Identification of the specific competence of the nursing professionals in the care to the severely ill neonate

Authors

  • Elsa Martínez Sariol Facultad de Enfermería-Tecnologías de la Salud, Universidad de Ciencias Médicas, Santiago de Cuba
  • Nadina Travieso Ramos Facultad de Medicina No. 2, Universidad de Ciencias Médicas, Santiago de Cuba
  • Nelsa María Sagaró del Campo Universidad de Ciencias Médicas, Santiago de Cuba
  • Omayda Urbina Laza Hospital General Docente “Enrique Cabrera”, La Habana
  • Irasbel Martínez Ramírez Facultad de Enfermería-Tecnologías de la Salud, Universidad de Ciencias Médicas, Santiago de Cuba

Keywords:

experts, neonate nursing, clinical competences, newly born, neonatology.

Abstract

An observational and descriptive study was carried out in the professionals in charge of the care to the severely ill neonates from intensive care units of Santiago de Cuba province, at  "Enrique Cabrera"  Teaching General Hospital from Havana and the Regional Center for Surgery in Neonates from Holguín Teaching Pediatric Hospital, during the 2017, with the aim of characterizing them according to established criterias on this respect, to make the selection of the experts in the topic to determine the specific competences of these professionals.  The initial sample was constituted by the 43 professionals who fulfilled  the criterias strictly, to whom a self-evaluation test was applied to identify their knowledge, argument and competence coefficients; in this way  38 professionals were selected as experts with middle and high coefficients, who participated in a socialization workshop, where they exposed the specific competences of the male nurses in the care to the severely ill neonate, which will be validated in another phase of the investigation. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Misener TR, Alexander JW, Blaha AJ, Clarke PN, Cover CM, Felton GM, et al. National Delphi study to determine competences for nursing leadership in public health. Image J Nurs Sch. 1997; 29(1): 47-51.

2. Centro de Neurociencias de Cuba. Formación y desarrollo de expertos en el Centro de Neurociencias de Cuba. Actas del XII Congreso Internacional de Información INFO 2012. La Habana: CNEURO; 2012.

3. La Aplicación del Juicio de Experto como Técnica de Evaluación de las Tecnologías de la Información y Comunicación (TIC). Eduweb. 2013 [citado 20 Sep 2017]; 7(2). Disponible en: http://servicio.bc.uc.edu.ve/educacion/eduweb/v7n2/art01.pdf

4. García Valdés M, Suárez Marín M. El método Delphi para la consulta a expertos en la investigación científica. Rev Cubana Salud Pública. 2013 [citado 20 Sep 2017]; 39(2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-34662013000200007

5. Ruiz González TR. Utilización del método de los expertos (Delfos) para la validación de una estrategia pedagógica. Rev Órb Cient. 2012; 18(69): 12.

6. Martínez León I, Ruiz Mercader J. Diseño de una escala para medir el aprendizaje en las organizaciones. Actas del XIII Congreso Nacional de ACEDE. 2003 [citado 20 Sep 2017]. Disponible en: http://www.upct.es/~economia/PUBLI-INO/DISENO%20DE%20UNA%20ESCALA%20PARA%20MEDIR%20EL%20APRENDIZAJE%20EN%20LAS%20ORGANIZACIONES.pdf

7. Fiallo J, Cerezal J. Estadística aplicada a la investigación pedagógica y diseño experimental. Perú: IPLAC; 2003.

8. Campistrous Pérez L, Rizo Cabrera C. Indicadores e investigación educativa. En: Metodología de la Investigación Educacional. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2004.

9. Ramírez Urizarri LA, Toledo Fernández AM. Algunas consideraciones acerca del método de evaluación utilizando el criterio de expertos [citado 20 Sep 2017]. Disponible en: http://www.ilustrados.com/tema/7460/Algunas-consideraciones-acerca-metodo-evaluacion-utilizando.html

10. Lage Dávila A. La economía del conocimiento y el socialismo. La Habana: Editorial Academia; 2013.

11. Escobar-Pérez J, Cuervo-Martínez A. Validez de contenido y juicio de expertos: una aproximación a su utilización. Avances en Medición. 2008; 6: 27–36. Disponible en: http://www.humanas.unal.edu.co/psicometria/files/7113/8574/5708/Articulo3_Juicio_de_expertos_27-36.pdf

12. Barroso Osuna J, Cabero Almenara J, Vázquez Martínez AI. La formación desde la perspectiva de los entornos personales de aprendizaje (PLE). Apertura. 2012 [citado 20 Sep 2017]; 4(1). Disponible en: https://idus.us.es/xmlui/bitstream/handle/11441/24556/file_1.pdf?sequence=1

13. Castro López FW, Urbina Laza O. Manual de Enfermería en Neonatología. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2007.

14. Martínez Sariol E, Urbina Laza O, Travieso Ramos N. Memorias del I Taller Nacional de Expertos en Atención al Neonato Grave. MEDISAN. 2018 [citado 16 Ene 2018]; 22(1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192018000100013&lng=es&nrm=iso&tlng=es

15. Hauer J, Quill T. Educational needs assessment, development of learning objectives, and choosing a teaching approach. J Palliat Med. 2011; 14(4): 503-8.

Published

2018-02-13

How to Cite

1.
Martínez Sariol E, Travieso Ramos N, Sagaró del Campo NM, Urbina Laza O, Martínez Ramírez I. Identification of the specific competence of the nursing professionals in the care to the severely ill neonate. MEDISAN [Internet]. 2018 Feb. 13 [cited 2025 Jul. 23];22(2). Available from: https://medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/1869

Issue

Section

Original Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.