Statistical information management related to the training activities in the Health Virtual University
Keywords:
teaching virtual environments, information and communications technologies, professional training, health virtual university, statistical information, educational activities, open teaching resources.Abstract
Introduction: Information and communications technologies have originated unforeseeable and vertiginous changes in the different spheres of life.
Objective: To characterize the current state of the statistical information management related to the training activities in the Health Virtual University in Santiago de Cuba.
Methods: A descriptive and longitudinal study of evaluation during the school course 2016-2017 was carried out in the Medical Sciences University in Santiago de Cuba.
Results: The managers had few years of experience as activists of UNIVERS; they took advantage from varied primary information sources to gather the information; there was no uniformity in the models of primary records and the use of computer tools was limited which contributed to organize, to process, to file, to control, to recover and to make faster the statistical information. Likewise, edition and emission of manual certificates was a doubtful and difficult process.
Conclusions: It was determined that UNIVERS managers not always perceived the potentialities of technologies for obtaining statistical information and that, although there were literacy activities carried out using the tools offered by this training platform, there was scarce use of them to guarantee an appropriate analysis, control and emission of the statistical information of training activities and the teaching open resources emerging in the Health Virtual University.
Downloads
References
2. Medina González I, Vialart Vidal MN, Chacón Reyes EJ. Los entornos virtuales de enseñanza aprendizaje de la asignatura morfología humana. Educ Méd Super. 2016 [citado 01/08/2018];30(3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412016000300012
3. Rodríguez Beltrán NM, Pardo Gómez ME, Izquierdo Lao JM, Pérez Martínez DG. Clínica virtual docente: un espacio formativo para la enseñanza de las ciencias médicas. MEDISAN. 2017 [citado 01/08/2018];21(1):123-33. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192017000100015
4. Pineda Fernández C, Franco Alvarado O, Mauriz López M, Sánchez Domínguez Y. Formación de los docentes de la ELAM en los entornos virtuales de enseñanza aprendizaje, reto impostergable. Panorama Cuba Salud. 2017[citado 01/08/2018];12(1):30-2. Disponible en: http://www.revpanorama.sld.cu/index.php/panorama/article/view/730/pdf_92
5. Cabero Almenara J. Tendencias para el aprendizaje digital: de los contenidos cerrados al diseño de materiales centrado en las actividades. El Proyecto Dipro 2.0. Rev Educ Distan. 2012 [citado 01/02/2018];(32). Disponible en: https://revistas.um.es/red/article/view/233041/253531
6. Vidal Ledo M, Llanusa Ruiz S, Diego Olite F, Vialart Vidal N. Entornos virtuales de enseñanza-aprendizaje. Educ Med Super. 2008 [citado 06/08/2018];22(1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412008000100010
7. Encarnación Encarnación EK. El desarrollo de la interactividad cognitiva en entornos virtuales de Enseñanza-Aprendizaje en el ámbito universitario [tesis doctoral]. Santo Domingo: Universidad APEC; 2010 [citado 01/08/2018]. Disponible en: https://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/1093157?show=full
8. Gómez Gallardo LM, Macedo Buleje JC. Importancia de los programas virtuales en la educación superior peruana. Investigación Educativa. 2011 [citado 06/08/2018];15(27):113-26. Disponible en: http://sisbib.unmsm.edu.pe/bibvirtual/publicaciones/inv_educativa/2011_n27/a07v15n27.pdf
9. Rodríguez Beltrán NM. Dinámica formativa en telemedicina para las carreras de ciencias médicas [tesis doctoral]. Santiago de Cuba: Universidad de Oriente; 2014 [citado 06/08/2018]. Disponible en: http://tesis.sld.cu/index.php?P=DownloadFile&Id=57
10. Alfonso Sánchez IR. Propuesta de modelo de gestión del conocimiento para entornos virtuales de aprendizaje y su aplicación en el área de la salud [tesis doctoral]. La Habana. Universidad de La Habana; 2015 [citado 06/08/2018]. Disponible en: http://tesis.sld.cu/index.php?P=DownloadFile&Id=86
11. Medina González I, Vialart Vidal MN, Chacón Reyes EJ. Los entornos virtuales de enseñanza aprendizaje en la asignatura morfología humana. Educ Méd Super. 2016 [citado 06/08/2018];30(3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412016000300012
12. Pardo Gómez ME, Izquierdo Lao JM, Fuentes González HC, Álvarez Valiente IB. Las tecnologías de la información y las comunicaciones en la dinámica del proceso docente educativo en la educación superior. Actas del V Congreso Internacional Virtual de Educación; 7-27 Feb 2005; Santiago de Cuba: Universidad de Oriente; 2004. http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/24592/Documento_completo.pdf?sequence=1
13. UNIVERS. Universidad Virtual de Salud. Santiago de Cuba: Universidad de Ciencias Médicas; [s. a.] [citado 07/09/2018]. Disponible en http://univers.scu.sld.cu/
14. Zacca González G, Diego Olite FM, Martínez Hernández GM, Vidal Ledo M, Nolla Cao NE, Rodríguez Castellanos L. Manual Metodológico. Universidad Virtual de Salud. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2013 [citado 07/09/2018]. Disponible en: http://www.uvs.sld.cu/sites/default/files/usuarios/aduvs/manual_metodologico_completo.pdf
15. Martínez Hernández GM, Zacca González G, Borges Oquendo L. Factores que influirían en una mayor virtualización del posgrado en la Universidad Virtual de Salud de Cuba. Rev Educ Med Super. 2015 [citado 07/09/2018];29(1):166-81. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412015000100016
16. Cruz Varona SV, Más Camacho MR, Santander Pozo E. Identificación de necesidades de aprendizaje sobre el trabajo con bases de datos para tratamiento de información médica. Educ Med Super. 2012 [citado 06/08/2018];26(1):61-73. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412012000100007
17. Rivera Velázquez Y, Sánchez Vera Z, Ocaña La O K. Sistema Informático para la gestión de pacientes con VIH/SIDA en el Centro Provincial de Higiene Epidemiología y Microbiología de Guantánamo. RCIM. 2016 [citado 07/09/2018];8(1):64-74. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18592016000100005&lng=pt&nrm=iso&tlng=es
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All the articles can be downloaded or read for free. The journal does not charge any amount of money to the authors for the reception, edition or the publication of the articles, making the whole process completely free. Medisan has no embargo period and it is published under the license of Creative Commons, International Non Commercial Recognition 4.0, which authorizes the copy, reproduction and the total or partial distribution of the articles in any format or platform, with the conditions of citing the source of information and not to be used for profitable purposes.