The class according to what has been established in Cuban ministerial regulations

Authors

  • Zenén Rodríguez Fernández Hospital Provincial Docente Clinicoquirúrgico “Saturnino Lora Torres”, Santiago de Cuba http://orcid.org/0000-0002-7021-0666
  • Lilia Esperanza Chércoles Cazate Hospital Provincial Docente Clinicoquirúrgico “Saturnino Lora Torres”, Santiago de Cuba
  • Francisca de las Nieves Santisteban Aguilera Hospital Provincial Docente Clinicoquirúrgico “Saturnino Lora Torres”, Santiago de Cuba
  • José Manuel Ricardo Ramírez Hospital Provincial Docente Clinicoquirúrgico “Saturnino Lora Torres”, Santiago de Cuba
  • Manuel Esteban Uriarte Gómez Hospital Clinicoquirúrgico Universitario “Dr. Ambrosio Grillo Portuondo”, Santiago de Cuba

Keywords:

class, teaching, learning, higher education, higher medical education.

Abstract

In spite of its improvement from the technological point of view and of the widespread implementation of active methods of teaching, the class constitutes a tangible problem that is evidenced mainly during the professors promotion to other teaching categories, in their unawareness on the different types of classes and in their role in higher medical education, reason why a critical documental review of the existing legislation was carried out with the objective of its conceptualization.  It was concluded that the class in all its varieties constitutes a form of outstanding organization of the teaching educational process and its function is fundamental in linking study with work and instruction with education, with the purpose of obtaining cultured, competent, independent and creative professionals, so that they can perform  successfully either inside or outside the country.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Zenén Rodríguez Fernández, Hospital Provincial Docente Clinicoquirúrgico “Saturnino Lora Torres”, Santiago de Cuba

Especialista de segundo grado en Cirugía General, Máster en Informática en Salud, Profesor auxiliar y consultante, Investigador auxiliar

Lilia Esperanza Chércoles Cazate, Hospital Provincial Docente Clinicoquirúrgico “Saturnino Lora Torres”, Santiago de Cuba

Especialista de segundo grado en Angiología y Cirugía vascular, Máster en longevidad satisfactoria, Profesora auxiliar y consultante, Hospital “Saturnino Lora”

Francisca de las Nieves Santisteban Aguilera, Hospital Provincial Docente Clinicoquirúrgico “Saturnino Lora Torres”, Santiago de Cuba

Especialista de segundo grado en Otorrinolaringología, Profesora auxiliar y consultante, Hospital “Saturnino Lora”

José Manuel Ricardo Ramírez, Hospital Provincial Docente Clinicoquirúrgico “Saturnino Lora Torres”, Santiago de Cuba

Especialista de segundo grado en Cirugía General, Máster en Urgencias Médicas, Profesor auxiliar, Investigador auxiliar, Hospital “Saturnino Lora”

Manuel Esteban Uriarte Gómez, Hospital Clinicoquirúrgico Universitario “Dr. Ambrosio Grillo Portuondo”, Santiago de Cuba

Especialista de primer grado en Medicina Física y Rehabilitación y en Medicina General Integral, Máster en Informática en Salud, Profesor asistente

References

1. Ortiz Torres E, Mariño Sánchez MA. La clase metodológica instructiva en la educación superior cubana. Pedagogía Universitaria. 2004; 9(1): 58-67.

2. Mariño Sánchez MA, Ortiz Torres E. ¿Cómo debe ser la clase en la universidad contemporánea? Pedagogía Universitaria. 2003; 8(5): 59-68.

3. Rosell Puig W, González Hourruitiner A. Criterios de clasificación y selección de los medios de enseñanza. Educ Med Super. 2012 [citado 5 Jun 2017]; 26(2): 343-9. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412012000200015

4. Vidal Ledo M, del Pozo Cruz CR. Medios de enseñanza. Educ Med Super. 2006 [citado 5 Jun 2017]; 20(1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412006000100009

5. Rosell Puig W, Paneque Ramos ER. Consideraciones generales de los métodos de enseñanza y su aplicación en cada etapa del aprendizaje. Rev Haban Cienc Méd. 2009 [citado 5 Jun 2017]; 8(2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-519X2009000200016&lng=es

6. Cumbre Mundial de Educación Médica Declaración de Edimburgo 1993. Edu Med Super. 2000 [citado 5 Jun 2017]; 14(3): 270-83. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412000000300007&lng=es

7. Soler Morejón CD, Borjas Borjas F, Cabrera Pérez Sanz EH. Consideraciones sobre la clase en el ejercicio de oposición para la obtención de categorías docentes. Edu Med Super. 2016 [citado 5 Jun 2017]; 30(3): 473-82. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412016000300003&lng=es

8. Cuba. Ministerio de Educación Superior. Resolución No. 85/2016. Reglamento para la aplicación de las categorías docentes de la educación superior [citado 5 Jun 2017]. Disponible en: http://instituciones.sld.cu/facultadfinlayalbarran/resolucion-no-85-16-para-la-aplicacion-de-las-categorias-docentes-de-la-educacion-superior/

9. Cuba. Ministerio de Justicia. Gaceta Oficial de la República de Cuba No. 040 Extraordinaria de 8 de agosto de 2007. Ministerio de Educación Superior. Resolución 210/2007. Reglamento para el trabajo docente y metodológico en la educación superior [citado 5 Jun 2017]. Disponible en: http://files.sld.cu/cimeq/files/2009/07/mes-res-210-2007.pdf

10. Cuba. Ministerio de Salud Pública. Resolución No. 15/1988. Reglamento para la organización del proceso docente educativo en los centros de educación médica superior. La Habana: MINSAP; 1988.

Published

2017-09-12

How to Cite

1.
Rodríguez Fernández Z, Chércoles Cazate LE, Santisteban Aguilera F de las N, Ricardo Ramírez JM, Uriarte Gómez ME. The class according to what has been established in Cuban ministerial regulations. MEDISAN [Internet]. 2017 Sep. 12 [cited 2025 Sep. 5];21(9). Available from: https://medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/1590

Issue

Section

Documented Reflection