Comments about the curriculum in the Cuban higher education and the analytic program of a subject

Authors

  • Zenén Rodríguez Fernández Hospital Provincial Docente Clinicoquirúrgico “Saturnino Lora Torres”, Universidad de Ciencias Médicas, Santiago de Cuba http://orcid.org/0000-0002-7021-0666
  • Raúl Ramón Rizo Rodríguez Universidad de Ciencias Médicas, Santiago de Cuba
  • Lilia Esperanza Chércoles Cazate Hospital Provincial Docente Clinicoquirúrgico “Saturnino Lora Torres”, Universidad de Ciencias Médicas, Santiago de Cuba
  • Francisca de las Nieves Santisteban Aguilera Hospital Provincial Docente Clinicoquirúrgico “Saturnino Lora Torres”, Universidad de Ciencias Médicas, Santiago de Cuba
  • José Manuel Ricardo Ramírez Hospital Provincial Docente Clinicoquirúrgico “Saturnino Lora Torres”, Universidad de Ciencias Médicas, Santiago de Cuba

Keywords:

university education, educational work, methodological work, educational category, curriculum vitae, curriculum, subject, discipline.

Abstract

The Resolution No. 210 of 2007 of the Ministry of Higher Education establishes the Regulation for the methodological educational work in the Cuban university institutions which knowledge is essential for its professors and, in particular, for the promotion boards members of teaching categories, as well as for those that apply for the main categories of associate, instructor and assistant professor, in accordance with the Resolution No. 88 of 2016.  In this work different aspects concerning the curriculum of the university careers are identified, according to what is established in the existing legislation, and the implementation of the critical exhibition or dissertation on the subject program is commented, what can be useful in these promotion processes of teaching categories.    

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Zenén Rodríguez Fernández, Hospital Provincial Docente Clinicoquirúrgico “Saturnino Lora Torres”, Universidad de Ciencias Médicas, Santiago de Cuba

Especialista de segundo grado en Cirugía General, Máster en Informática en Salud, Profeor auxiliar y consultante, Investigador auxiliar

Raúl Ramón Rizo Rodríguez, Universidad de Ciencias Médicas, Santiago de Cuba

Profesor titular y de Mérito de la UCM de Santiago de Cuba. Especialista de II Grado en Fisiología Normal  y Patológica y Máster en Longevidad Satisfactoria

Lilia Esperanza Chércoles Cazate, Hospital Provincial Docente Clinicoquirúrgico “Saturnino Lora Torres”, Universidad de Ciencias Médicas, Santiago de Cuba

Especialista de segundo grado en Angiología y Cirugía vascular, Máster en longevidad satisfactoria, Profesora auxiliar y consultante.

Francisca de las Nieves Santisteban Aguilera, Hospital Provincial Docente Clinicoquirúrgico “Saturnino Lora Torres”, Universidad de Ciencias Médicas, Santiago de Cuba

Especialista de segundo grado en Otorrinolaringología, Profesora auxiliar y consultante.

José Manuel Ricardo Ramírez, Hospital Provincial Docente Clinicoquirúrgico “Saturnino Lora Torres”, Universidad de Ciencias Médicas, Santiago de Cuba

Especialista de segundo grado en Cirugía General, Máster en Urgencias Médicas, Profesor auxiliar, Investigador auxiliar.

References

1. República de Cuba. Ministerio de Educación Superior. Resolución No. 88-2016. Reglamento para la aplicación de las categorías docentes en la educación superior. La Habana: MES; 2016.

2. Soler Morejón CD, Borjas Borjas F, Cabrera Pérez Sanz EH. Consideraciones sobre la clase en el ejercicio de oposición para la obtención de categorías docentes. Educ Méd Super. 2016 [citado 28 Nov 2017]; 30(3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412016000300003

3. República de Cuba. Ministerio de Educación Superior. Resolución No. 210-2007. Reglamento para el trabajo docente y metodológico en la educación superior. La Habana: MES; 2007.

4. Horruitiner Silva P. El proceso de formación. Sus características. Capitulo II del libro La universidad cubana: el modelo de formación. Rev Pedagogía Universitaria. 2007 [citado 28 Nov 2017]; 12(4):13-48. Disponible en: http://cvi.mes.edu.cu/peduniv/index.php/peduniv/article/view/416/407

5. Horruitiner Silva P. Formación y currículo. Capitulo IV del libro La universidad cubana: el modelo de formación. Rev Pedagogía Universitaria. 2007 [citado 3 28 Nov 2017]; 12(4):61-78. Disponible en: http://didaskomai.fhuce.edu.uy/index.php/didaskomai/article/view/22/17

6. Montes de Oca Recio N, Machado Ramírez EF. Formación y desarrollo de competencias en la educación superior cubana. Rev Hum Med. 2014 [citado 28 Nov 2017]; 14(1): 145-59. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202014000100010

7. Vela Valdés J, Salas Perea RS, Pujals Victoria N, Quintana Galende ML, Pérez Hoz G. Planes de estudio de Medicina en Cuba de 1959 a 2010. Educ Med Super. 2016 [citado 29 Mar 2017]; 30(1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412016000100002

8. Rodríguez N, Fernández Vaz A. Contenidos de la enseñanza: conceptualizaciones, crítica epistemológica, propuestas de intervención. Didaskomai. 2016 [citado 28 Nov 2017]; (7): 44-56. Disponible en: http://didaskomai.fhuce.edu.uy/index.php/didaskomai/article/view/22/17

9. Vela Valdés J. Regulaciones e importancia del trabajo metodológico en la Educación Médica Superior. Educ Med Super. 2015 [citado 21 Jun 2017]; 29(4). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412015000400001&lng=es

10. Pernas Gómez M, Taureaux Díaz N, Sierra Figueredo S, Diego Cobelo JM, Miralles Aguilera EA, Fernández Sacasas JA, et al. Principales retos para la implantación del plan de estudio D en la carrera de Medicina. Educ Méd Super. 2014 [citado 21 Jun 2017]; 28(2):335-46. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412014000200013

11. Álvarez Sintes R. Plan de estudio de medicina: ¿nueva generación? Rev Haban Cienc Méd. 2017 [citado 21 Nov 2017]; 16(5). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-519X2017000500001

12. Salas Perea RS, Salas Mainegra A. Los modos de actuación profesional y su papel en la formación del médico. Rev EDUMECENTRO. 2014 [citado 29 Mar 2017]; 6(2): 6-30. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742014000200002

13. Montes de Oca Recio N, Machado Ramírez EF. Formación y desarrollo de competencias en la educación superior cubana. Rev Hum Med. 2014 [citado 28 Nov 2017]; 14(1):145-59. Disponible en:http://scielo.sld.cu/scielo.php?script =sci_arttext&pid=S1727-81202014000100010

Published

2018-05-15

How to Cite

1.
Rodríguez Fernández Z, Rizo Rodríguez RR, Chércoles Cazate LE, Santisteban Aguilera F de las N, Ricardo Ramírez JM. Comments about the curriculum in the Cuban higher education and the analytic program of a subject. MEDISAN [Internet]. 2018 May 15 [cited 2025 Jun. 4];22(5). Available from: https://medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/2015

Issue

Section

Special Report