Learning of the central tendency measures through the tool eXeLearning
Keywords:
virtual environment, teaching-learning process, eXeLearning, learning object.Abstract
A descriptive and cross-sectional study of 24 students from the health statistics specialty, belonging to the Nursing-technology Faculty in Santiago de Cuba was carried out from December, 2016 to March, 2017, in order to determine the feasibility of eXeLearning as a computing science tool. The usefulness of this tool was shown as a learning object in the learning and training of knowledge of central tendency measures, in series of simple data for the practical classes and independent study, with a high degree of independence in searching and recovering information. The development of an autonomous and net learning was achieved in the students, which follows the multidisciplinary training in the medical education.
Downloads
References
http://www.ite.educacion.es/formacion/materiales/131/cd/modulo_10/recursos_tic_exelearning.html
2. Quintana Galende ML, Pujals Victoria N, Pérez Hoz G, Vingut Gálvez JL, del Pozo Cruz CR. La formación en educación médica desde la Escuela Nacional de Salud Pública (ENSAP). Rev Med Super. 2016 [citado 11 Oct 2017]; 30 (1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412016000100010
3. García Garcés H, Navarro Aguirre L, López Pérez M, Rodríguez Orizondo MF. Tecnologías de la Información y la Comunicación en salud y educación médica. Rev EDUMECENTRO. 2014 [citado 11 Oct 2017]; 6(1). Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/373/570
4. Enfoque y Alcance. Rev Cubana Inform Med. [citado 13 Oct 2017]. Disponible en: http://revinformatica.sld.cu/index.php/rcim/about/editorialPolicies#focusAndScope
5. Vidal Ledo M, Noa Cao N, Diego Olite F. Plataformas didácticas como tecnología educativa. Educ Med Super. 2009 [citado 14 Oct 2017]; 23 (3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412009000300013
6. Fernández Fernández O, Montané Cobas AR, Peña Rodríguez B, Alfonso García J, González Batista V. Herramienta informática utilizando eXeLearning para el cálculo de transmisiones. 2014 [citado 4 Oct 2017]. Disponible en:
http://monografias.umcc.cu/monos/2014/Facultad%20de%20Ciencias%20Tecnicas/mo1477.pdf
7. Valladolid Benavides AM, Neyra Cornejo FI. Aplicación del software eXeLearning para desarrollo de capacidades matemáticas de los estudiantes de contabilidad del ciclo I de la Universidad Católica Los Ángeles de Chimbote – Filial Chiclayo 2015. [citado 4 Oct 2017]. Disponible en: http://utex.uladech.edu.pe/handle/ULADECH_CATOLICA/128
8. Universidad Virtual de Salud. Cátedras de Universidad Virtual. [citado 14 oct 2017]. Disponible en: http://www.uvs.sld.cu/
9. Quesada Pacheco A. Aprendizaje colaborativo en entornos virtuales: los recursos de la Web 2. 0. Rev Leg Mod. 2013 [citado 14 Oct 2017]; (18). Disponible en: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/rlm/article/viewFile/12370/11624
10. EXeLearning. Características. [S.A]. [citado 4 Oct 2017]. Disponible en: http://exelearning.net/caracteristicas/#tab1
11. Peña Díaz C. Herramienta de producción para E-Learning. Web DOCURI. 2016. [citado 4 Oct 2017]. Disponible en: https://docuri.com/download/exe-learning_59c1c986f581710b285fc09b_pdf
12. EXeLearning. [S.A]. [citado 4 Oct 2017]. Disponible en:
https://victorcoto.wordpress.com/page/2/?pages-list
13. García Aretio L. Objetos de aprendizaje. Características y repositorios. 2005 [citado 14 Oct 2017]. Disponible en:
http://www.tecnoeducativos.com/descargas/objetos_virtuales_deparedizaje.pdf
14. García Aretio L. MOOC. Objetos de aprendizaje (13,19). 2013 [citado 14 de Oct 2017]. Disponible en: http://aretio.hypotheses.org/791
15. Ahedo Ruiz J, Danvila del Valle I. Las nuevas tecnologías como herramientas que facilitan la educación formativa en la educación. 2013 [citado 14 de Oct 2017]. Disponible: http://www.seeci.net/cuiciid2013/pdfs/unido%20mesa%202%20docencia.pdf
16. Cañizares González R, Febles Rodríguez JP, Estrada Senti V. Los objetos de aprendizaje, una tecnología necesaria para las instituciones de la educación superior en Cuba. ACIMED. 2012 [citado 17 Nov 2017]; 23 (2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1024-94352012000200002&lng=es
17. UNESCO. Las tecnologías de la información y la comunicación en la enseñanza. Manual para Docentes. Montevideo: UNESCO; 2005 [citado 17 Nov 2017]. Disponible en: http://unesdoc.unesco.org/images/0013/001390/139028s.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All the articles can be downloaded or read for free. The journal does not charge any amount of money to the authors for the reception, edition or the publication of the articles, making the whole process completely free. Medisan has no embargo period and it is published under the license of Creative Commons, International Non Commercial Recognition 4.0, which authorizes the copy, reproduction and the total or partial distribution of the articles in any format or platform, with the conditions of citing the source of information and not to be used for profitable purposes.