Platform Open Journal Systems: a challenge in journal MEDISAN

Authors

  • Xiomara Cascaret Soto Centro Provincial de Información de Ciencias Médicas, Universidad de Ciencias Médicas, Santiago de Cuba http://orcid.org/0000-0002-5409-452X
  • María Elena Pardo Gómez Universidad de Oriente, Santiago de Cuba
  • José Manuel Izquierdo Lao Universidad de Oriente, Santiago de Cuba
  • Luisa Francisca Acosta Ortega Centro Provincial de Información de Ciencias Médicas, Universidad de Ciencias Médicas, Santiago de Cuba

Keywords:

access to information, scientific and technical publications, serial publications, information technology, graduate education.

Abstract

Due to the emergence of the information and communication technologies, transformations have emerged in the educational systems, to advance toward new teaching models that place the professional staff in the center during post degree training, and which potentiate their abilities to learn in an on-line interconnected and cooperative atmosphere. Some of the current difficulties which have arisen with the implementation of MEDISAN in the platform Open Journal Systems are exposed in this work, that demand a digital literacy and which make of these technologies effective tools that should be incorporate as an educational innovation process, to satisfy the professional's needs in the investigative environment, by means of the access to new interactive platforms.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Prieto Díaz V, Quiñones La Rosa I, Ramírez Durán G, Fuentes Gil Z, Labrada Pavón T, Pérez Hechavarría O, et al. Impacto de las tecnologías de la información y las comunicaciones en la educación y nuevos paradigmas del enfoque educativo. Educ Med Super. 2011 [citado 12 Dic 2016]; 25(1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412011000100009&lng=es&nrm=iso&tlng=es

2. Almuiñas Rivero JL, Galarza López J. La gestión de la información y el conocimiento: Una oportunidad para las instituciones de educación superior. Universidad y Sociedad. 2015 [citado 8 Ene 2017]; 7(2): 16-22. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202015000200003&lng=es&nrm=iso

3. Rodríguez Espinosa H, Restrepo Betancur LF, Aranzazu D. Alfabetización informática y uso de sistemas de gestión del aprendizaje (LMS) en la docencia universitaria. Rev Educ Super. 2014; 43(171): 139-59.

4. De la Torre Navarro LM, Domínguez Gómez J. Las TIC en el proceso de enseñanza aprendizaje a través de los objetos de aprendizaje. RCIM. 2012 [citado 18 Dic 2016]; 4(1): 83-92. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18592012000100008&lng=es

5. García Garcés H, Navarro Aguirre L, López Pérez M, Rodríguez Orizondo MF. Tecnologías de la Información y la Comunicación en salud y educación médica. Rev EDUMECENTRO. 2014 [citado 17 Ene 2017]; 6(1): 253-65. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742014000100018&lng=es

6. Osuna Alarcón MR, De la Cruz Gómez E. Los sistemas de gestión de contenidos en Información y documentación. Rev Gen Inf Doc. 2010; 20: 67-100.

7. Cañedo Andalia R. Un editor es un guardián de la ciencia y la cultura en una sociedad. ACIMED. 2007 [citado 12 Dic 2016]; 16(2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1024-94352007000800001

8. Corporación Parque Tecnológico de Mérida, Centro de Teleinformación, Unidad de Contenidos y Unidad de Desarrollo. Manual de Open Journal Systems (OJS). Mérida: CPTM; 2010 [citado 12 Dic 2016]. Disponible en: http://www.saber.ula.ve/bitstream/123456789/34260/1/manualojs_072010.pdf

Published

2017-11-09

How to Cite

1.
Cascaret Soto X, Pardo Gómez ME, Izquierdo Lao JM, Acosta Ortega LF. Platform Open Journal Systems: a challenge in journal MEDISAN. MEDISAN [Internet]. 2017 Nov. 9 [cited 2025 Jun. 4];21(11). Available from: https://medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/1608

Issue

Section

Comments