Training of the health promotion competence in nursing higher technician in the Ecuatorian context

Authors

  • Guillermo Ricardo Grunauer Robalino Instituto Superior Tecnológico Bolivariano de Tecnología, Guayaquil
  • Blanca Cortón Romero Universidad de Oriente, Santiago de Cuba
  • Miguel Rudens Forgas Brioso Universidad de Oriente, Santiago de Cuba

Keywords:

health promotion, professional training, didactic strategy, higher education.

Abstract

A pedagogic strategy was designed for  training the health promotion competence in nursing higher technician, in the Ecuadorian context, according to the characteristics of the individuals and the conditions that intervene in this process, to contribute in improving the training quality and their performance; taking into account the necessity that the training processes respond even more to the complexity and diversity of the professional problems, as well as of overcoming the educational difficulties with optimization of time and resources. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Paredes Suárez M, López Pulles R. La investigación en salud y la educación en salud pública en el Ecuador [citado 4 May 2015]. Disponible en: http://www.rimais.net/documentos-rimais/informes-de-situacion-de-paises-de-la-rimais/15-ecuador-informe/file

2. Arango Bayer L. Retos para la formación de profesionales frente a los escenarios del mercado. Investigación en Enfermería. Imagen y desarrollo. 2002;4(1/2):45-56.

3. República de Ecuador. Diseño curricular: informe. Quito: CONESUP; 2003.

4. República de Ecuador. Ley Orgánica de Educación Superior [citado 10 Abr 2015]. Disponible en: http://www.ups.edu.ec/documents/10184/ 19367/Ley+Org%C3% A1nica+de+Educaci%C3%B3n+Superior/b691001e-b2fb-47b6-8f54-6e32331a2a5e

5. República de Ecuador. Malla curricular del técnico superior en enfermería. Quito: ITB; 2002 [citado 4 May 2015]. Disponible en: http://www.itb.edu.ec/views/ layout/default/docs/enfermeria/8c57a8_MallaCarreraEnfermeria.pdf

6. República de Ecuador. Secretaría Nacional de Planificación y Desarrollo. Plan Nacional para el Buen Vivir 2013-2017. Quito: SENPLADES; 2013.

7. República de Ecuador. Malla curricular del técnico superior en enfermería. Quito: ITB; 2009.

8. Ferrer Ferrer L, Alfonso Sagué K, Bonet Gorbea M, Guerra Chang M, Rodríguez Méndez M, Díaz Perera G. Intervenciones comunitarias contra enfermedades crónicas no transmisibles en el consejo popular Dragones. Rev Cubana Salud Pública. 2006 [citado 8 Jun 2015];32(3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/ scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-34662006000300009

9. Sierra Salcedo RA. La estrategia pedagógica, su diseño e implementación. La Habana: Editorial Pueblo y Educación; 2008.

10. Grunauer Robalino GR. La formación de la competencia para la promoción de la salud, en el técnico superior en enfermería [Tesis doctoral] Quito: ITB; 2016.

11. Gestal Otero JJ, Romaní Lestón M ¿Qué es la medicina preventiva y salud pública?, 1990 [citado 8 Jun 2015].Disponible en: https://minerva.usc.es/ xmlui/handle/10347/373

Published

2017-06-09

How to Cite

1.
Grunauer Robalino GR, Cortón Romero B, Forgas Brioso MR. Training of the health promotion competence in nursing higher technician in the Ecuatorian context. MEDISAN [Internet]. 2017 Jun. 9 [cited 2025 Jun. 5];21(6). Available from: https://medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/1583

Issue

Section

Didactical Strategy