Strategic tasks for the endogenous integrality of the university substantive functions from the knowledge managemen

Authors

  • Diana Arenas Botero Universidad de Guayaquil, Guayaquil, Guayas
  • Susana Di Lorenzo Arias Universidad de Guayaquil, Guayaquil, Guayas
  • Luis Alberto Montoya Acosta Universidad de Guayaquil, Guayaquil, Guayas

Keywords:

university, knowledge management, endogenous integrality, information and communication technology.

Abstract

The integration of the substantive functions of the universities becomes a challenge at present and the knowledge management constitutes the social mission, the reason of the different high studies institutions, by means of which they are able to diffuse their knowledge and experiences, as well as to contribute to the social, productive and cultural development of the collectivity.  In this work, necessary tasks for endogenize the university substantive functions from that type of management are proposed, with the use of empiric methods that allowed to know the students and teaching staff, criteria related to the object of this investigation, and they revealed through the results obtained, the fragmentation of the university substantive processes which have been limiting the production of the scientific knowledge in the higher education institutions. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Chaparro FT. Marco conceptual para el análisis de los procesos de gestión del conocimiento en la universidad. Bogotá: Universidad del Rosario; 2012.

2. Naranjo S, González DL, Rodríguez J. El reto de la gestión del conocimiento en las instituciones de educación superior colombianas. Folios. 2016 [citado 12 Dic 2017]; 44. Disponible en: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script= sci_arttext&pid= S0 123-48702016000200010&lng=en&nrm=iso&tlng=es

3. Ríos Delgado TJ. La gestión del conocimiento y la educación superior universitaria. Gestión en el Tercer Milenio. Rev Investig Fac Cienc Admin. 2012 [citado 12 Dic 2017]; 15(30). Disponible en: http://revistasinvestigacion.unmsm. edu.pe/index. php/administrativas/article/view/8797/7638

4. García Cienfuegos B. Gestión del conocimiento desde el contexto universitario. Madrid: OEI; 2016 [citado 12 Dic 2017]. Disponible en: http://www.oei.es/historico/ divulgacioncientifica/?Gestion-del-conocimiento-desde-el-contexto-universitario

5. Sousa-Brito Rocha E, Nagliate P, Bis Furlan CE, Rocha K, Trevizan MA, Costa Mendes IA. Gestión del conocimiento en salud: revisión sistemática de la literatura. Rev Latino-Am Enfermagem. 2012 [citado 12 Dic 2017]; 20(2). Disponible en: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-11692012 0002000 24&lng=en&nrm=iso&tlng=es

6. Adamson Badilla M. Interrelación universidad-sector productivo y endogenización de la I+D: grandes desafíos y soluciones para un crecimiento sostenido de Costa Rica. En: Herrera González R, Gutiérrez Gutiérrez JM. Conocimiento, innovación y desarrollo. San José: Impresión Gráfica del Este; 2011. p.121-54.

7. Gutiérrez Gutiérrez JM. La importancia de la generación endógena del conocimiento científico para el sistema ciencia-tecnología-innovación. En: Herrera González R, Gutiérrez Gutiérrez JM. Conocimiento, innovación y desarrollo. San José: Impresión Gráfica del Este; 2011. p. 47-70.

8. Matos Hernández EC, Cruz Rizo L. Construcción epistémico- participativa en el proceso de armonización curricular en Ecuador: su construcción praxiológica en la Universidad de Guayaquil. Didáctica y Educación. 2015 [citado 12 Dic 2017]; 6(3). Disponible en: http://runachayecuador.com/refcale/ index.php/didascalia/ article/ view/361/316

9. Velázquez Méndez A, Maldonado Talamantes. La especificación de procesos en las instituciones públicas de educación superior. Teoría y Praxis. 2006; 2: 157-69.

10. Matos Hernández EC, Cruz Rizo L. La investigación en instituciones de educación superior como proceso sustantivo integrado: su reto endógeno. Rev Cienc Pedag Innov. 2017 [citado 22 Nov 2017]; 5(3). Disponible en: http://www.upse. edu.ec/ rcpi/index.php/revistaupse/article/view/212/235

11. Calviño NG. Virtualización de la Universidad Latinoamericana: reflexiones en torno a las configuraciones emergentes de Universidad. En: Congreso Iberoamericano de Ciencia, Tecnología, Innovación y Educación Rosario. Buenos Aires: Universidad Nacional de Rosario; 2014.

12. Nagles GN. La gestión del conocimiento como fuente de innovación. Rev EAN. 2007 [citado 12 Dic 2017]; (61):77-87. Disponible en: http://www.redalyc.org/pdf/206/20611495008.pdf

13. Doz Yves L, Cuomo A, Wrazel J. From leadership to management: mobilizing knowledge for innovation in strategic alliances. En: Malerba F, Brusoni S. Perspectives on innovation. Cambridge: Cambridge University Press; 2007.

14. Barrios Arce J. Las tecnologías de información y comunicación (TIC) en la generación de conocimiento y la innovación. En: Herrera González R, Gutiérrez Gutiérrez JM. Conocimiento, innovación y desarrollo. San José: Impresión Gráfica del Este; 2011.p. 267-92.

15. Hernández Rivera N. Teoría de la gestión del conocimiento [citado 22 Nov 2017]. Disponible en: https://www.gestiopolis.com/teoria-de-la-gestion-del-conocimiento/

16. Annan KA. Cumbre Mundial sobre la Sociedad de la Información. Ginebra: ONU; 2003 [citado 22 Nov 2017]. Disponible en: http://www.itu.int/net/wsis/messages/annan-es.html

Published

2018-03-08

How to Cite

1.
Arenas Botero D, Di Lorenzo Arias S, Montoya Acosta LA. Strategic tasks for the endogenous integrality of the university substantive functions from the knowledge managemen. MEDISAN [Internet]. 2018 Mar. 8 [cited 2025 Jun. 3];22(3). Available from: https://medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/1966

Issue

Section

Didactical Strategy