The class according to what has been established in Cuban ministerial regulations
Keywords:
class, teaching, learning, higher education, higher medical education.Abstract
In spite of its improvement from the technological point of view and of the widespread implementation of active methods of teaching, the class constitutes a tangible problem that is evidenced mainly during the professors promotion to other teaching categories, in their unawareness on the different types of classes and in their role in higher medical education, reason why a critical documental review of the existing legislation was carried out with the objective of its conceptualization. It was concluded that the class in all its varieties constitutes a form of outstanding organization of the teaching educational process and its function is fundamental in linking study with work and instruction with education, with the purpose of obtaining cultured, competent, independent and creative professionals, so that they can perform successfully either inside or outside the country.
Downloads
References
2. Mariño Sánchez MA, Ortiz Torres E. ¿Cómo debe ser la clase en la universidad contemporánea? Pedagogía Universitaria. 2003; 8(5): 59-68.
3. Rosell Puig W, González Hourruitiner A. Criterios de clasificación y selección de los medios de enseñanza. Educ Med Super. 2012 [citado 5 Jun 2017]; 26(2): 343-9. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412012000200015
4. Vidal Ledo M, del Pozo Cruz CR. Medios de enseñanza. Educ Med Super. 2006 [citado 5 Jun 2017]; 20(1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412006000100009
5. Rosell Puig W, Paneque Ramos ER. Consideraciones generales de los métodos de enseñanza y su aplicación en cada etapa del aprendizaje. Rev Haban Cienc Méd. 2009 [citado 5 Jun 2017]; 8(2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-519X2009000200016&lng=es
6. Cumbre Mundial de Educación Médica Declaración de Edimburgo 1993. Edu Med Super. 2000 [citado 5 Jun 2017]; 14(3): 270-83. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412000000300007&lng=es
7. Soler Morejón CD, Borjas Borjas F, Cabrera Pérez Sanz EH. Consideraciones sobre la clase en el ejercicio de oposición para la obtención de categorías docentes. Edu Med Super. 2016 [citado 5 Jun 2017]; 30(3): 473-82. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412016000300003&lng=es
8. Cuba. Ministerio de Educación Superior. Resolución No. 85/2016. Reglamento para la aplicación de las categorías docentes de la educación superior [citado 5 Jun 2017]. Disponible en: http://instituciones.sld.cu/facultadfinlayalbarran/resolucion-no-85-16-para-la-aplicacion-de-las-categorias-docentes-de-la-educacion-superior/
9. Cuba. Ministerio de Justicia. Gaceta Oficial de la República de Cuba No. 040 Extraordinaria de 8 de agosto de 2007. Ministerio de Educación Superior. Resolución 210/2007. Reglamento para el trabajo docente y metodológico en la educación superior [citado 5 Jun 2017]. Disponible en: http://files.sld.cu/cimeq/files/2009/07/mes-res-210-2007.pdf
10. Cuba. Ministerio de Salud Pública. Resolución No. 15/1988. Reglamento para la organización del proceso docente educativo en los centros de educación médica superior. La Habana: MINSAP; 1988.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All the articles can be downloaded or read for free. The journal does not charge any amount of money to the authors for the reception, edition or the publication of the articles, making the whole process completely free. Medisan has no embargo period and it is published under the license of Creative Commons, International Non Commercial Recognition 4.0, which authorizes the copy, reproduction and the total or partial distribution of the articles in any format or platform, with the conditions of citing the source of information and not to be used for profitable purposes.