Strategy for the ethical-humanist training of the health technologist

Authors

  • Marbelis Reyes Alarcón Universidad de Ciencias Médicas, Facultad de Tecnología-Enfermería, Santiago de Cuba
  • Julio Antonio Martínez Miguel Universidad de Ciencias Médicas, Facultad de Tecnología-Enfermería, Santiago de Cuba
  • Adelaida Pérez Pupo Universidad de Ciencias Médicas, Facultad de Tecnología-Enfermería, Santiago de Cuba
  • Yusmila Felipe Puebla Universidad de Ciencias Médicas, Facultad de Tecnología-Enfermería, Santiago de Cuba

Keywords:

health technologist, professional training, ethical - humanist training, ethical behavior.

Abstract

An exploratory and qualitative investigation in students from Health Technology Degree career was carried out starting from the deficiencies detected in the factual diagnosis regarding their ethical behavior in the different educational development contexts.  Among the analyzed methods there were: analysis - synthesis,

historical - logical, systemic - structural; interviews to managers and surveys to students.  The proposal consisted on the elaboration of an educational actions system for the improvement of the professional training in general sense and ethical - humanist, in particular. Its application facilitated to link the cognitive, affective and behavioral components. Later on, some changes in the ways of these students performance were observed, which favored the strengthening of their comprehensive training.    

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marbelis Reyes Alarcón, Universidad de Ciencias Médicas, Facultad de Tecnología-Enfermería, Santiago de Cuba

Profesora Auxiliar de Filosofia ,Master en Educacion Superior, metodóloga del departamento de Extensión Universitaria que atiende Trabajo Educativo y Político Ideológicoa nivel de facultad .

References

1. Horruitiner Silva P. El proceso de formación en la universidad Cubana. Pedagogía Universitaria. 2006 [citado 6 Sep 2007]; 21(3). Disponible en: http://cvi.mes.edu.cu/peduniv/index.php/peduniv/article/viewFile/368/359

2. Fuentes H. Dinámica del proceso docente educativo de la educación superior. Santiago de Cuba: Centro de Estudio de Educación Superior “Manuel F. Grant”. Universidad de Oriente; 2006. p. 254.

3. Vega Román R. Formación tecnológica integral. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2004.

4. Horrutiner Silva P. La Universidad Cubana: el modelo de formación. La Habana: Editorial Félix Varela; 2009. p. 78.

5. Fuentes H. Aproximación a la didáctica de la educación superior desde una concepción holística configuracional. Santiago de Cuba: Centro de Estudios de Educación Superior “Manuel F. Gran”, Universidad de Oriente; 2002. p. 403.

6. Fariñas León G. Maestro. Una estrategia para la enseñanza. PROMET. La Habana: Editorial Academia; 2005. p. 36.

7. García Fabela JL. ¿Qué es el paradigma humanista en la educación? 2009 [citado 6 Sep 2007]. Disponible en: http://www.riial.org/espacios/educom/educom_tall1ph.pdf

8. Fuentes H. La formación de los profesionales en la contemporaneidad. Santiago de Cuba: Centro de Estudios de Educación Superior "Manuel F. Gran", Universidad de Oriente; 2008.

9. Álvarez Vázquez J. Estrategias del CENDECSA hasta el 2005. Proyecto Editorial. La Habana: ISCM Carlos J. Finlay; 2000. p. 23.

10. Mendoza Castro AH, Martínez Hernández O, Zamora Lombardía E, Sierra Muñiz M. Formación del valor responsabilidad y humanismo, un imperativo para el trabajador de la salud mental. Revista Cubana de Tecnología de la Salud. 2013 [citado 8 Ene 2015]; 4(1). Disponible en: http://www.revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/103/233

11. Hodelín Tablada R, Fuentes Pelier D. Formación de profesionales universitarios: un desafío bioético. MEDISAN. 2004 [citado 12 Jun 2012]; 8(1). Disponible en: http://www.bvs.sld.cu/revistas/san/vol8_n1_04/san12104.htm

12. Pérez Pupo A, Reyes Alarcón M, Cordoví Hernández VD. Fundamentación epistemológica del valor moral responsabilidad en la formación del tecnólogo de la salud. MEDISAN. 2013 [citado 14 Oct 2014]; 17(Supl). Disponible en: http://bvs.sld.cu/revistas/san/vol17_sup_13/san061713Sup.Esp.pdf

13. Santana Fernández KA, Rey Ferrales Y. Necesidad de la formación de valores en los profesionales de la salud. MEDISAN. 2015 [citado 12 Mar 2015]; 19(3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192015000300001

Published

2016-03-01

How to Cite

1.
Reyes Alarcón M, Martínez Miguel JA, Pérez Pupo A, Felipe Puebla Y. Strategy for the ethical-humanist training of the health technologist. MEDISAN [Internet]. 2016 Mar. 1 [cited 2025 Jun. 4];20(3). Available from: https://medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/236

Issue

Section

Didactical Strategy