Theoretical and practical approach to the prevention of buccal maxillofacial congenital malformations in dentistry

Authors

Keywords:

prevention of diseases, congenital anomalies, knowledge, Primary Health Care.

Abstract

Introduction: Health professionals should value all the information concerning the current scientific development to stay up-to-date and contribute new knowledge.  

Objective: To modify the knowledge of dentists on the actions to prevent the buccal maxillofacial congenital malformations according to the selected guide. 

Methods:  A quasi-experiment study of educational intervention without random assignment was carried out, through a course from the health virtual classroom in Santiago de Cuba, during the period April-May, 2021, for which a random sample of 90 dentists of different provinces of the country was selected. The analyzed variables were province, time of graduation, specialization level, academic degree, teaching category and level of knowledge on buccal maxillofacial congenital malformations. The survey and group interview were applied.  

Results: There was higher representation of the dentists from Matanzas (22.2 %). There was a prevalence of dentists with more than 10 years of graduation (35.6 %) and females (84.4 %). In general, the level of knowledge at the beginning was inadequate (90.0 %); however, when concluding the course that knowledge was adequate in the same proportion (90.0 %). 

Conclusions: Dentists level of knowledge on the actions to carry out in each level of prevention had an evident modification.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Novoa Casales S, Álvarez López LE, García de la Rosa A, Torres Delegado Y. Características de las malformaciones congénitas de la provincia Ciego de Ávila, 2011-2018. Mediciego. 2020 [citado 28/07/2023];26(3):e1843. Disponible en: https://revmediciego.sld.cu/index.php/mediciego/article/view/1843/3356

2. Bandera Turro GE. Conocimientos y acciones preventivas de los estomatólogos sobre las malformaciones congénitas bucomaxilofaciales [tesis]. Santiago de Cuba: Universidad de Ciencias Médicas de Santiago de Cuba, Facultad de Estomatología; 2019.

3. Garrigó Andreu MI, Sardiña Alayón S, Gispert Abreu E, Valdés García P, Legón Padilla N, Fuentes Balido J, et al. El sistema nacional de salud cubano. En: Guías prácticas de Estomatología. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2003 [citado 28/07/2023].p.13-21. Disponible en: http://bvs.sld.cu/libros_texto/guias_practicas_de_estomatologia/completo.pdf

4. González Espangler L, Mena García G. Prevención en malformaciones congénitas bucomaxilofaciales en Estomatología. Santiago de Cuba: Universidad de Ciencias Médicas, Facultad de Estomatología; 2019. p. 17-34.

5. Cuba. Ministerio de Educación Superior. Resolución Ministerial No. 140 /19. Formas Organizativas de la Educación de Posgrado. La Habana: MES; 2019 [citado 28/07/2023].p. 1442-7. Disponible en: https://www.uh.cu/wp-content/uploads/2022/11/GOC-2019-O65.pdf

6. Tejuca Martínez M. Universidad y feminización: la experiencia cubana. Educação e Pesquisa. 2020 [citado 07/07/2023];46:e216073. Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/298/29863344073/html/

7. Frómeta Ortiz Y, González Espangler L, Valdés Gómez Y, Romero García LI. Conocimientos de los estomatólogos sobre bioseguridad en tiempos de COVID-19. Arch Med (Manizales). 2021 [citado 13/07/2023];21(2):590-97. https://www.medigraphic.com/pdfs/manizales/amm-2021/amm212y.pdf

8. Aguilera Pérez D, Ortiz Sánchez Y, Fonseca González RL, Ramos Guevara K. Evaluación de un curso de complementación dirigido a perfeccionar la prescripción a embarazadas por estomatólogos. Multimed (Bayamo). 2018 [citado 13/06/2023];22(2). Disponible en: https://revmultimed.sld.cu/index.php/mtm/article/view/837/1210

9. Valentín González F, Rodríguez González GM, Conde Suárez HF, Vila Morales D. Intervención educativa sobre el programa de detección del cáncer bucal en estomatólogos generales. Rev. méd. electrón. 2017[citado 11/06/2023];39(2):259-68. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18242017000200011&lng=es

