Learning of the central tendency measures through the tool eXeLearning

Authors

  • Valia Dalgis Cordoví Hernández Facultad de Enfermería–Tecnología de la Salud, Santiago de Cuba http://orcid.org/0000-0001-6743-4805
  • Vivian Benito Valenciano Facultad de Enfermería–Tecnología de la Salud, Santiago de Cuba
  • Luanda Pruna Serrano Facultad de Enfermería–Tecnología de la Salud, Santiago de Cuba
  • Alcides Muguercia Bles Facultad de Enfermería–Tecnología de la Salud, Santiago de Cuba
  • José Antúnez Coca Facultad de Enfermería–Tecnología de la Salud, Santiago de Cuba

Keywords:

virtual environment, teaching-learning process, eXeLearning, learning object.

Abstract

A descriptive and cross-sectional study of 24 students from the health statistics specialty, belonging to the Nursing-technology Faculty in Santiago de Cuba was carried out from December, 2016 to March, 2017, in order to determine the feasibility of eXeLearning  as a computing science tool.  The usefulness of this tool was shown as a learning object in the learning and training of knowledge of central tendency measures, in series of simple data for the practical classes and  independent study, with a high degree of independence in searching and recovering information.  The development of an autonomous and net learning was achieved in the students, which follows the multidisciplinary training in the medical education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Valia Dalgis Cordoví Hernández, Facultad de Enfermería–Tecnología de la Salud, Santiago de Cuba

Licenciada en Tecnología de la Salud en el perfil Gestión de la información en Salud

Profesora Asistente

Facultad de Enfermería Tecnología. Dpto de informática

References

1. España. Ministerio de Educación. Recursos TIC: eXeLearning. [s.a] [citado 11 Oct 2017]. Disponible en:
http://www.ite.educacion.es/formacion/materiales/131/cd/modulo_10/recursos_tic_exelearning.html

2. Quintana Galende ML, Pujals Victoria N, Pérez Hoz G, Vingut Gálvez JL, del Pozo Cruz CR. La formación en educación médica desde la Escuela Nacional de Salud Pública (ENSAP). Rev Med Super. 2016 [citado 11 Oct 2017]; 30 (1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412016000100010

3. García Garcés H, Navarro Aguirre L, López Pérez M, Rodríguez Orizondo MF. Tecnologías de la Información y la Comunicación en salud y educación médica. Rev EDUMECENTRO. 2014 [citado 11 Oct 2017]; 6(1). Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/373/570

4. Enfoque y Alcance. Rev Cubana Inform Med. [citado 13 Oct 2017]. Disponible en: http://revinformatica.sld.cu/index.php/rcim/about/editorialPolicies#focusAndScope

5. Vidal Ledo M, Noa Cao N, Diego Olite F. Plataformas didácticas como tecnología educativa. Educ Med Super. 2009 [citado 14 Oct 2017]; 23 (3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412009000300013

6. Fernández Fernández O, Montané Cobas AR, Peña Rodríguez B, Alfonso García J, González Batista V. Herramienta informática utilizando eXeLearning para el cálculo de transmisiones. 2014 [citado 4 Oct 2017]. Disponible en:
http://monografias.umcc.cu/monos/2014/Facultad%20de%20Ciencias%20Tecnicas/mo1477.pdf

7. Valladolid Benavides AM, Neyra Cornejo FI. Aplicación del software eXeLearning para desarrollo de capacidades matemáticas de los estudiantes de contabilidad del ciclo I de la Universidad Católica Los Ángeles de Chimbote – Filial Chiclayo 2015. [citado 4 Oct 2017]. Disponible en: http://utex.uladech.edu.pe/handle/ULADECH_CATOLICA/128

8. Universidad Virtual de Salud. Cátedras de Universidad Virtual. [citado 14 oct 2017]. Disponible en: http://www.uvs.sld.cu/

9. Quesada Pacheco A. Aprendizaje colaborativo en entornos virtuales: los recursos de la Web 2. 0. Rev Leg Mod. 2013 [citado 14 Oct 2017]; (18). Disponible en: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/rlm/article/viewFile/12370/11624

10. EXeLearning. Características. [S.A]. [citado 4 Oct 2017]. Disponible en: http://exelearning.net/caracteristicas/#tab1

11. Peña Díaz C. Herramienta de producción para E-Learning. Web DOCURI. 2016. [citado 4 Oct 2017]. Disponible en: https://docuri.com/download/exe-learning_59c1c986f581710b285fc09b_pdf

12. EXeLearning. [S.A]. [citado 4 Oct 2017]. Disponible en:
https://victorcoto.wordpress.com/page/2/?pages-list

13. García Aretio L. Objetos de aprendizaje. Características y repositorios. 2005 [citado 14 Oct 2017]. Disponible en:
http://www.tecnoeducativos.com/descargas/objetos_virtuales_deparedizaje.pdf

14. García Aretio L. MOOC. Objetos de aprendizaje (13,19). 2013 [citado 14 de Oct 2017]. Disponible en: http://aretio.hypotheses.org/791

15. Ahedo Ruiz J, Danvila del Valle I. Las nuevas tecnologías como herramientas que facilitan la educación formativa en la educación. 2013 [citado 14 de Oct 2017]. Disponible: http://www.seeci.net/cuiciid2013/pdfs/unido%20mesa%202%20docencia.pdf

16. Cañizares González R, Febles Rodríguez JP, Estrada Senti V. Los objetos de aprendizaje, una tecnología necesaria para las instituciones de la educación superior en Cuba. ACIMED. 2012 [citado 17 Nov 2017]; 23 (2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1024-94352012000200002&lng=es

17. UNESCO. Las tecnologías de la información y la comunicación en la enseñanza. Manual para Docentes. Montevideo: UNESCO; 2005 [citado 17 Nov 2017]. Disponible en: http://unesdoc.unesco.org/images/0013/001390/139028s.pdf

Published

2018-03-08

How to Cite

1.
Cordoví Hernández VD, Benito Valenciano V, Pruna Serrano L, Muguercia Bles A, Antúnez Coca J. Learning of the central tendency measures through the tool eXeLearning. MEDISAN [Internet]. 2018 Mar. 8 [cited 2025 Jun. 4];22(3). Available from: https://medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/1816

Issue

Section

Original Articles