Relevance of a preventive model of osteomyoarticular lesions in young adults

Authors

Keywords:

risk factors, primary prevention, validation of instruments, Delphi Technique.

Abstract

Introduction: Osteomyoarticular lesions among young people that render services for the defense are related to risk factors. The use of preventive models bases its approach on the identification of risk and development of actions for its prevention. Consent methods are used for their validation and participative models, interpretative and constructivist valuations on their processes back the evaluation of its impact. 

Objective: To evaluate the relevance of the preventive model for identifying the risk of osteomyoarticular lesions  in young adults of an armed institution. 

Methods:  An investigation was carried out on January 2024, which included 16 experts and 125 young adults from Santiago de Cuba province. For the model validation the experts' criteria method was used and for the evaluation of  impact, the  Guba and Lincoln Fourth Generation Model.

Results: With similar percentage values and  differences in the cut points, in both rounds, the consent got into groups in the categories of quite appropriate (25.0 %) and very appropriate (75.0 %). The result was interpreted as significant and the validation was concluded. The evaluation of impact in the preventive actions reached strong agreement (Me=8; IC 7-9) and appropriate degree of recommendation with value higher than 70.0 % of consent among  assessors. 

Conclusions: The relevance of the model is demonstrated in the consent that reflects the capacity to guarantee precision when measuring the prospective results and the impact that projects an appropriate degree of recommendation on the proposed actions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Lisman P, Ritland BM, Burke TM, Sweeney L, Dobrosielski DA. The Association Between Sleep and Musculoskeletal Injuries in Military Personnel: A Systematic Review. Military Medicine. 2022[citado 27/04/2024];187(11-12):1318-29. Disponible en: https://academic.oup.com/milmed/article/187/11-12/1318/6584426

2. Orr RM, Cohen BS, Allison SC, Bulathsinhala L, Zambraski EJ, Jaffrey M. Models to predict injury, physical fitness failure and attrition in recruit training: a retrospective cohort study. Military Medical Research. 2020[citado 27/04/2024];7(26). Disponible en: https://mmrjournal.biomedcentral.com/articles/10.1186/s40779-020-00260-w

3. Franco GÁ. Modelos de promoción de la salud y determinantes sociales: una revisión narrativa. Hacia promoc. Salud. 2022[citado 27/04/2024];27(2):237-54. Disponible en: http://www.scielo.org.co/pdf/hpsal/v27n2/0121-7577-hpsal-27-02-237.pdf

4. Alonso M, Mariángela N. ¿Cómo se definen relevancia, pertinencia y demanda de la investigación científicotecnológica? Agendas orientadas y evaluación académica en los Proyectos de Desarrollo Tecnológico y social (PDTS). Acta Médica. 2021[citado 27/04/2024];5:52-72. Disponible en: https://ojs.unq.edu.ar/index.php/divulgatio/article/view/161/288

5. Moreno X, Neira P, Schoebitz P, Gamonal J, Cavalla F. Protocolo de validación del instrumento Examen Dental Preventivo del Adulto Mayor. Int. j interdiscip. dent. 2024 [citado 27/04/2024];17(1). Disponible en: https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2452-55882024000100053

6. Apodaca PM. Evaluación de los resultados y del impacto. Rev Invest Educ. 1999[citado 30/09/2023];17(2). Disponible en: https://digitum.um.es/digitum/bitstream/10201/44983/1/Evaluacion%20de%20los%20resultados%20y%20del%20impacto.pdf

7. Ramos Hernández R. Modelo pedagógico de competencias profesionales específicas para la formación del especialista de medicina general integral. [Tesis Doctoral]. La Habana: Universidad de Ciencias Pedagógicas “Enrique José Varona”; 2018[citado 02/05/2024]. Disponible en: https://tesis.sld.cu/index.php?P=DownloadFile&Id=452

8. Duarte Anselmi G, Leiva Pinto E, Vanegas López J, Thomas Lange J. Experiencias y percepciones sobre sexualidad, riesgo y campañas de prevención de ITS/VIH por estudiantes universitarios. Diseñando una intervención digital. Rev Ciênc. saúde coletiva. 2022[citado 18/04/2024];27(03). Disponible en: https://www.scielosp.org/pdf/csc/2022.v27n3/909-920/es

