Didactic strategy for the scientific training of the health technology students

Authors

  • José Antúnez Coca Antúnez Coca Facultad de Tecnología de la Salud “Dr. Juan Manuel Páez Inchausti”, Santiago de Cuba, Cuba.
  • María de los Ángeles Mercaderes Ferrer Instituto Superior Pedagógico “Frank País García”, Santiago de Cuba, Cuba.
  • Antonio Fong Estopiñan Instituto Superior Pedagógico “Frank País García”, Santiago de Cuba, Cuba.
  • Bolívar Alejandro Pérez Rodríguez Facultad de Tecnología de la Salud “Dr. Juan Manuel Páez Inchausti”, Santiago de Cuba, Cuba.
  • Pedro Ángel Carrión Cabrera Hospital Provincial Docente Clinicoquirúrgico “Saturnino Lora Torres”, Santiago de Cuba, Cuba.

Keywords:

scientific training, didactic strategy, licentiate in health technology, vocational training.

Abstract

In this work, a didactic strategy formed by four stages, directed to the health technology students who study the optometry, optics and rehabilitation careers is presented, with the objective of making dynamic and developing their scientific self-training through the teaching-educational process of the Computing and Investigation disciplines.  The validation of the strategy and its implementation were carried out by means of the specialists criteria, with the use of theoretical and practical methods, and of procedures for gathering the information that was tabulated later on.  The main results were represented by the increase in the participation on scientific activities as final evaluative way of some subjects, the improvement in the quality of the presented works, the increase of motivation for investigative activities and the increase of affiliated students to the scientific societies of their careers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Antúnez Coca Antúnez Coca, Facultad de Tecnología de la Salud “Dr. Juan Manuel Páez Inchausti”, Santiago de Cuba, Cuba.

Profesor Auxiliar, Aspirante a Doctor en Ciencias Pedagogicas

María de los Ángeles Mercaderes Ferrer, Instituto Superior Pedagógico “Frank País García”, Santiago de Cuba, Cuba.

Doctora en Ciencias Pedagogicas, Profesor Titular

Antonio Fong Estopiñan, Instituto Superior Pedagógico “Frank País García”, Santiago de Cuba, Cuba.

Doctor en Ciencias Pedagogicas, Profesor Titular

Bolívar Alejandro Pérez Rodríguez, Facultad de Tecnología de la Salud “Dr. Juan Manuel Páez Inchausti”, Santiago de Cuba, Cuba.

Profesor Asistente, Metodologo del Dpto de Investigación y post grado

References

1. Cuba. Ministerio de Justicia. Constitución de la República de Cuba. Gaceta Oficial de la República de Cuba. 2003 Ene [citado 10 Oct 2014]; 100(3). Disponible en: http://www.cubadebate.cu/wp-content/uploads/2009/06/go_x_03_2003.pdf

2. Horruitiner Silva P. La universidad cubana: el modelo de formación. La Habana: Eitorial Félix Varela; 2006.

3. Alarcón Ortiz R. La nueva universidad cubana. Pedagogía Universitaria. 2008 [citado 14 Nov 2013]; 13(2). Disponible en: http://cvi.mes.edu.cu/peduniv/index.php/peduniv/article/view/440/431

4. Salas Perea RS. Los procesos formativos, la competencia profesional y el desempeño laboral en el Sistema Nacional de Salud de Cuba. Educ Med Sup. 2012 [citado 10 Oct 2014]; 26(2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0864-21412012000200001&script=sci_arttext

5. Fernández Rey AA, Fernández Sera A. La formación ciudadana de los docentes en formación inicial: una prioridad de la universalización de la educación superior pedagógica. Cuad Educ Des. 2010 [citado 14 Nov 2014]; 2(17). Disponible en: http://www.eumed.net/rev/ced/17/frfs2.htm

6. Hernández Águila AO, Martín Hernández A, López Méndez A. La universidad cubana: algunos apuntes sobre su historia. Cuad Educ Des. 2011 [citado 10 Oct 2014]; 3(27). Disponible en: http://www.eumed.net/rev/ced/27/ahm.htm

