Morphology in the different curricula of Cuban Nursing

Authors

  • Enia Lorenzo Pérez Facultad de Enfermería, Universidad de Ciencias Médicas de Camagüey, Camagüey, Cuba.
  • Sahnni Conde Mengana Facultad de Enfermería, Universidad de Ciencias Médicas de Camagüey, Camagüey, Cuba.
  • Iris Varcacia Machado Facultad de Enfermería, Universidad de Ciencias Médicas de Camagüey, Camagüey, Cuba.
  • Sirian Saladrigas Sarduy Facultad de Enfermería, Universidad de Ciencias Médicas de Camagüey, Camagüey, Cuba.

Keywords:

Morphology, Morphophysiology, curricula, teaching programs, Nursing career, Cuba.

Abstract

The development of Nursing in Cuba has several stages, since the first "caretakers" of sick people in the colonial time, the North American nurses that arrived with the United States intervention, up to the professionals that began their training from the school course 1976-1977.  During every teaching period there have been different curricula formed by several subjects, among them the main ones, characteristic of the specialty, and the basic ones that complement the main ones, as the Morphology--that is characterized to be a complex and multidisciplinary subject--.  In this work the successive transformations that were implemented in this discipline are exposed until conforming the Morphophysiology, in which the structure and the contents respond to the sciences advances, in general, and of medicine, in particular.

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Author Biographies

Enia Lorenzo Pérez, Facultad de Enfermería, Universidad de Ciencias Médicas de Camagüey, Camagüey, Cuba.

Máster en Humanidades Médicas. Licenciada en Biología. Profesora Auxiliar, Consultante. Profesora de Morfología. Departamento de Ciencias Básicas. Facultad de Enfermería. Universidad de Ciencias Médicas de Camagüey. Carretera Central Oeste  Km 4½, Camagüey, Cuba, CP. 70 700

Sahnni Conde Mengana, Facultad de Enfermería, Universidad de Ciencias Médicas de Camagüey, Camagüey, Cuba.

Especialista de I Grado en Histología. Licenciada en Enfermería. Profesor Instructor. Profesora de Morfología. Departamento de Ciencias Básicas. Facultad de Enfermería. Universidad de Ciencias Médicas de Camagüey. Carretera Central Oeste  Km 4½, Camagüey, Cuba, CP. 70 700.

Iris Varcacia Machado, Facultad de Enfermería, Universidad de Ciencias Médicas de Camagüey, Camagüey, Cuba.

Especialista de I Grado en Bioquímica. Licenciada en Enfermería. Profesor Asistente. Profesora de Morfología. Departamento de Ciencias Básicas. Facultad de Enfermería. Universidad de Ciencias Médicas de Camagüey. Carretera Central Oeste  Km 4½,, Camagüey, Cuba, CP. 70 700.

Sirian Saladrigas Sarduy, Facultad de Enfermería, Universidad de Ciencias Médicas de Camagüey, Camagüey, Cuba.

Especialista de I Grado en Anatomía Humana. Doctora en Medicina. Profesor Asistente. Profesora de Morfología. Departamento de Ciencias Básicas. Facultad de Enfermería. Universidad de Ciencias Médicas de Camagüey, Carretera Central Oeste  Km 4½, Camagüey, Cuba, CP. 70 700.

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27. Seijo Eche

Published

2016-08-11

How to Cite

1.
Lorenzo Pérez E, Conde Mengana S, Varcacia Machado I, Saladrigas Sarduy S. Morphology in the different curricula of Cuban Nursing. MEDISAN [Internet]. 2016 Aug. 11 [cited 2025 May 25];20(8). Available from: https://medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/493

Issue

Section

Medicine History