Educative hyper-environment on Comprehensive Stomatological Care for the specialty of Comprehensive General Dentistry

Authors

Keywords:

higher education, information technology, postgraduate training, educative software, computer program, teaching-learning process.

Abstract

Introduction: Information and Communication Technologies in higher education is one of the topics of scientific discussion at the national and international level, using variants that improve the pedagogical and didactic scenario in the process of learning and transmission of new knowledge.

Objective: To develop an educative hyper-environment on Comprehensive Stomatological Care for the specialty of Comprehensive General Dentistry, which contributes to the improvement of the post-graduate teaching-learning process.

Methods: A technological development and innovation investigation was carried out at the Faculty of Stomatology of the University of Medical Sciences of Santiago de Cuba, in the 2020-2021 academic year, following as general steps of the development process: the search and compilation of information, preparation and evaluation of the product by specialists and users.

Results: The product was developed on the CrheaSoft 3.5.2 platform, through modules that interrelate and offer various hypermedia resources, which allows a better understanding and appropriation of the contents, in an interactive and feasible way, and contributes to improve the postgraduate learning in this specialty. The teachers, computer specialists and residents evaluated the hyper-environment as appropriate, relevant and accessible, and it was demonstrated that its application can contribute to the teaching-learning process of Comprehensive Stomatological Care in the specialty of Comprehensive General Dentistry.

Conclusions: The ready-made hyper-environment allows the Stomatology residents to interact with the essential content for the study of the specialty, being recognized as useful for improving the learning process of the topic treated.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Zenaida Ramón Montoya, Facultad de Estomatología, Universidad de Ciencias Médicas. Santiago de Cuba

Poseo una experiencia laboral en la docencia de 15 años, de ellos 9 en la docencia médica, obteniendo diversos resultados en mi labor docente, investigativa y metodológica. Reconocida a nivel de facultad e Instituto como profesora destacada en la actividad investigativa desde el 2009 hasta la actualidad de forma consecutiva. Soy profesora auxiliar y me estoy iniciando en el proceso de aspirantura el doctorado en ciencias pedagógicas  y optando por la categoría científica de Investigador auxiliar.

References

1. Poveda Pineda DF, Cifuentes Medina JE. Incorporación de las tecnologías de información y comunicación (TIC) durante el proceso de aprendizaje en la educación superior. Formación universitaria. 2020 [citado 24/06/2023];13(6):95-104. doi: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062020000600095

2. Gutiérrez Segura M, Ruiz Piedra AM, Pérez García LM, Tamayo Fernández N. La integración del software educativo en el proceso enseñanza aprendizaje de Rehabilitación en Estomatología. EDUMECENTRO. 2021 [citado 24/06/2023];13(4):115-29. Disponible en: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/1782

3. Cruz Pérez MA, Pozo Vinueza MA, Juca Aulestia JM, Sánchez Ramírez LC. Integración de las TIC en el currículo desde la perspectiva de los investigadores que incurren en la temática. Rev Cienc Pedag e Innov. 2020 [citado 11/07/2023];8(1):55-61. doi: https://doi.org/10.26423/rcpi.v8i1.368

4. González Naya G, Montero del Castillo ME. Estomatología general integral. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2013.

5. Matas A. Diseño del formato de escalas tipo Likert: un estado de la cuestión. Revista electrónica de investigación educativa. 2018 [citado 11/07/2023];20(1):38-47. doi: https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.1.1347

6. Profet Naranjo A, Martínez Hernández NL, Morales Basulto R, De León Ramírez LL, González Caballero D, Aguilar Guerrero K. QuisteSoft, software educativo para el estudio de quistes maxilares. Revista 16 de Abril. 2021 [citado 11/07/2023];60(281):e1304. Disponible en: https://rev16deabril.sld.cu/index.php/16_04/article/view/1304

7. Lazo Herrera LA, León Sánchez B, Hernández-García F, Robaina-Castillo JI, Díaz Pita G. Multimedia educativa para el aprendizaje de la acupuntura y digitopuntura por estudiantes de Medicina. Inv Ed Med. 2019 [citado 11/07/2023];8(32):51-60. doi: https://doi.org/10.22201/facmed.20075057e.2019.32.18155

8. Restrepo-Palacio S, Cifuentes YMS. Diseño y validación de un instrumento de evaluación de la competencia digital en Educación Superior. Ensaio: aval. pol. públ. educ. 2020 [citado 11/07/2023];28(109):932-61. doi: https://doi.org/10.1590/S0104-40362020002801877

9. Fernández-Márquez E, Vázquez-Cano E, López-Meneses E. Los mapas conceptuales multimedia en la educación universitaria: recursos para el aprendizaje significativo. Campus Virtuales. 2016 [citado 24/06/2023];5(1):10-8. Disponible en: http://uajournals.com/ojs/index.php/campusvirtuales/article/view/100

10. Aguilera Pupo E, Trujillo Baldoquín Y, Portuondo Hitchman OL. Estrategia curricular Tecnologías de la Información y las Comunicaciones e investigación en la carrera Medicina. Didáctica y Educación. 2022 [citado 15/08/2023];13(5):78-97. Disponible en: https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1486

11. Romero-Rodríguez JC, Colcha-Sailema AE, Anastasio-Acosta GW, Rodríguez-Echeverria VE. Influencia de la tecnología de información y comunicación en la vida cotidiana de los adolescentes. Revista Científica FIPCAEC (Fomento De La investigación Y publicación científico-técnica multidisciplinaria). 2019 [citado 24/06/2023]; 4(4):308-16. Disponible en: https://www.fipcaec.com/index.php/fipcaec/article/view/137

12. Aguilar Padrón IV, Lazo Herrera LA, Capote Marimón C, Marimón Torres ME. Multimedia MEDICINA BUCAL como complemento educativo para estudiantes de tercer año de Estomatología. Revista Cubana de Informática Médica. 2018 [citado 15/08/2023]; 10(2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18592018000200013

Published

2024-06-28

How to Cite

1.
Ramón Montoya Z, López Vantour AC, Moll Rodríguez G, Pérez Infante Y, Bayés Cáceres E. Educative hyper-environment on Comprehensive Stomatological Care for the specialty of Comprehensive General Dentistry. MEDISAN [Internet]. 2024 Jun. 28 [cited 2025 Jun. 2];28(3):e4986. Available from: https://medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/4986

Issue

Section

Education in health