Memories of the II National Workshop of Experts in care of the Severely Ill Neonate
Keywords:
newborn, clinical competences, neonatal nursing, neonatology, scientific disseminating events.Abstract
The II National workshop of Experts in care to the Severely Ill Neonate was developed from the May 28th to 30th, 2018, sponsored by the Chapter of the Cuban Society of Nursing, under the central topic, "Validation of the training strategy for the development of specific competences in the care to the severely ill neonate”. With the participation of 38 experts of the neonatology specialty and 5 invited outstanding personalities of sciences in Cuba, the workshop marked the rules as for the proposed objectives, once the experts evaluated and validated in plenary session the specific competences of these professionals for the care to these new born, for the sake of guaranteeing the quality of the specialized medical care.
Downloads
References
2. Martín González Y, Ríos Hilario AB, Travieso Rodríguez C. Análisis de las competencias específicas de la materia. Fuentes de información en el nuevo contexto del EEES. En: Moro Cabero M, Torres del Rey J. La adaptación al espacio europeo de educación superior en la facultad de traducción y documentación. Salamanca: Ediciones Universidad Salamanca; 2008.
3. Urbina Laza O, Soler Cárdenas FS, Otero Ceballos M. Identificación de competencias en el profesional de Enfermería del servicio de Neonatología. Educ Med Super. 2005 [citado 20 Sep 2017]; 19(2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412005000200005
4. García Valdés M, Suárez Marín M. El método Delphi para la consulta a expertos en la investigación científica. Rev Cubana Salud Pública. 2013 [citado 20 Sep 2017]; 39(2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script= sci_arttext& pid= S0864-34662013000200007
5. Martínez Sariol E, Travieso Ramos N, Sagaró del Campo NM, Urbina Laza O, Martínez Ramírez I. Validación de competencias específicas de los profesionales de enfermería en la atención al neonato en estado grave. MEDISAN. 2018 [citado 25 Abr 2018]; 22(3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php? script=sci _arttext&pid=S1029-30192018000300011&lng=es&nrm=iso&tlng=es
6. Perú. Ministerio de Relaciones Exteriores. Objetivos y metodología del taller e introducción de participantes. Ministerio de Relaciones Exteriores. Lima Perú. Octubre 2013. Lima: Ministerio de Relaciones Exteriores; 2013 [citado 20 Sep 2017]. Disponible en: https://www.cepal.org/sites/ default/files/ events/files/ objetivos_y_metodologia_taller.pdf
7. Comisión Económica para América Latina y el Caribe. Taller de capacitación y buenas prácticas sobre la aplicación del Principio 10 en América Latina y el Caribe: Tendencias, desafíos y lecciones aprendidas. Santo Domingo: CEPAL; 2016 [citado 20 Sep 2017]. Disponible en: https://negociacionp10.cepal.org/4/ sites/ negociacionp104/files/programa_taller_p10_rep_dom_8_agosto_2016_v2.pdf
8. Caballero Báez JA. Estrategia de profesionalización para el desarrollo de la competencia producción intelectual en el docente de enfermería [tesis doctoral]. La Habana: Universidad de Ciencias Pedagógicas “Enrique José Varona”; 2015. p. 25.
9. Cuba. Ministerio de Educación Superior. Normas y Procedimientos para la gestión del posgrado. Anexos a la Resolución 132/2004. La Habana: MES; 2006 [citado 20 Sep 2017]. Disponible en: http://www.mes.gob.cu/ sites/default/ files/ documentos/POS_NP.pdf
10. Durán Arrieta G. La educación postgraduada para el fortalecimiento de la Orientación Profesional en el desempeño de los Enfermeros [tesis doctoral]. La Habana: Universidad de Ciencias Pedagógicas “Enrique José Varona”; 2013. p 43.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All the articles can be downloaded or read for free. The journal does not charge any amount of money to the authors for the reception, edition or the publication of the articles, making the whole process completely free. Medisan has no embargo period and it is published under the license of Creative Commons, International Non Commercial Recognition 4.0, which authorizes the copy, reproduction and the total or partial distribution of the articles in any format or platform, with the conditions of citing the source of information and not to be used for profitable purposes.