Social representation of the Good teacher from the perspective of nursing students

Authors

Keywords:

Representación social, docente universitario, estudiante de enfermería, perspectiva

Abstract

Introduction: The social representation of the good teacher allows to value the opinions, beliefs, ideas and stereotypes that the students have regarding the ideal professor, which has improved the educational quality. 

Objective: To interpret the social representation of the good teacher from the nursing student perspective  of  Señor de Sipán University. 

Methodology: A qualitative, interpretive study with a social representation design was carried out with the participation of 18 students from the Nursing School  who were administered a free word association test and a semi-structured interview. 

Results: The word most associated with the term good teacher referred to the teacher himself. Three categories were configured: professional performance, teacher behavior and training. 

Conclusions: The professional performance category indicated that teachers perfect their teaching skills to develop competences among students that will serve their professional growth. The behavior category was considered necessary for educators to instill ethical values that enable students to treat people appropriately,  analyze and  make decisions in the face of any event. As for teaching training, it is necessary because  it depends on ensuring  that future professionals provide the same level of care they have received and are constantly updated in their knowledge and practice. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

1.Alonso Martín P. El perfil del buen docente universitario según la valoración de alumnos de magisterio y psicopedagogía. Perfiles educativos. 2019[citado 25/02/2023];41(164):65-81 Disponible en: https://perfileseducativos.unam.mx/iisue_pe/index.php/perfiles/article/view/58906/52226

2.Díaz A. La formación en enfermería en México: Desafíos ante la Pandemia COVID-19 Revista ciencia y cuidado. 2020[citado 06/02/2023]; 17(3):5-6. Disponible en: https://revistas.ufps.edu.co/index.php/cienciaycuidado/article/view/2673/2780

3.Vega A y Hurtado J. Formación universitaria en salud: una mirada desde las prácticas pedagógicas. 2019[citado 06/02/2023]; 7(10). Disponible en:

https://revistas.umecit.edu.pa/index.php/oratores/article/view/315

4.Fernández-Silva CA, Cannobbio C, Araya Ugarte AM, Pacheco Paredes N, Mansilla- Cordeiro EJ. Experiencias de tele - enfermería para la formación universitaria. Revista Iberoamericana de Educación e Investigación en Enfermería ALADEFE. 2021[citado 07/02/2023];3(11):40-51. Disponible en: https://www.enfermeria21.com/revistas/aladefe/articulo/362/experiencias-de-tele-enfermeria-para-la-formacion-universitaria/

5.Miguel Román JA. La educación superior en tiempos de pandemia: una visión desde dentro del proceso formativo. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos. 2020[citado 06/02/2023];L(núm.Esp):13-40. Disponible en: https://www.redalyc.org/jatsRepo/270/27063237017/html/index.html

6.USS. Escuela de enfermería USS: 13 años formando profesionales investigadores y humanos. 2020[citado 26/02/2023]. Disponible en: https://saladeprensa.uss.edu.pe/Sala-Prensa-escuela-de-enfermer%C3%ADa-uss-13-a%C3%B1os-formando-profesionales-investigadores-y-humanos

7.Ventura Sosa PE. Perfil ético del docente universitario desde la valoración de estudiantes de educación. Ciencia y Educación. 2021[citado 26/02/2023]; 5(1): 113-29. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7839936

8.Alonso Martín P. El perfil del buen docente universitario desde la perspectiva del alumnado. Educ. Pesqui. 2019[citado 26/02/2023];45(1). Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7305323

9.Seivane M, Brenlla M. Evaluación de la calidad docente universitaria desde la perspectiva de los estudiantes. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa. 2021[citado 26/02/2023];14(1):35-46. Disponible en: https://revistas.uam.es/riee/article/view/riee_14_1_002/13470

10.Nuchi M, Momeni A, Roshanbin M. Characteristics of effective university profesor from students’ perspective: Are the qualities changing? Frontiers in Education. 2022[citado 25/02/2023];7. Disponible en: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/feduc.2022.842640/full

11. Pérez Álvarez L, Enriquez Gutierrez GA. Imaginario social y representaciones sociales Teorías sobre el saber cotidiano. UAEM. 2016[citado 25/02/2023]. Disponible en: https://www.researchgate.net/profile/Gustavo-Enriquez-2/publication/336370185_Las_representaciones_sociales_en_Moscovici_pensamiento_social_y_conocimiento_de_sentido_comun/links/5d9e41a192851cce3c90f8d3/Las-representaciones-sociales-en-Moscovici-pensamiento-social-y-conocimiento-de-sentido-comun.pdf

Published

2025-06-13

How to Cite

1.
Flores Piscoya Y del M. Social representation of the Good teacher from the perspective of nursing students . MEDISAN [Internet]. 2025 Jun. 13 [cited 2025 Sep. 3];29:e4806. Available from: https://medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/4806

Issue

Section

Original Articles