Usefulness of a methodological guide for the elaboration of investigation projects
Keywords:
investigation project, investigation methodology, investigation, investigation planning.Abstract
An investigation was carried out in the Stomatology Faculty of the Medical Sciences University in Santiago de Cuba, during the academic course 2011-2012, aimed at elaborating a didactic material that allowed to eliminate the deficiencies presented by health professionals as for writing the investigation projects, as well as to achieve uniformity and to improve the development of these investigations. Some residents were interviewed to identify the inadequacies of the basic script as for the aspects of Methodology of the Investigation and Statistics. After confectioning the material, it was used in the module of the subjects mentioned imparted to the residents. This material constituted a methodological tool for the development of each of the guide points of a project already existent.
Downloads
References
2. Cuba. Ministerio de Salud Pública. Propuesta para el perfeccionamiento del plan de estudio de la carrera de Medicina. La Habana: MINSAP; 2010.
3. Herrera Miranda GL, Horta Muñoz DM. Investigación, tecnología y sociedad en la universidad médica actual. Rev Ciencias Médicas. 2011 [citado 27 Ene 2014]; 15(1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942011000100012&lng=es
4. Salmerón Reyes E. Habilidades generales de carácter intelectual. Metodología para su desarrollo. Villa Clara: Universidad de Ciencias Médicas; 2004.
5. Toledo Reyes L, Ramos Hurtado I. Reflexiones útiles sobre el desarrollo de la clase taller en la disciplina Estomatología General Integral. Rev EDUMECENTRO. 2013 [citado 15 Ene 2014]; 5(3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742013000300018&nrm=iso
6. Salas Perea RS. La identificación de necesidades de aprendizaje. Educ Med Super. 2003 [citado 5 Jun 2015]; 17(1). Disponible en: http://scieloprueba.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412003000100003&lng=es
7. Soler Morejón CD, Oliva Martínez DB, León Román C, Cabrera Pérez Sanz, Borjas Borjas F. Necesidades de superación pedagógica de docentes del Hospital "Hermanos Ameijeiras": eficacia del Diplomado de Educación Médica. Educ Med Super. 2014 [citado 21 Ene 2015]; 28(3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412014000300011&lng=es
8. Blanco Aspiazú MÁ, Suárez Bergado R, Fernández Camejo J, Canelles Pupo MG, Ramírez Chávez J. La municipalización de la enseñanza de la clínica. Rev cubana med. 2009 [citado 21 Ene 2015]; 48(3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-75232009000300009&lng=es
9. Roméu Escobar M, Sabina Roméu B. Desarrollo de habilidades clínicas. Valoración por los alumnos de sexto curso en práctica profesionalizante. Medisur. 2004 [citado 13 Ene 2015]; 2(3). Disponible en: http://medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/73/4667
10. Morles V. Guía para la elaboración y evaluación de proyectos de investigación. Rev Pedagogía. 2011 [citado 13 Ene 2015]; 32 (91). Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=65926549008
11. López Hernández D, Fraga Vázquez VA, Rosas Alanís MC, Castro Herrera GA, Thompson Bonilla MR. Cómo redactar proyectos de investigación. Rev Esp Méd Quir. 2013. [citado 13 Ene 2015]; 18 (4). Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=47329250009
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All the articles can be downloaded or read for free. The journal does not charge any amount of money to the authors for the reception, edition or the publication of the articles, making the whole process completely free. Medisan has no embargo period and it is published under the license of Creative Commons, International Non Commercial Recognition 4.0, which authorizes the copy, reproduction and the total or partial distribution of the articles in any format or platform, with the conditions of citing the source of information and not to be used for profitable purposes.