Gallery of malignancies images as didactic tool in oncology
Keywords:
gallery, digital image, teaching-learning process, medical oncology, malignancy, secondary health care.Abstract
Introduction: Malignancies are prevalent affections that demand an early diagnosis for an opportune treatment. The making of an images gallery as teaching means with digital technology constitutes a learning tool of unquestionable value in the oncology specialty.
Objective: To make a gallery of malignancies digital images as alternative teaching means for the residents and nursing professionals.
Methods: A technological innovation was carried out in Conrado Benítez García Provincial Teaching Oncological Hospital in Santiago de Cuba, during the January-February two-month period, 2023. The study object and action field were the learning resources and the digital images on malignancies, respectively. The theoretical investigation methods (systematizing, experiential and analytic synthetic) and empiric (documental analysis and interviews in questionnaire form to key informants) were combined.
Results: As alternative teaching means for medical and nursing teaching, a digital gallery was manually made with 164 malignancies images that included almost all the localizations. Computer science experts, specialists, residents and nurses valued as very appropriate the computer product, based on the scientificity and the technological didactics for the integral academic training.
Conclusions: The gallery of digital images constitutes a didactic, motivational, attractive and interesting tool for learning of malignancies; it is an illustrative and utilitarian resource for medical and nursing professional teaching.
Downloads
References
2. Vidal Ledo MJ, Miralles Aguilera EA, Morales Sánchez IR, Gari Calzada M. Innovación educativa. Educ Med Super. 2022 [citado 29/05/2023];36(3):e3508. Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/3508/1385
3. López Batista AJ. Dolor Oncológico. Correo Cient Méd. 2023 [citado 29/05/2023];27(1). Disponible en: https://revcocmed.sld.cu/index.php/cocmed/article/view/4721/2252
4. Organización Mundial de la Salud. Cáncer. Ginebra: OMS; 2022 [citado 29/05/2023]. Disponible en: https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/cancer
5. Guerra Macías I. Uso de la imagen como herramienta de enseñanza aprendizaje en peritonitis aguda. Educ Med Super. 2022 [citado 29/05/2023];36(3):e2775. Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/2775/1387
6. Guerra Macías I, Domínguez Pérez JR, Martínez Sariol E, Travieso Ramos N, García Céspedes ME. PeritonitiSoft, una herramienta para el aprendizaje de la peritonitis aguda. Rev Cuban Med Mil. 2022 [citado 29/05/2023];51(2):e02201945. Disponible en: https://revmedmilitar.sld.cu/index.php/mil/article/view/1945/1343
7. Barroso Oliva Y, Ribas Vásquez D, Olivera Campaña M. Imágenes digitales. Tecnología que apoya la docencia. X Jornada Científica de la Sociedad de Educadores en Ciencias de la Salud de Holguín. EdumedHolguin2021. Holguín: Universidad de Ciencias Médicas de Holguín; 2021.
8. Cardozo Gavilán MS. Uso de las TIC en el proceso de enseñanza- aprendizaje en estudiantes del primer y segundo ciclo de la educación escolar básica. Ciencia Latina Revista Multidisciplinar. 2022;6(6):8354.
9. Rojas Hernández Y, González Méndez A, Rodríguez Amaya-Fernández I, Álvarez Yero S. El aprendizaje y las nuevas tecnologías de la información y las comunicaciones. Educ Med Super. 2020 [citado 29/05/2023];35(3):e2418. Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/2418/1235
10. Vargas Murillo G. Virtualización de contenidos académicos en entornos de aprendizaje a distancia. Cuadernos. 2020 [citado 29/05/2023];61(2):65-72. Disponible en: http://scielo.org.bo/pdf/chc/v61n2/v61n2_a09.pdf
11. Michan M. El uso de imágenes como recurso didáctico. Pinion Tips. 2023 [citado 29/05/2023]. Disponible en: https://2023.pinion.education/es/blog/imagenes-como-recurso-didactico/
12. Del Castillo Olivares JM. El dibujo como recurso didáctico. Cuadernos de Historia del Arte. 2020 [citado 29/05/2023];34(9):311-56. Disponible en: https://revistas.uncu.edu.ar/ojs3/index.php/cuadernoshistoarte/article/view/2909/2658
13. Ramírez García B, Salas Martínez BR, Saldaña Pacheco DE, Zavaleta López AD, Fernández Naranjo A, Tomé López OM. Un recurso digital para el aprendizaje de la anatomía del corazón. Morfovirtual2020. 2020 [citado 29/05/2023]. Disponible en: http://morfovirtual2020.sld.cu/index.php/morfovirtual/morfovirtual2020/paper/view/599/810
14. Martínez Verde AR, García Martínez M, Romero Borges R. Creatividad en la preparación de los profesores para la educación a distancia. Edumecentro. 2023 [citado 29/05/2023];15(1):e2416. Disponible en: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/e2416/html
15. Carpio Muñoz E. La enseñanza de la anatomía microscópica sin microscopios. Revista Educación Médica Superior. 2020 [citado 29/05/2023];34(2):e2057. Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/2057/994
16. Granado Pérez G, Vázquez Gutiérrez GL, Vázquez Palanco JR, De la Rosa Santana JD, Santana Martínez M. Percentiles app: herramienta pediátrica para la evaluación y aprendizaje del estado nutricional. Edumecentro. 2020 [citado 29/05/2023];12(4):57-72. Disponible en: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/1521/pdf_530
17. Villegas Maestre JD, Ferrer Rosabal LC, Villegas Roque L. ONCOMED: multimedia de apoyo a la docencia médica sobre neoplasias de región cervicofacial. Rev Inf Cient. 2020 [citado 29/05/2023];99(4):367-8. Disponible en: https://revinfcientifica.sld.cu/index.php/ric/article/view/3011/4414
18. Vialart Vidal MN. Estrategias didácticas para la virtualización del proceso enseñanza aprendizaje en tiempos de COVID-19. Educ Med Super. 2020 [citado 29/05/2023];34(3):e2594. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412020000300015
19. Gómez Estacio L, Luna Fernández AL. Galería de imágenes del sistema reproductor femenino. Edumecentro. 2021 [citado 29/05/2023];13(2):146-58. Disponible en: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/1913/pdf_578
20. Fabro Vivas AP, Iungman Didier J, Díaz Gallo Y. La enseñanza en Neuroanatomía mediante la combinación de recursos tradicionales y dispositivos multimediales. Educ Med Super. 2021 [citado 29/05/2023];35(1):e2025. Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/2025/1158
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All the articles can be downloaded or read for free. The journal does not charge any amount of money to the authors for the reception, edition or the publication of the articles, making the whole process completely free. Medisan has no embargo period and it is published under the license of Creative Commons, International Non Commercial Recognition 4.0, which authorizes the copy, reproduction and the total or partial distribution of the articles in any format or platform, with the conditions of citing the source of information and not to be used for profitable purposes.