Identification of the specific competence of the nursing professionals in the care to the severely ill neonate
Keywords:
experts, neonate nursing, clinical competences, newly born, neonatology.Abstract
An observational and descriptive study was carried out in the professionals in charge of the care to the severely ill neonates from intensive care units of Santiago de Cuba province, at "Enrique Cabrera" Teaching General Hospital from Havana and the Regional Center for Surgery in Neonates from Holguín Teaching Pediatric Hospital, during the 2017, with the aim of characterizing them according to established criterias on this respect, to make the selection of the experts in the topic to determine the specific competences of these professionals. The initial sample was constituted by the 43 professionals who fulfilled the criterias strictly, to whom a self-evaluation test was applied to identify their knowledge, argument and competence coefficients; in this way 38 professionals were selected as experts with middle and high coefficients, who participated in a socialization workshop, where they exposed the specific competences of the male nurses in the care to the severely ill neonate, which will be validated in another phase of the investigation.
Downloads
References
2. Centro de Neurociencias de Cuba. Formación y desarrollo de expertos en el Centro de Neurociencias de Cuba. Actas del XII Congreso Internacional de Información INFO 2012. La Habana: CNEURO; 2012.
3. La Aplicación del Juicio de Experto como Técnica de Evaluación de las Tecnologías de la Información y Comunicación (TIC). Eduweb. 2013 [citado 20 Sep 2017]; 7(2). Disponible en: http://servicio.bc.uc.edu.ve/educacion/eduweb/v7n2/art01.pdf
4. García Valdés M, Suárez Marín M. El método Delphi para la consulta a expertos en la investigación científica. Rev Cubana Salud Pública. 2013 [citado 20 Sep 2017]; 39(2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-34662013000200007
5. Ruiz González TR. Utilización del método de los expertos (Delfos) para la validación de una estrategia pedagógica. Rev Órb Cient. 2012; 18(69): 12.
6. Martínez León I, Ruiz Mercader J. Diseño de una escala para medir el aprendizaje en las organizaciones. Actas del XIII Congreso Nacional de ACEDE. 2003 [citado 20 Sep 2017]. Disponible en: http://www.upct.es/~economia/PUBLI-INO/DISENO%20DE%20UNA%20ESCALA%20PARA%20MEDIR%20EL%20APRENDIZAJE%20EN%20LAS%20ORGANIZACIONES.pdf
7. Fiallo J, Cerezal J. Estadística aplicada a la investigación pedagógica y diseño experimental. Perú: IPLAC; 2003.
8. Campistrous Pérez L, Rizo Cabrera C. Indicadores e investigación educativa. En: Metodología de la Investigación Educacional. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2004.
9. Ramírez Urizarri LA, Toledo Fernández AM. Algunas consideraciones acerca del método de evaluación utilizando el criterio de expertos [citado 20 Sep 2017]. Disponible en: http://www.ilustrados.com/tema/7460/Algunas-consideraciones-acerca-metodo-evaluacion-utilizando.html
10. Lage Dávila A. La economía del conocimiento y el socialismo. La Habana: Editorial Academia; 2013.
11. Escobar-Pérez J, Cuervo-Martínez A. Validez de contenido y juicio de expertos: una aproximación a su utilización. Avances en Medición. 2008; 6: 27–36. Disponible en: http://www.humanas.unal.edu.co/psicometria/files/7113/8574/5708/Articulo3_Juicio_de_expertos_27-36.pdf
12. Barroso Osuna J, Cabero Almenara J, Vázquez Martínez AI. La formación desde la perspectiva de los entornos personales de aprendizaje (PLE). Apertura. 2012 [citado 20 Sep 2017]; 4(1). Disponible en: https://idus.us.es/xmlui/bitstream/handle/11441/24556/file_1.pdf?sequence=1
13. Castro López FW, Urbina Laza O. Manual de Enfermería en Neonatología. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2007.
14. Martínez Sariol E, Urbina Laza O, Travieso Ramos N. Memorias del I Taller Nacional de Expertos en Atención al Neonato Grave. MEDISAN. 2018 [citado 16 Ene 2018]; 22(1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192018000100013&lng=es&nrm=iso&tlng=es
15. Hauer J, Quill T. Educational needs assessment, development of learning objectives, and choosing a teaching approach. J Palliat Med. 2011; 14(4): 503-8.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All the articles can be downloaded or read for free. The journal does not charge any amount of money to the authors for the reception, edition or the publication of the articles, making the whole process completely free. Medisan has no embargo period and it is published under the license of Creative Commons, International Non Commercial Recognition 4.0, which authorizes the copy, reproduction and the total or partial distribution of the articles in any format or platform, with the conditions of citing the source of information and not to be used for profitable purposes.