Educational software on orofacial examination for dentistry students
Keywords:
orofacial examination, oral clinical evaluation, oral health, dentistry, educational technology, educational software.Abstract
In the Dentistry major, the orofacial examination is a complex subject for students, due to the great amount of knowledge that must be taken into account for its accomplishment. This demands the use of teaching means that contribute to its study and understanding; mainly those elaborated from the Information and Communication Technologies. The great availability and variety of digital devices that exist in the student community, justified the development of an educational software for smart mobile devices as a resource for learning the orofacial examination, in the Dentistry major. The educational software was developed using the Mobincube program for Android and iOS operating systems, considering pedagogical, technical and economic criteria. The developed educational software constitutes a tool that facilitates the acquisition, integration and systematization of important knowledge in dentistry clinical practice, contributing to a better academic preparation of the future dentists.
Downloads
References
2. Montes de Oca Carmenaty M, Suárez Guerra J, Chaveco Bello LL, Díaz Feliciano S, Lazo Lorente AR. Shagosoft, multimedia para el estudio de los sitios y monumentos históricos en Santiago de Cuba. Universidad Médica Pinareña. 2019 [citado 31/07/2023];15(1):114-22. Disponible en: https://revgaleno.sld.cu/index.php/ump/article/view/328
3. Álvarez-Cruces DJ, Otondo-Briceño M, Medina-Moreno AP. Evaluación de la incorporación de un foro virtual por redes sociales entre estudiantes de odontología chilenos. Rev Univ Ind Santander Salud. 2019 [citado 31/07/2023];51(2):117-28. doi: http://dx.doi.org/10.18273/revsal.v51n2-2019004
4. Manresa Malpica L, García Peláez SY. Multimedia educativa sobre Ortodoncia Interceptiva para estudiantes de estomatología. Progaleno. 2019 [citado 31/07/2023];2(3):153-63. Disponible en: https://revprogaleno.sld.cu/index.php/progaleno/article/view/127
5. Santos Velázquez T, Vega Rodríguez E, Peña Vega AE. Software educativo Elementos de Nutrident para el proceso enseñanza aprendizaje en Estomatología. Revista Ciencias Médicas de Pinar del Río. 2018 [citado 31/07/2023];22(6):1113-21. Disponible en: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/3662
6. Valverde Grandal O, Rosales Reyes SA. Trabajos sobre tecnologías de la información y las comunicaciones en congresos internacionales de Estomatología de La Habana. Revista Cubana de Informática Médica. 2022 [citado 31/07/2023];14(1):e481. Disponible en: https://revinformatica.sld.cu/index.php/rcim/article/view/481
7. Ochoa González DA, Gonzáles Ramos RM, Valverde Grandal O. Propuesta de metodología para ejecutar el análisis de situación de salud bucal en la carrera de estomatología. Rev Cubana Estomatol. 2020 [citado 16/02/2022];57(3):e1827. Disponible en: https://revestomatologia.sld.cu/index.php/est/article/view/1827
8. Alarcón Barbán E, Sánchez Alpízar D, Cueva Barbán NL, González Torres AR. MSALUD: un nuevo camino en la educación para la salud. Revista Tecnología Educativa. 2019 [citado 31/07/2023];4(1):13-7. Disponible en: https://tecedu.uho.edu.cu/index.php/tecedu/article/view/105.
9. Cruz Pérez MA, Pozo Vinueza MA. Contenido científico en la formación investigativa a través de las TIC en estudiantes universitarios. e-Ciencias de la Información. 2020 [citado 16/02/2022];10(1). doi: https://doi.org/10.15517/eci.v10i1.36820
10. Cantillo-Acosta L, Sánchez-Fernández NE, Pérez-Delgado N, Gainza-Gainza M. Evaluación de la habilidad diagnóstico precoz del cáncer bucal al estudiante de Estomatología. Rev Inf Cient. 2022 [citado 31/07/2023];101(4):e3749. Disponible en: http://www.revinfcientifica.sld.cu/index.php/ric/article/view/3749
11. Montes de Oca Carmenaty M, Suárez Guerra J, Suárez Sotomayor LM, Hernández-García F, Lazo Herrera LA. Aplicación multimedia para la integración de la Medicina Tradicional y Natural en Oftalmología. Educación Médica Superior. 2021 [citado 31/07/2023];35(2):e2122. Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/2122
12. Valdés Tamayo PR, Barba Téllez MN. Propuesta didáctico-tecnológica para la distribución de aplicaciones educativas a través de dispositivos móviles. Etic@net. Revista científica electrónica de Educación y Comunicación en la Sociedad del Conocimiento. 2017 [citado 31/07/2023];17(1):1-22. doi: https://doi.org/10.30827/eticanet.v17i1.11912
13. Cruz Pérez JL. Objeto de aprendizaje de la asignatura Odontopediatría para estudiantes de Estomatología. Acta de la Jornada Científica de la Red de Información de Ciencias Médicas de Cienfuegos (REDINFOCIEN 2021); 2021 [citado 31/07/2023]. Disponible en: https://redinfocien2021.sld.cu/index.php/redinfocien/2021/paper/view/86
14. Arancibia ML, Cabero J, Marín V. Creencias sobre la enseñanza y uso de las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) en docentes de educación superior. Form. Univ. 2020 [citado 31/07/2023];13(3):89-100. doi: https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062020000300089
15. Cepeda MP, Paredes García ML. Competencias TIC en docentes de un Programa de Ciencias de la Salud de Bogotá. EDUTEC. Revista Electrónica de Tecnología Educativa. 2020 [citado 31/07/2023];73:157-73. doi: https://doi.org/10.21556/edutec.2020.73.1607
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All the articles can be downloaded or read for free. The journal does not charge any amount of money to the authors for the reception, edition or the publication of the articles, making the whole process completely free. Medisan has no embargo period and it is published under the license of Creative Commons, International Non Commercial Recognition 4.0, which authorizes the copy, reproduction and the total or partial distribution of the articles in any format or platform, with the conditions of citing the source of information and not to be used for profitable purposes.