Artistic projects in the humanistic training of medicine students
Keywords:
art and medicine, medical training, students, pediatric hospitals, artistical projects.Abstract
An analysis on the importance of arts in the health context was carried out aimed at interpreting in a scientific and logical way the potentialities that offer the artistic manifestations as a pedagogical and humanistic way of training the youth and future physicians, as well as on the implementation of projects in the university community and society in general, with emphasis in pediatric hospitals, what favors the relationship between doctors, patients and family during admission.
Downloads
References
2. Alerm González A, González Pérez U. Apreciación estética y artística en el proceso enseñanza-aprendizaje de la Medicina. Educ Med Super. 2014 [citado 2017 Feb 09]; 28(4): 766-780. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0864-21412014000400015&script=sci_arttext&tlng=en
3. Baños JE, Torrens M. Música en la docencia de la farmacología y la psiquiatría: el caso de The Beautiful Brains. FEM. 2013 [citado 9 Feb 2017]; 16(4): 197-202. Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2014-98322013000600003
4. Romero Leguizamón CR. ¿Medicina: arte o ciencia? Una reflexión sobre las artes en la educación médica. Edu Méd. 2017 [citado 9 Feb 2017]; 30(20). Disponible en: https://ac.els-cdn.com/S1575181317301018/1-s2.0-S1575181317301018-main.pdf?_tid=d7e81542-0a02-4264-be8e-d796de5d6d58&acdnat=1523288325_d3ad59e31228c704a18c17b4d02b593c
5. Ministerio de Salud Pública. Resolución Ministerial No. 23. Plan de Estudios Perfeccionado Carrera de Medicina. La Habana: MINSAP; 2013.
6. Columbié Reyes JL, Columbié Ortiz FJ, Broock Romero Y. El valor responsabilidad como unidad de análisis del proceso formativo integral en estudiantes de ciencias médicas. MEDISAN. 2016 [citado 2 Jun 2017]; 20(2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1029-30192016000200016&script=sci_arttext&tlng=en
7. Ávila Valdés N. Talleres de arte con adolescentes hospitalizados: Una experiencia de comunicación. Educere. 2009; 13(45): 449-56.
8. Ortiz González AL. Ansiedad y miedos en niños ante la hospitalización. Investigación, intervención, programas y técnicas. Pensando Psicología 2006; 3(3): 84-100.
9. Montoya Pérez E. La magia o ilusionismo con fines terapéuticos en la relación psicólogo-paciente de la población pediátrica. MEDISAN. 2016 [citado 11 Ago 2017]; 20(7). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1029-30192016000700017&script=sci_arttext&tlng=en
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All the articles can be downloaded or read for free. The journal does not charge any amount of money to the authors for the reception, edition or the publication of the articles, making the whole process completely free. Medisan has no embargo period and it is published under the license of Creative Commons, International Non Commercial Recognition 4.0, which authorizes the copy, reproduction and the total or partial distribution of the articles in any format or platform, with the conditions of citing the source of information and not to be used for profitable purposes.