10. Cárdenas Zea MP, Carranza Quimi WD, Plua Panta KA, Solís García M, Morales Torres M. La educación virtual en tiempos del covid-19: una experiencia en la maestría de educación. Universidad y Sociedad. 2021[citado 11/06/2023];13(3):243-51. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202021000300243&lng=es&tlng=es

11. Pons Bonals L, Guzmán Flores T, Andrade Cázares RA. Investigación en un posgrado virtual profesionalizante del campo de la educación. Mendive. 2020 [citado 11/06/2023];18(4):840-56. Disponible en: https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1869/html

12. Vergara de la Rosa E, Vergara Tam R, Alvarez Vargas M, Camacho Saavedra L, Galvez Olortegui J. Educación médica a distancia en tiempos de COVID-19. Educ. med. super. 2020[citado 11/07/2023];34(2). Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/2383/1085

13. Bernaza Rodríguez GJ, Aparicio Suárez JL, de la Paz Martínez E, Torres Alfonso AM, Alfonso Manzanet JE. La educación de posgrado ante el nuevo escenario generado por la COVID-19. Educ. med. super. 2020[citado 11/07/2023];34(4):e2718. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412020000400015&Ing=es

14. Valdivia Mesa A, Arrufat Corripio E, Fernández Uriarte L. Educación a distancia condicionado por el COVID-19: experiencia de formación de postgrado en el ISDI. A3manos. 2020[citado 11/07/2023];7(13):37-41. Disponible en: https://a3manos.isdi.co.cu/index.php/a3manos/article/view/192/173

15. Piñero Martín ML, Esteban Rivera ER, Rojas Cotrina AR, Callupe Becerra SF. Tendencias y desafíos de los programas de posgrado latinoamericanos en contextos de COVID-19. Revista Venezolana de Gerencia. 2021 [citado 11/07/2023];26(93):123-38. Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/290/29066223009/html/

16. Pérez García LM, Cruz Milián MC, Hernández Rodríguez MA, Nápoles Prieto Y, Mursulí Sosa M. Vías no presenciales de la maestría Atención estomatológica comunitaria en tiempos de COVID-19. Congreso Internacional Estomatología 2020 (virtual). La Habana: Universidad de Ciencias Médicas de la Habana. 2020. Disponible en: http://www.estomatologia2020.sld.cu/index.php/estomatologia/2020/paper/view/553/15

17. Tisi Lanchares JP. Virtualización de los currículos odontológicos en tiempos de COVID-19. Odovtos - Int J Dent Sc. 2020[citado 11/07/2023];22(3):13-5. Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/odovtos/ijd-2020/ijd203c.pdf

18. Cayo Rojas CF, Agramonte Rosell RC. Desafíos de la educación virtual en Odontología en tiempos de pandemia COVID-19. Rev. cuba. estomatol. 2020[citado 25/07/2023];57(3):e3341. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-75072020000300017&lng=es

19. Delgado Sánchez U, Martínez Flores FG. Entornos virtuales de aprendizaje adoptados en la universidad ante el COVID-19. Diálogos sobre educ. Temas actuales en investig. educ. 2021[citado 25/07/2023];12(22):e3341. Disponible en: https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-21712021000100005

20. Pequeño I, Gadea S, Alborés M, Chiavone L, Fagúndez C, Giménez S, et al. Enseñanza y aprendizaje virtual en contexto de pandemia. Experiencias y vivencias de docentes y estudiantes de la Facultad de Psicología en el primer semestre del año 2020. InterCambios. 2020[citado 25/07/2023];7(2). Disponible en: http://scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci­_arttext&pid=S2301-01262020000200150&lng=es&nrm=iso

Published

2024-05-29

How to Cite

1.
Mena García G, González Espangler L, Bestard Romero J. Theoretical and practical approach to the prevention of buccal maxillofacial congenital malformations in dentistry. MEDISAN [Internet]. 2024 May 29 [cited 2025 May 30];28(3):e4959. Available from: https://medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/4959

Issue

Section

Original Articles