7. Sánchez Ramírez LC, Pardo Gómez ME, Izquierdo Lao JM. La dinámica del proceso de formación para la investigación científica en la educación superior sustentada en las tecnologías de la información y las comunicaciones. Pedagogía Universitaria. 2010 [citado 14 Nov 2014]; 15(2). Disponible en: http://cvi.mes.edu.cu/peduniv/index.php/peduniv/article/view/532/526

8. Bernal Alarcón H, Rivera Sánchez B. Responsabilidad social universitaria: aportes para el análisis de un concepto. Pensamiento Universitario. 2011 [citado 14 Nov 2014]; (21): 7-19. Disponible en: http://www.cna.gov.co/1741/articles-311056_ResponsabilidadSocial.pdf

9. Gutiérrez Veloz O, Pedroso Fleitas A. Tendencias mundiales actuales de la tecnociencia [citado 14 Nov 2014]. Disponible en: http://www.monografias.com/trabajos49/tendencias-tecnociencia/tendencias-tecnociencia.shtml

10. Casamayor Laime Z, Figueroa Lescaille M, Herrera Pedroso AI. La formación científico investigativa en los cadetes de la carrera de Medicina como problema pedagógico. Rev Cubana Med Mil. 2009 [citado 14 Nov 2014]; 38(2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=s0138-65572009000200007&script=sci_arttext

11. Arteaga Herrera J, Fernández Sacasas JA. El método clínico y el método científico. Medisur. 2010 [citado 26 Jun 2015]; 8(5 Supl). Disponible en: http://www.redalyc.org/pdf/1800/180020098003.pdf

12. Jiménez Guardiola I, Aguilera García LO. Red internacional para la formación de gestores de la ciencia, la tecnología y la innovación para el desarrollo local. La Habana: Editorial Universitaria; 2008.

13. Rivera Hernández E. La formación de competencias profesionales pedagógicas para el trabajo en el multigrado del docente en formación de la carrera de Educación primaria en el municipio segundo frente. Tesis en Opción al grado científico de doctor en ciencias Pedagógicas. Santiago de Cuba: Instituto Superior Pedagógico “Frank País García”; 2010.

14. Silvestre Oramas M, Zilberstein Toruncha J. Hacia una didáctica desarrolladora. La Habana: Editorial Pueblo y Educación; 2002.

15. Aguilera Cuevas SM, Díaz Corral MC, Roldán Ruenes A, Bermejo Salmon M. La Universidad como gestora del conocimiento en la formación del Capital Humano. Santiago de Cuba: Universidad de Oriente; [s.a.].

16. Sarramona López J. La autoformación en una sociedad cognitiva. RIED. 1999 [citado 26 Jun 2015]; 2(3). Disponible en: http://revistas.uned.es/index.php/ried/article/view/2085/1960

17. Ortiz Isaac MI. El protagonismo estudiantil. una necesidad en la formación inicial. Cuad Educ Des. 2011 [citado 10 Oct 2014]; 3(29). Disponible en: http://www.eumed.net/rev/ced/29/mioi.htm

18. Pozuelos Estrada FJ, Rodríguez Miranda FP, Travé González G. El enfoque interdisciplinar en la enseñanza universitaria y aprendizaje basado en la investigación. Un estudio de caso en el marco de la formación. Rev Educ. 2012 [citado 26 Jun 2015]; (357). Disponible en: http://www.revistaeducacion.educacion.es/re357/re357_25.pdf

19. Kerlinger FN, Lee HB. Investigación del comportamiento. 4 ed. México, D.F.: McGraw-Hill Interamericana; 2002.

Published

2015-11-09

How to Cite

1.
Antúnez Coca JAC, Mercaderes Ferrer M de los Ángeles, Fong Estopiñan A, Pérez Rodríguez BA, Carrión Cabrera P Ángel. Didactic strategy for the scientific training of the health technology students. MEDISAN [Internet]. 2015 Nov. 9 [cited 2025 Jun. 3];19(11). Available from: https://medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/241

Issue

Section

Didactical Strategy