Strategy for the ethical-humanist training of the health technologist
Keywords:
health technologist, professional training, ethical - humanist training, ethical behavior.Abstract
An exploratory and qualitative investigation in students from Health Technology Degree career was carried out starting from the deficiencies detected in the factual diagnosis regarding their ethical behavior in the different educational development contexts. Among the analyzed methods there were: analysis - synthesis,
historical - logical, systemic - structural; interviews to managers and surveys to students. The proposal consisted on the elaboration of an educational actions system for the improvement of the professional training in general sense and ethical - humanist, in particular. Its application facilitated to link the cognitive, affective and behavioral components. Later on, some changes in the ways of these students performance were observed, which favored the strengthening of their comprehensive training.
Downloads
References
2. Fuentes H. Dinámica del proceso docente educativo de la educación superior. Santiago de Cuba: Centro de Estudio de Educación Superior “Manuel F. Grant”. Universidad de Oriente; 2006. p. 254.
3. Vega Román R. Formación tecnológica integral. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2004.
4. Horrutiner Silva P. La Universidad Cubana: el modelo de formación. La Habana: Editorial Félix Varela; 2009. p. 78.
5. Fuentes H. Aproximación a la didáctica de la educación superior desde una concepción holística configuracional. Santiago de Cuba: Centro de Estudios de Educación Superior “Manuel F. Gran”, Universidad de Oriente; 2002. p. 403.
6. Fariñas León G. Maestro. Una estrategia para la enseñanza. PROMET. La Habana: Editorial Academia; 2005. p. 36.
7. García Fabela JL. ¿Qué es el paradigma humanista en la educación? 2009 [citado 6 Sep 2007]. Disponible en: http://www.riial.org/espacios/educom/educom_tall1ph.pdf
8. Fuentes H. La formación de los profesionales en la contemporaneidad. Santiago de Cuba: Centro de Estudios de Educación Superior "Manuel F. Gran", Universidad de Oriente; 2008.
9. Álvarez Vázquez J. Estrategias del CENDECSA hasta el 2005. Proyecto Editorial. La Habana: ISCM Carlos J. Finlay; 2000. p. 23.
10. Mendoza Castro AH, Martínez Hernández O, Zamora Lombardía E, Sierra Muñiz M. Formación del valor responsabilidad y humanismo, un imperativo para el trabajador de la salud mental. Revista Cubana de Tecnología de la Salud. 2013 [citado 8 Ene 2015]; 4(1). Disponible en: http://www.revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/103/233
11. Hodelín Tablada R, Fuentes Pelier D. Formación de profesionales universitarios: un desafío bioético. MEDISAN. 2004 [citado 12 Jun 2012]; 8(1). Disponible en: http://www.bvs.sld.cu/revistas/san/vol8_n1_04/san12104.htm
12. Pérez Pupo A, Reyes Alarcón M, Cordoví Hernández VD. Fundamentación epistemológica del valor moral responsabilidad en la formación del tecnólogo de la salud. MEDISAN. 2013 [citado 14 Oct 2014]; 17(Supl). Disponible en: http://bvs.sld.cu/revistas/san/vol17_sup_13/san061713Sup.Esp.pdf
13. Santana Fernández KA, Rey Ferrales Y. Necesidad de la formación de valores en los profesionales de la salud. MEDISAN. 2015 [citado 12 Mar 2015]; 19(3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192015000300001
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All the articles can be downloaded or read for free. The journal does not charge any amount of money to the authors for the reception, edition or the publication of the articles, making the whole process completely free. Medisan has no embargo period and it is published under the license of Creative Commons, International Non Commercial Recognition 4.0, which authorizes the copy, reproduction and the total or partial distribution of the articles in any format or platform, with the conditions of citing the source of information and not to be used for profitable purposes.