Hyperentorno for the teaching-learning of the subject Data Analysis

Authors

  • Bolívar Alejandro Pérez Rodríguez Faculty of Technology of Health "Dr. Juan Manuel Paez Inchausti ", Santiago de Cuba, Cuba.
  • José Antúnez Coca Faculty of Technology of Health "Dr. Juan Manuel Paez Inchausti ", Santiago de Cuba, Cuba.
  • Michel Lescay Arias Provincial Information Center of Medical Sciences, Santiago de Cuba, Cuba.
  • Vivian Walter Sánchez Faculty of Technology of Health "Dr. Juan Manuel Paez Inchausti ", Santiago de Cuba, Cuba.

Keywords:

teaching-learning hyperentorno, educational software, teaching materials, health technology faculties, students.

Abstract

In this work the design of a teaching hyperentorno on the subject Data Analysis is presented, which constitutes a tool for the training of students of the health technology faculties. The implementation of this teaching-learning hyperentorno, composed by a tutorial and a trainer, arose from the inadequacy in learning, due to the scarcity in updated literature on this topic and the difficult access to it by students and professors, and its objective was to rise and to improve the knowledge level on this respect.  The hyperentorno was structured in different modules: Topics, Exercises, Glossary, Mediateca, Complements, Games and Help, with interrelations between them which facilitates the development of learning; and for this, different tools were used: Chreasoft 2.2, ProShow Producer v 4.0.2442, Format Factory and Microsoft Office Picture Manager.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Ramón Montoya Z, Ramón Cuesta A, Moll Rodríguez G, Legrá Font I. Hiperentorno de enseñanza y aprendizaje de Metodología de la Investigación Científica para Tecnología de la Salud. Rev Tecnología Salud. 2014 [citado 28 Abr 2014]; Supl Esp II Convención “Tecnología y Salud”. Disponible en: http://www.revtecnologia.sld.cu/ index.php/tec/article/view/272/327

2. Rius Díaz F, Barón López FJ. Bioestadística: métodos y aplicaciones. 3 ed. Málaga: Universidad de Málaga; 1999.

3. Ruiz Piedra AM, Gómez Martínez F, O´Farril Mons E. El desarrollo de software educativo en las Ciencias de la Salud. Génesis y Estrategias del proyecto Galenomedia. Período 2004-2007. Rev Cubana Infor Médica. 2008 [citado 28 Abr 2014]; 8(1). Disponible en: http://www.rcim.sld.cu/revista_15/ articulos_pdf/ galenomedia.pdf

4. Legrá Font I Moll Rodríguez G, Ramón Montoya Z. Hiperentorno educativo para el aprendizaje de la informática y el proceso investigativo de las carreras de tecnología de la salud. MEDISAN. 2014 [citado 28 Abr 2014]; 18(12). Disponible en: http://bvs.sld.cu/revistas/san/vol18_12_14/san201812.pdf

5. Ministerio de Salud Pública. Programa de la Asignatura Análisis de Datos.. 2008. Viceministerio de docencia e investigaciones. Universidad de Ciencias Médicas.

6. Hernández Lazo R, González Silva JR, Avila Cantallop V, Estrada Osorio M, Ruíz Piedra A, Gómez Martínez F, et al. Hiperentorno para el entrenamiento de la herramienta SADHEA-Web en la Universidad Médica cubana. Actas del VII Congreso Internacional de Informática en Salud 2009; 9-13 Feb 2009; La Habana, Cuba. La Habana: CNICM-Infomed; 2009.

7. Coloma Rodríguez O, Menéndez Guerrero A, Morales Ricardo Y, González Hernández F, Olazábal Parra F, Estrada Doallo M, et al. Hiperentorno de aprendizaje EUREKA. Un software educativo para la enseñanza de la matemática. Actas del XV Forum de Ciencia y Técnica. 2005. Santa Clara: CIGET-VC; 2007 [citado 17 Ago 2014]. Disponible en: http://www.forumcyt.cu/UserFiles/forum/Textos/1101687.pdf

8. Rodríguez Cabrera Y, Torres Guevara Y. El software educativo en la clase. ¿Intruso o aliado? Revista Ciencias. 2008 7 Feb [citado 17 Ago 2014]. Disponible en: http://www.revistaciencias.com/publicaciones/EkpkukyuEFWstlSrPr.php

9. Vidal Ledo M, Gómez Martínez F, Ruiz Piedra AM. Software educativos. Educ Med Super. 2010 [citado 28 Abr 2014]; 24(1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/ scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412010000100012

Published

2015-10-13

How to Cite

1.
Pérez Rodríguez BA, Antúnez Coca J, Lescay Arias M, Walter Sánchez V. Hyperentorno for the teaching-learning of the subject Data Analysis. MEDISAN [Internet]. 2015 Oct. 13 [cited 2025 Jun. 2];19(10). Available from: https://medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/476

Issue

Section

Software