Computerization in accordance with learning in the medical university
Keywords:
university student, medical education, academic achievement, computerization in health.Abstract
An investigation type study was carried out in the undergraduate medical education, of 141 students who studied third year of the medicine career during the school course 2015-2016, belonging to the University of Medical Sciences in Santiago de Cuba, with the objective of identifying the computer science use as well as the new technologies of the information in accordance with learning. Among the main results there were that just 71,0 % of the students had possibility of using electronic equipments, that 6,0 % used them for learning and that 66,0 % studied through the basic text and through the notes of classes taken during the educational activities. showed The significant correlation between the low academic achievement and the inadequate use of the available new information technologies.
Downloads
References
2. García Cué JL, Sánchez Quintanar C, Jiménez Velázquez MA, Gutiérrez Tapias MG. Estilos de aprendizaje y estrategias de aprendizaje. Rev Estilos de Aprendizaje. 2012 [citado 16 Ene 2017]; 10(10). Disponible en: http://www2.uned.es/revistaestilosdeaprendizaje/numero_10/articulos/Articulo06.pdf
3. Esquivel Ferriño PC, González González MR, Aguirre Flores D. Estilos de aprendizaje. La importancia de reconocerlos en el aula. En: Centro de Estudios e Investigaciones para el Desarrollo Docente. Actas del 1° Congreso Internacional sobre Formación Docente en Iberoamérica; 15-19 Abr 2013; México. México, D.F.: CENID; 2013.
4. Álvarez de Zaya C, González Agudelo EM. El modelo pedagógico de los procesos conscientes. Rev CINTEX. 2017; 8: 18-24.
5. Cristóbal Coschiza C, Martín Fernández J, Gapel Redcozub G, Nievas M, Ruiz HE. Características socioeconómicas y rendimiento académico. El caso de una Universidad Argentina. REICE. 2016 [citado 15 Dic 2016]; 14(3). Disponible en: https://revistas.uam.es/index.php/reice/article/view/3436/4812
6. Fonseca G, García F. Permanencia y abandono de estudios en estudiantes universitarios: un análisis desde la teoría organizacional. Rev Educ Sup. 2016; 45(179): 25-39.
7. Bolívar López JM, Rojas Velásquez F. Estudio de la autopercepción y los estilos de aprendizaje como factores asociados al rendimiento académico en estudiantes universitarios. RED. 2014 [citado 20 Jul 2016]; (44). Disponible en: http://revistas.um.es/red/article/view/237781/181161
8. Salas Cabrera J. Estilos de aprendizaje en estudiantes de la Escuela de Ciencias del Movimiento Humano y Calidad de Vida, Universidad Nacional, Costa Rica. Rev Elect Educare. 2014 [citado 10 Ago 2016]; 18(3). Disponible en: http://www.scielo.sa.cr/pdf/ree/v18n3/a09v18n3.pdf
9. Roldan LA. Metacognición y autoconcepto en lectura y comprensión de textos. En: VI Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología. XXI Jornadas de Investigación. Décimo Encuentro de Investigadores en Psicología del MERCOSUR. Buenos Aires: Universidad de Buenos Aires; 2014 [citado 15 Ene 2017]. Disponible en: https://www.aacademica.org/000-035/146.pdf
10. Escanero Marcén JF, Soledad Soria M, Escanero Ereza ME, Guerra Sánchez M. Influencia de los estilos de aprendizaje y la metacognición en el rendimiento académico de los estudiantes de fisiología. FEM. 2013 [citado 10 Ago 2016]; 16(1). Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2014-98322013000100005
11. Saldaña Guerrero MP. Estilos de aprendizaje y rendimiento académico en alumnos que cursaron genética clínica en el periodo de primavera, en el periodo de primavera 2009 en la Facultad de Medicina de la Benemérita Universidad Autónoma de Puebla. Rev Estilos de Aprendizaje. 2010 [citado 10 Ago 2016]; 5(3). Disponible en: http://learningstyles.uvu.edu/index.php/jls/article/view/118/81
12. Escanero JF, Guerra M, Soria MS. Elementos para el diseño de una práctica de metacognición: conocimientos del cómo. En: Lasala Calleja MP. La administración electrónica como herramienta de inclusión digital. Zaragoza: Prensas Universitarias de Zaragoza; 2011.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All the articles can be downloaded or read for free. The journal does not charge any amount of money to the authors for the reception, edition or the publication of the articles, making the whole process completely free. Medisan has no embargo period and it is published under the license of Creative Commons, International Non Commercial Recognition 4.0, which authorizes the copy, reproduction and the total or partial distribution of the articles in any format or platform, with the conditions of citing the source of information and not to be used for profitable purposes.