Artistic projects in the humanistic training of medicine students

Authors

  • Daniel Sebastián García Torres Facultad de Medicina No. 1, Universidad de Ciencias Médicas, Santiago de Cuba http://orcid.org/0000-0002-0329-8645
  • Rosandra Díaz Suárez Facultad de Medicina No. 1, Universidad de Ciencias Médicas, Santiago de Cuba
  • Mirelna Mendoza Ruiz Facultad de Medicina No. 1, Universidad de Ciencias Médicas, Santiago de Cuba

Keywords:

art and medicine, medical training, students, pediatric hospitals, artistical projects.

Abstract

An analysis on the importance of arts in the health context was carried out  aimed at interpreting in a scientific and logical way the potentialities that offer the artistic manifestations as a pedagogical and humanistic way of training the youth and future physicians, as well as on the implementation of projects in the university community and society in general, with emphasis in pediatric hospitals, what favors the relationship between doctors, patients and family during admission.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Daniel Sebastián García Torres, Facultad de Medicina No. 1, Universidad de Ciencias Médicas, Santiago de Cuba

Daniel S. García Torres Jefe de Departamento de Extensión Universitaria-TEPI, Profesor Auxiliar, Licenciado en Educación en la Especialidad Química

References

1. Torres Esperón JM. Experiencias de un proyecto multicéntrico: Género en la Infancia por la salud. Rev Cubana Enfermer. 2017 [citado 22 Feb 2018]; 33(4). Disponible en: http://www.revenfermeria.sld.cu/index.php/enf/article/view/2303/300

2. Alerm González A, González Pérez U. Apreciación estética y artística en el proceso enseñanza-aprendizaje de la Medicina. Educ Med Super. 2014 [citado 2017 Feb 09]; 28(4): 766-780. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0864-21412014000400015&script=sci_arttext&tlng=en

3. Baños JE, Torrens M. Música en la docencia de la farmacología y la psiquiatría: el caso de The Beautiful Brains. FEM. 2013 [citado 9 Feb 2017]; 16(4): 197-202. Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2014-98322013000600003

4. Romero Leguizamón CR. ¿Medicina: arte o ciencia? Una reflexión sobre las artes en la educación médica. Edu Méd. 2017 [citado 9 Feb 2017]; 30(20). Disponible en: https://ac.els-cdn.com/S1575181317301018/1-s2.0-S1575181317301018-main.pdf?_tid=d7e81542-0a02-4264-be8e-d796de5d6d58&acdnat=1523288325_d3ad59e31228c704a18c17b4d02b593c

5. Ministerio de Salud Pública. Resolución Ministerial No. 23. Plan de Estudios Perfeccionado Carrera de Medicina. La Habana: MINSAP; 2013.

6. Columbié Reyes JL, Columbié Ortiz FJ, Broock Romero Y. El valor responsabilidad como unidad de análisis del proceso formativo integral en estudiantes de ciencias médicas. MEDISAN. 2016 [citado 2 Jun 2017]; 20(2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1029-30192016000200016&script=sci_arttext&tlng=en

7. Ávila Valdés N. Talleres de arte con adolescentes hospitalizados: Una experiencia de comunicación. Educere. 2009; 13(45): 449-56.

8. Ortiz González AL. Ansiedad y miedos en niños ante la hospitalización. Investigación, intervención, programas y técnicas. Pensando Psicología 2006; 3(3): 84-100.

9. Montoya Pérez E. La magia o ilusionismo con fines terapéuticos en la relación psicólogo-paciente de la población pediátrica. MEDISAN. 2016 [citado 11 Ago 2017]; 20(7). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1029-30192016000700017&script=sci_arttext&tlng=en

Published

2018-04-11

How to Cite

1.
García Torres DS, Díaz Suárez R, Mendoza Ruiz M. Artistic projects in the humanistic training of medicine students. MEDISAN [Internet]. 2018 Apr. 11 [cited 2025 Jun. 3];22(4). Available from: https://medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/1865

Issue

Section

Art and Medicine