Didactic strategy for the scientific training of the health technology students
Keywords:
scientific training, didactic strategy, licentiate in health technology, vocational training.Abstract
In this work, a didactic strategy formed by four stages, directed to the health technology students who study the optometry, optics and rehabilitation careers is presented, with the objective of making dynamic and developing their scientific self-training through the teaching-educational process of the Computing and Investigation disciplines. The validation of the strategy and its implementation were carried out by means of the specialists criteria, with the use of theoretical and practical methods, and of procedures for gathering the information that was tabulated later on. The main results were represented by the increase in the participation on scientific activities as final evaluative way of some subjects, the improvement in the quality of the presented works, the increase of motivation for investigative activities and the increase of affiliated students to the scientific societies of their careers.
Downloads
References
2. Horruitiner Silva P. La universidad cubana: el modelo de formación. La Habana: Eitorial Félix Varela; 2006.
3. Alarcón Ortiz R. La nueva universidad cubana. Pedagogía Universitaria. 2008 [citado 14 Nov 2013]; 13(2). Disponible en: http://cvi.mes.edu.cu/peduniv/index.php/peduniv/article/view/440/431
4. Salas Perea RS. Los procesos formativos, la competencia profesional y el desempeño laboral en el Sistema Nacional de Salud de Cuba. Educ Med Sup. 2012 [citado 10 Oct 2014]; 26(2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0864-21412012000200001&script=sci_arttext
5. Fernández Rey AA, Fernández Sera A. La formación ciudadana de los docentes en formación inicial: una prioridad de la universalización de la educación superior pedagógica. Cuad Educ Des. 2010 [citado 14 Nov 2014]; 2(17). Disponible en: http://www.eumed.net/rev/ced/17/frfs2.htm
6. Hernández Águila AO, Martín Hernández A, López Méndez A. La universidad cubana: algunos apuntes sobre su historia. Cuad Educ Des. 2011 [citado 10 Oct 2014]; 3(27). Disponible en: http://www.eumed.net/rev/ced/27/ahm.htm
7. Sánchez Ramírez LC, Pardo Gómez ME, Izquierdo Lao JM. La dinámica del proceso de formación para la investigación científica en la educación superior sustentada en las tecnologías de la información y las comunicaciones. Pedagogía Universitaria. 2010 [citado 14 Nov 2014]; 15(2). Disponible en: http://cvi.mes.edu.cu/peduniv/index.php/peduniv/article/view/532/526
8. Bernal Alarcón H, Rivera Sánchez B. Responsabilidad social universitaria: aportes para el análisis de un concepto. Pensamiento Universitario. 2011 [citado 14 Nov 2014]; (21): 7-19. Disponible en: http://www.cna.gov.co/1741/articles-311056_ResponsabilidadSocial.pdf
9. Gutiérrez Veloz O, Pedroso Fleitas A. Tendencias mundiales actuales de la tecnociencia [citado 14 Nov 2014]. Disponible en: http://www.monografias.com/trabajos49/tendencias-tecnociencia/tendencias-tecnociencia.shtml
10. Casamayor Laime Z, Figueroa Lescaille M, Herrera Pedroso AI. La formación científico investigativa en los cadetes de la carrera de Medicina como problema pedagógico. Rev Cubana Med Mil. 2009 [citado 14 Nov 2014]; 38(2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=s0138-65572009000200007&script=sci_arttext
11. Arteaga Herrera J, Fernández Sacasas JA. El método clínico y el método científico. Medisur. 2010 [citado 26 Jun 2015]; 8(5 Supl). Disponible en: http://www.redalyc.org/pdf/1800/180020098003.pdf
12. Jiménez Guardiola I, Aguilera García LO. Red internacional para la formación de gestores de la ciencia, la tecnología y la innovación para el desarrollo local. La Habana: Editorial Universitaria; 2008.
13. Rivera Hernández E. La formación de competencias profesionales pedagógicas para el trabajo en el multigrado del docente en formación de la carrera de Educación primaria en el municipio segundo frente. Tesis en Opción al grado científico de doctor en ciencias Pedagógicas. Santiago de Cuba: Instituto Superior Pedagógico “Frank País García”; 2010.
14. Silvestre Oramas M, Zilberstein Toruncha J. Hacia una didáctica desarrolladora. La Habana: Editorial Pueblo y Educación; 2002.
15. Aguilera Cuevas SM, Díaz Corral MC, Roldán Ruenes A, Bermejo Salmon M. La Universidad como gestora del conocimiento en la formación del Capital Humano. Santiago de Cuba: Universidad de Oriente; [s.a.].
16. Sarramona López J. La autoformación en una sociedad cognitiva. RIED. 1999 [citado 26 Jun 2015]; 2(3). Disponible en: http://revistas.uned.es/index.php/ried/article/view/2085/1960
17. Ortiz Isaac MI. El protagonismo estudiantil. una necesidad en la formación inicial. Cuad Educ Des. 2011 [citado 10 Oct 2014]; 3(29). Disponible en: http://www.eumed.net/rev/ced/29/mioi.htm
18. Pozuelos Estrada FJ, Rodríguez Miranda FP, Travé González G. El enfoque interdisciplinar en la enseñanza universitaria y aprendizaje basado en la investigación. Un estudio de caso en el marco de la formación. Rev Educ. 2012 [citado 26 Jun 2015]; (357). Disponible en: http://www.revistaeducacion.educacion.es/re357/re357_25.pdf
19. Kerlinger FN, Lee HB. Investigación del comportamiento. 4 ed. México, D.F.: McGraw-Hill Interamericana; 2002.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All the articles can be downloaded or read for free. The journal does not charge any amount of money to the authors for the reception, edition or the publication of the articles, making the whole process completely free. Medisan has no embargo period and it is published under the license of Creative Commons, International Non Commercial Recognition 4.0, which authorizes the copy, reproduction and the total or partial distribution of the articles in any format or platform, with the conditions of citing the source of information and not to be used for profitable purposes.