9. Machado Pavani F, Bertoldo Pires AU, Wetzel Ch. Olschowsky A, Custódio Duarte ML. La Evaluación de Cuarta Generación como itinerario para la traslación del conocimiento en salud mental. Rev. Gaúcha Enferm. 2023[citado 27/04/2024];44. Disponible en: https://www.scielo.br/j/rgenf/a/G3VXC8p8ZpZ3xRd4YsStDmQ/?format=pdf&lang=en

10. González Montaño SM. Evaluación de la planificación estratégica como herramienta de gestión universitaria. [Tesis Doctoral]. Pelotas: Universidad Federal de Pelotas; 2023[citado 27/04/2024]. p.163. Disponible en: https://guaiaca.ufpel.edu.br/bitstream/handle/prefix/10037/Tese_Sergio%20Martin%20Gonzalez%20Monta%c3%b1o.pdf?sequence=1&isAllowed=y

11. Herrera Masó J, Calero Ricardo J, González Rangel M, Collazo Ramos M, Travieso González Y. El método de consulta a expertos en tres niveles de validación. Rev. habanera cienc. méd. 2022[citado 27/04/2024];21(1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rhcm/v21n1/1729-519X-rhcm-21-01-e4711.pdf

12. García Valdés M, Suárez Marín M. El método Delphi para la consulta a expertos en la investigación científica. Rev. cuba. Salud pública. 2013[citado 28/04/2024];39(2):253-67. Disponible en: https://www.scielosp.org/pdf/rcsp/2013.v39n2/253-267/es

13. Sánchez Pedraza R, Jaramillo González LE. Metodología de calificación y resumen de las opiniones dentro de consensos formales. Rev. Colomb. Psiquiatr. 2009[citado 27/04/2024];38(4). Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/806/80615450015.pdf

14. López P. Fundamentos epistemológicos del liderazgo distribuido: el caso de la investigación en educación. Cinta moebio. 2013[citado 27/04/2024];47:83-94. Disponible en: https://www.scielo.cl/pdf/cmoebio/n47/art03.pdf

15. Gisbert JP, Alcedo J, Amador J, Bujanda L, Calvet X, Castro Fernández M, et al. Guía de práctica clínica. V Conferencia Española de Consenso sobre el tratamiento de la infección por Helicobacter pylori. Rev Esp de Enferm Dig. 2021[citado 27/04/2024];113(10). Disponible en: https://idus.us.es/bitstream/handle/11441/140382/Gu%c3%ada%20de%20pr%c3%a1ctica%20cl%c3%adnica.%20V%20Conferencia%20Espa%c3%b1ola%20de%20Consenso%20sobre%20el%20tratamiento%20de%20la%20infecci%c3%b3n%20por%20Helicobacter%20pylori.pdf?sequence=1&isAllowed=y

16. Molina Linde JM, Carlos Gil AN, Isabel Gómez R, Lacalle Remigio JR. Aplicabilidad de los métodos de consenso en la artroscopia de cadera: revisión sistemática. Rev Esp Artrosc Cir Articul. 2022[citado 28/04/2024];29(3). Disponible en: https://fondoscience.com/sites/default/files/articles/pdf/reaca.29377.fs2110030-aplicabilidad-metodos-consenso-artroscopia-cadera.pdf

17. Górriz JL, Alcázar Arroyo R, Arribas P, Artola S, Cinza Sanjurjo S, De la Espriella R, et al. Consenso Delphi multidisciplinar sobre retos y factores clave para un modelo óptimo de atención en enfermedad renal crónica. Rev Nef. 2024[citado 28/04/2024]. Disponible en: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0211699524000067

18. Montoro Ronsano JB, Poveda Andrés JL, Romero Garrido JA, García Barcenilla S, González Álvarez I, Núñez Vázquez R, et al. Consenso de recomendaciones para la mejora de la coordinación asistencial inter e intra-centros en el abordaje de la hemofilia. Farmacia hospitalaria. 2023[citado 28/04/2024];47. Disponible en: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S113063432300003X

Published

2024-07-29

How to Cite

1.
Sánchez Hernández E, de la Torre Vega G, Estrada Ladoy L, Rodríguez García M, Travieso Ramos N. Relevance of a preventive model of osteomyoarticular lesions in young adults. MEDISAN [Internet]. 2024 Jul. 29 [cited 2025 Jun. 6];28(4):e4930. Available from: https://medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/4930

Issue

Section

Original Articles