Evaluation of patients and service providers satisfaction in "Fe Dora Beris" Stomatological Clinic

Authors

  • Martha Arocha Bandera Clínica Estomatológica “Fe Dora Beris”, Santiago de Cuba, Cuba.
  • Maricel Marquez Filiu Facultad de Estomatología, Universidad de Ciencias Médicas. Santiago de Cuba, Cuba.
  • Gladys Aida Estrada Pereria Hospital Provincial Docente Clinicoquirúrgico "Saturnino Lora Torres", Santiago de Cuba, Cuba.
  • Alina Arocha Arzuaga Facultad de Estomatología, Universidad de Ciencias Médicas. Santiago de Cuba, Cuba.

Keywords:

dentistry, evaluation, patient's satisfaction, satisfaction of service providers, primary health care.

Abstract

A descriptive and cross-sectional study of 8 dentists and 120 patients assisted at "Fe Dora Beris" Stomatological Clinic was carried out in Santiago de Cuba from July to December, 2014, in order to evaluate the satisfaction level of patients and providers of stomatological services by means of a survey. Criteria, indicators and standards were re-established. Among the main results there were: that just 2 criteria related to the investigation of the providers were inadequate, and regarding the satisfaction level of patients, all the members of the series were satisfied with the care provided.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Otero J. ¿Qué es la Calidad en salud? [citado 9 Ene 2015]. Disponible en:
http://www.sld.cu/galerias/doc/ sitios/infodir/ que_es_calidad _en_salud.doc

2. Infante Ochoa I, Moret Montano A, Curbelo Heredia I. Satisfacción del personal de enfermería en servicios de oncología. Rev Cubana Salud Pública. 2007 [citado 9 enero 2015]; 33(3). Disponible en: http://bvs.sld.cu/revistas/spu/ vol33_3_07/ spu11307.htm

3. Leyva Serrano M, Bravo Acosta T. Impacto de los Servicios de Rehabilitación Integral en la Atención Primaria de Salud. Rev Cubana Med Fís Rehabil. 2009 [citado 3 Ene 2015]; 1(2). Disponible en: http://bvs.sld.cu/revistas/mfr/ vol1_2_09/mfr04209.htm

4. Carrillo Tarascio DY, Romero Uzcátegui YC. Evaluación de calidad de la atención odontológica de los servicios de salud adscritos a la Corporación Merideña de Salud en el Municipio Libertador del Estado Mérida, 2005. Acta Odontol Venez. 2007 [citado 3 Ene 2015]; 45(2). Disponible en: http://www.actaodontologica.com/ ediciones/2007/2/atencion_odontologica.asp

5. Rodríguez Domínguez PL, Hernández Cabrera J, Reyes Pérez A. Bajo peso al nacer, algunos factores asociados a la madre. Rev Cubana Obstet Ginecol. 2006 [citado 3 Ene 2015];32(3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0138-600X2006000300001&script=sci_arttext

6. Berenguer Gouarnaluses M, Mediaceja Álvarez NR, Montoya Medina M. Evaluación de la satisfacción en salud: un reto en la atención estomatológíca. MEDISAN. 2014 [citado 3 Ene 2015]; 18(7). Disponible en: http://bvs.sld.cu/revistas/san/ vol18_7_14/san06714.htm

7. Ramos Domínguez BN. Control de calidad de la atención de salud. 2 ed. La Habana: Editorial Ciencias médicas; 2011. [citado 3 Ene 2015]. Disponible en: http://files.sld.cu/scap/files/2012/01/control_calidad.pdf

8. Asorey G. La calidad del servicio y el profesional de la salud. [citado 11 Ene 2015]. Disponible en: https://sites.google.com/site/ampliartemasdelblog/management/la-calidad-del-servicio-y-el-profesional-de-la-salud

9. Colunga Rodríguez C, López Montoya MA, Aguayo Alcaraz G, Canales Muñoz JL. Calidad de atención y satisfacción del usuario con cita previa en medicina familiar de Guadalajara. Rev Cubana Salud Pública. 2007 [citado 2 Feb 2015]; 33(3). Disponible en: http://scieloprueba.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-34662007000300012&lng=es

10. Massip Pérez C, Ortiz Reyes RM, Llantá Abreu MC, Peña Fortes M, Infante Ochoa I. La evaluación de la satisfacción en salud: un reto a la calidad. Rev Cubana Salud Pública. 2008 [citado 11 Feb 2015]; 34(4). Disponible en: http://scielo.sld.cu/ scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-34662008000400013&lng=es

11. Garrigó Abreu MI, Sardiña Alayón S, Gispert Abreu E, Valdés García P, Legón Padilla N, Fuentes Balido J, et al. Guías prácticas clínica de caries dental. En: Sosa Rosales M. Guías Prácticas de Estomatología. 2 ed. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2007. p. 23-5.

12. Aranaz Andrés JM. La calidad en los servicios sanitarios. Una propuesta general para los servicios clínicos. [citado 11 Feb 2015]. Disponible en: http://bio.hgy.es/neurocon/congreso-1/conferencias/asistencia-7.html

13. Márquez Filiú M, Rodríguez Fong ML, González Heredia E, Ferrer Callamo B. Folleto para evaluar la calidad de la estomatología general integral. Ciudad de La Habana: MINSAP; 2003.

Published

2015-10-12

How to Cite

1.
Arocha Bandera M, Marquez Filiu M, Estrada Pereria GA, Arocha Arzuaga A. Evaluation of patients and service providers satisfaction in "Fe Dora Beris" Stomatological Clinic. MEDISAN [Internet]. 2015 Oct. 12 [cited 2025 Jun. 2];19(10). Available from: https://medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/190

Issue

Section

Original Articles