública. Reglamento de organización docente. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2010.
14. Álvarez López ME. El trabajo metodológico una necesidad para la Universidad de Ciencias Médicas. Rev UNIMED. 2012; 1(2): 67-70.
15. Brizuela Tornes GB. El pensamiento del Che en la formación educativa de la nueva Universidad Médica de Guerrilla. En: I Taller Nacional en Ciencias de la Salud. La Habana: 2008.
16. Seijo Echeverría BM, Cardoso Pérez R, Álvarez Vázquez J, Valle Sánchez T, Muñoz Rodríguez M. Los valores ético profesionales del médico. Su diagnóstico. Rev Hum Med. 2001 [citado 12 Nov 2016]; 1(2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202001000200005
17. Roca Goderich R. La Medicina Interna y la formación del médico. En: Roca Goderich R, Smith Smith VV, Paz Presilla E, Losada Gómez J, Serret Rodríguez B, Llamos Sierra N, et al. Temas de medicina interna. 4 ed. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2002.
18. Llanio Navarro R, Perdomo González G. Propedéutica clínica y semiología médica. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2005.
19. Cuba. Sistema de valores de la Revolución para la sociedad cubana del siglo XXI. Material de estudio. La Habana: Editorial Política; 2010.
20. Hernández Alegrin A. Tratamiento metodológico al Programa Director de Educación en Valores en los distintos niveles de educación. Simposio 1. Educación en valores. Pedagogía 2013. La Habana: MINED; 2013.
21. Cuba. Ministerio de Educación Superior. Programa General de extensión Universitaria. La Habana: MES; 2012.
22. Díaz-Canel BM. Que los valores y la espiritualidad sean las fuerzas de la Revolución. En: I Taller Nacional de Educación en valores. La Habana: Editorial Pueblo y Educación; 2014.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All the articles can be downloaded or read for free. The journal does not charge any amount of money to the authors for the reception, edition or the publication of the articles, making the whole process completely free. Medisan has no embargo period and it is published under the license of Creative Commons, International Non Commercial Recognition 4.0, which authorizes the copy, reproduction and the total or partial distribution of the articles in any format or platform, with the conditions of citing the source of information and not to be used for profitable purposes.