The scientific-investigative training:indispensable process for the development of the clinical assays in a health institution

Authors

  • Tatiana Marañón Cardonne Hospital General Docente “Dr. Juan Bruno Zayas Alfonso”, Universidad de Ciencias Médicas. Santiago de Cuba http://orcid.org/0000-0003-3465-2413
  • Rosario León Robaina Universidad de Oriente. Santiago de Cuba

Keywords:

scientific training, investigative training, formative systematization, clinical investigation, clinical investigator.

Abstract

InCuba, the clinical researchers as professionals of the medical sciences, carry out the scientific investigations related to the health-disease processes. So that, it is necessary to determine the true dimension that reaches the scientist - investigative training of these professionals. To fulfil this objective, the present study was carried out  in which some ideas are exposed regarding an indispensable process in the current moments of the clinical investigation development, where the formative systematization constitutes the fundamental element in training these professionals.  

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Gracia Guillén D. Ética y vida. Profesión médica, investigación y justicia sanitaria. Colombia: El Búho; 1998. p. 56.
2. Vera Acosta HI. La investigación en clínica: n₌1. Invest Medicoquir. 2015 [citado 02/5/2018]; 7(1): 136-50. Disponible en: http://www.revcimeq.sld.cu/index.php/imq/article/view/312/396
3. Fors López MM. Los ensayos clínicos y su contribución a la salud pública cubana. Rev Cubana Salud Pública. 2012 [citado 07/05/2018]; 38 (Suppl. 5): 771-80. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-34662012000500010&lng=es
4. Piña Fonseca R, León Robaina R. Caracterización del proceso de formación investigativa del estudiante universitario de tecnología de la salud. Rev Caribeña de Ciencias Sociales. 2013 [citado 02/05/2018]. Disponible en: http://caribeña.eumed.net/formacion-investigativa/
5. Piña Fonseca R. Formación permanente de la cultura investigativa en los tecnólogos de la salud. [Tesis doctoral]. Centro de Estudios de Educación Superior “Manuel F. Gran”. Santiago de Cuba: Universidad de Oriente; 2016.
6. García Céspedes ME, Montoya Rivera J, Verdecia Rosés ME. El proceso de formación axiológica bioética del investigador clínico en las ciencias médicas: un reto necesario en la contemporaneidad. MEDISAN. 2013 [citado 04/05/2018]; 17(10): 7066-7076. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192013001000020&lng=es
7. Martínez Martín M. Formación para la ciudadanía y la educación superior. Rev Iberoamericana de Educación. 2006 [citado 04/05/2018]; 42. Disponible en: https://rieoei.org/historico/documentos/rie42a05.htm
8. Fuentes González HC, Montoya Rivera J, Fuentes Seisdedos L. La formación en la educación superior desde lo holístico, complejo y dialéctico de la construcción del conocimiento científico. Centro de Estudios de Educación Superior "Manuel F. Gran", Santiago de Cuba: Universidad de Oriente; 2011.
9. Herrero Tunis E, Valdés Montalvo MN. Problemas actuales de la pedagogía y la formación del profesional universitario. La didáctica en el contexto de las ciencias pedagógicas. 2007 [citado 04/05/2018]. Disponible en: https://profesorailianartiles.files.wordpress.com/2013/03/libro-de-preparacic3b3n-pedagc3b3gica-integral.pdf
10. De Sousa Santos B. La universidad en el siglo XXI. Para una reforma democrática y emancipadora de la universidad. 2006 [citado 04/05/2018]. Disponible en: http://www.fts.uner.edu.ar/secretarias/academica/rev_plan_estudio_cp/materiales_de_lectura/universidad/03_de_Sousa_Santos-La_Universidad_en_el_siglo_XXI.pdf
11. Herrera Miranda GL. Concepción pedagógica del proceso de formación de habilidades investigativas. Rev Ciencias Médicas. 2014 [citado 05/05/2018]; 18(4): 639-652. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942014000400010&lng=es
12. García Céspedes ME, Fuentes González HC, Jiménez Arias ME, Bell Castillo J, George Carrión W. Estado actual de la formación científica e investigativa y de su gestión en el Hospital General "Dr. Juan Bruno Zayas Alfonso". MEDISAN. 2016 [citado 07/05/2018]; 20 (2): 259-266. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192016000200017&lng=es
13. Organización Panamericana de la Salud. Buenas Prácticas Clínicas: Documento de las Américas. IV Conferencia Panamericana para la armonización de la reglamentación farmacéutica. República Dominicana: OPS; 2005 [citado 07/05/2018]. Disponible en: https://docplayer.es/27361-Buenas-practicas-clinicas-documento-de-las-americas.html
14. Arboláez Estrada M, Ríos Cid M, García Urquijo A. El médico investigador, su rol en el ensayo clínico. AMC. 2010 [citado 07/05/2018]; 4 (3). Disponible en: http://www.revactamedicacentro.sld.cu/index.php/amc/article/view/522/688
15. Dusú Contreras R, Suárez Rodríguez C. Capacidades, competencias y estrategias en la formación científica – investigativa. Santiago de Cuba: Universidad de Oriente; 2003 [citado 07/05/2018]. Disponible en: https://es.scribd.com/document/234180923/Capacidades-Competencias-en-La-Fomacion-Investigativa

Published

2018-12-11

How to Cite

1.
Marañón Cardonne T, León Robaina R. The scientific-investigative training:indispensable process for the development of the clinical assays in a health institution. MEDISAN [Internet]. 2018 Dec. 11 [cited 2025 Jun. 7];22(9). Available from: https://medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/2289

Issue

Section

Medical training