Basics of the science management and technological innovation evaluation in Health Technology Faculties
Keywords:
science management, technology and innovation in health, scientific evaluation, technological development, health technology.Abstract
The evaluation of science management and technological innovation in Health Technology Faculties should be continuous, organized, and include all the professors and executive of the institution in its initial stage, and later on, it should include the students. This process should comprise the realization of more science in the community and from the community, the identification of health problems of the locality where the institution is situated and the direction of investigation projects toward its solution by means of concrete results. In this work, the theoretical basics that sustain this evaluation are presented, through the logical historical method and the systematization that was carried out.
Downloads
References
2. Díaz Díaz AA, Valcárcel Izquierdo N, Barazal Gutiérrez A. La evaluación de los procesos formativos académicos de la Educación Médica. En: Morales Villavicencio CE, Oramas González R, Valcárcel Izquierdo N, Rodríguez Rensoli M. Epistemología de la Educación Médica. Cuenca: Consejo editorial de la Universidad Católica de Cuenca; 2015. p. 277-335.
3. Garzón Rodríguez CM. Análisis de los conceptos de administración, gestión y gerencia en enfermería, desde la producción científica de enfermería, en América Latina [tesis de maestría]. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia; 2011 [citado 1 Feb 2017]. Disponible en: http://www.bdigital.unal.edu.co/6678/1/claramariagarzonrodriguez.2011.pdf
4. Real Academia Española, Asociación de Academias de la Lengua Española. Administrar. En: Diccionario de la Real Academia Española. 23 ed. Madrid: Real Academia Española; 2014 [citado 1 Feb 2017]. Disponible en: http://dle.rae.es/?id=0mFlSCm
5. Real Academia Española, Asociación de Academias de la Lengua Española. Gestión. Diccionario de la Real Academia Española. 23 ed. Madrid: Real Academia Española; 2014 [citado 1 Feb 2017]. Disponible en: http://dle.rae.es/?id=JAOmd4s
6. Anzola Rojas S. Administración de Pequeñas Empresas. 2 ed. México, D.F.: McGraw-Hill Interamericana; 2002.
7. Núñez Jover J, Montalvo LF, Pérez Ones I. La gestión del conocimiento, la ciencia, la tecnología y la innovación en la nueva universidad: una aproximación conceptual. Rev Pedagogía Universitaria. 2006 [citado 8 Feb 2017];11(2). Disponible en: http://cvi.mes.edu.cu/peduniv/index.php/peduniv/article/download/363/pdf_61
8. Macías Llanes ME, Díaz Campos N, Bujardón Mendoza A. Política científico-tecnológica y la gestión institucional en el Centro de Desarrollo de las Ciencias Sociales y Humanísticas en Salud. Rev Hum Méd. 2014 [citado 8 Feb 2017]; 14(2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202014000200007
9. García Céspedes ME, Fuentes González HC, Jiménez Arias ME, Bell Castillo J, George Carrión W. Estado actual de la formación científica e investigativa y de su gestión en el Hospital General “Dr. Juan Bruno Zayas Alfonso”. MEDISAN. 2016 [citado 8 Feb 2017]; 20(2): 259. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192016000200017
10. Martínez Nogueira R, Góngora N. Evaluación de la gestión universitaria. Informe preparado para la Comisión Nacional de Evaluación y Acreditación Universitaria. Buenos Aires: CONEAU; 2000 [citado 12 Feb 2017]. Disponible en: http://www.coneau.edu.ar/archivos/1326.pdf
11. García Capote E. La historia de la ciencia y la organización de la ciencia. Revista Anales de la Academia de Ciencias de Cuba. 2015; 5(2):5.
12. Ávila Rodríguez LA, Zaldívar Cordón GV, Enríquez Caro LC. Organización del proceso de ciencia e innovación tecnológica en la Facultad de Cultura Física de Holguín. Rev Ciencias Holguín. 2014 [citado 12 Feb 2017]; 20(2). Disponible en: http://www.ciencias.holguin.cu/index.php/cienciasholguin/article/view/830/883
13. Alpízar Caballero LB, Trutié Rodríguez H, Sarría Pérez CA, Pérez Sánchez AM. Sistema de Información para la Gestión de Ciencia, Tecnología e Innovación en las Facultades de Ciencias Médicas. Rev Cub Med Mil. 2015 [citado 12 Feb 2017]; 44(1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0138-65572015000100011
14. Martínez Rodríguez A. Gestión de la investigación en el campo de la información en Cuba: camino a su evaluación [tesis doctoral]. La Habana: Universidad de La Habana; 2014 [citado 12 Feb 2017]. Disponible en: http://tesis.repo.sld.cu/831/1/Ail%C3%ADn_Mart%C3%ADnez_Rodr%C3%ADguez.pdf
15. Rivadeneira Rivadeneira CE, Sarmiento Berrezueta SM, Reyna González MA. Reflexiones sobre la evaluación de la gestión formativa de los docentes de educación básica superior en Ecuador. MEDISAN. 2016 [citado 12 Feb 2017]; 20(12): 2558-61. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192016001200015
16. Silva Avila AE, Domínguez Lugo AJ, Valdez Menchaca AG, Vega Soto L. Medición de la gestión de la innovación en las universidades mediante sistemas expertos. RECI. 2015 [citado 12 Feb 2017]; 4(7). Disponible en: http://www.reci.org.mx/index.php/reci/article/view/28/74
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All the articles can be downloaded or read for free. The journal does not charge any amount of money to the authors for the reception, edition or the publication of the articles, making the whole process completely free. Medisan has no embargo period and it is published under the license of Creative Commons, International Non Commercial Recognition 4.0, which authorizes the copy, reproduction and the total or partial distribution of the articles in any format or platform, with the conditions of citing the source of information and not to be used for profitable purposes.