Informational competences in Medicine students from Las Tunas
Keywords:
universities, informational competences, information literacy, surveyAbstract
Introduction: The current generation of students and professors should be prepared appropriately on the use of information and technologies to solve academic and investigative problems.
Objective: To expose the results of a survey for the identification of informational competences in first semester students of the Medicine career in the University of Medical Sciences from Las Tunas.
Method: An exploratory study was carried out for the identification of informational competences in first year students of the Medicine career from the University of Medical Sciences in Las Tunas in the course 2023-2024. The data were gathered by means of a mixed questionnaire. The measures of absolute frequency and percentages were used for the tabulation and descriptive analysis of the information.
Results: Of those interviewed, 56.9% assured to always need of the search of information for the study of classes and the investigation, preferably in virtual environments, and recognize the lack of preparation for this activity. Also, most considered important to know tools for the search of information in their specialty and they coincide with the necessity of a subject for their learning.
Conclusions: The investigation allowed to identify the informational competences in the population investigated based on 3 basic variables: search of information, information analysis and dissemination and self-assessment elements. This will help guide teachers in developing specific actions to achieve this goal.Downloads
References
2. Roig Vila R. El camino hacia la ciudadanía digital. 2020[citado 27/05/2024]. Disponible en: https://bit.ly/3t6WfKx
3. Pozo S, López J, Fernández M, López JA. Análisis correlacional de los factores incidentes en el nivel de competencia digital del profesorado: Correlational analysis of the incident factors teachers. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado. 2020[citado 07/06/2024];23(1):143-59. Disponible en: https://revistas.um.es/reifop/article/view/396741/278101
4. Carretero S, Vuorikari R, Punie Y. DigComp 2.1: The Digital Competence Framework for Citizens. With eight proficiency levels and examples of use. Luxemburgo: Unión Europea. 2017[citado 27/05/2024]. Disponible en: https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/handle/JRC106281
5. MINSAP. Programa de la Disciplina Metodología de la Investigación en Salud. Plan de Estudio E. La Habana: Centro Rector para planes y programas de estudios en Salud. 2019[citado 10/06/2024]. Disponible en: https://instituciones.sld.cu/ucmc/files/2024/03/PLAN-E-PLAN-ANALITICO-MEDICINA.pdf
6. González Valiente CL, Sánchez Rodríguez Y, Lezcano Pérez Y. Estudio exploratorio sobre las competencias informacionales de los estudiantes de la Universidad de La Habana. Ciencias de la Información. 2012[citado 15/06/2024];43(2):61-8. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=181423798009
7. Del Padre L, González A, Benítez D. Uso de las TIC para el proceso enseñanza aprendizaje en la educación superior. LATAM. 2022[citado 05/06/2024];3(2). Disponible en: https://latam.redilat.org/index.php/lt/article/view/191/174
8. Jiménez Puerto CL, Calderón Mora MdlM. La competencia informacional como requisito para la formación académica en el siglo XXI. Gaceta Médica Espirituana. 2020[citado 27/05/2024];22(3):147-59. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1608-89212020000300147&nrm=iso
9. González Argote J, Vitón Castillo A. Lecciones aprendidas y por aprender sobre la publicación científica estudiantil cubana. Revista Cubana de Medicina Militar. 2021[citado 25/05/2024];50(2):e0210990. Disponible en: http://www.revmedmilitar.sld.cu/index.php/mil/article/view/990
10. Basilotta Gómez Pablos V, García-Valcárcel Muñoz-Repiso A, Casillas Martín S, Cabezas González M. Evaluación de competencias informacionales en escolares y estudio de algunas variables influyentes. Revista Complutense de Educación. 2020[citado 25/05/2024];31(4):517-28. Disponible en: https://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/view/65835/4564456554450
11. Mercado Borja WE, Barrera Navarro JR, Ravelo Méndez RE. El gestor bibliográfico digital colaborativo como herramienta de apoyo al proceso de investigación. Revista Iberoamericana de Educación Superior. 2022[citado 25/05/2024];13(36):201-15. Disponible en: https://www.scielo.org.mx/pdf/ries/v13n36/2007-2872-ries-13-36-201.pdf
12. Rodríguez Castilla L, López Collazo ZS. Entrenamiento de los doctorandos para el dominio del gestor bibliográfico EndNote en un nivel avanzado. Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud. 2021[citado 27/05/2024];32(1):e1648. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-21132021000100016
13. Reyes Pérez JJ, Cárdenas Zea MP, Aguirre Pérez R. Los gestores bibliográficos, una herramienta de apoyo al proceso investigativo en los estudiantes de agronomía. Rev Univers Soc. 2020[citado 28/05/2024];12(1):232-6. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2218-36202020000100232&script=sci_arttext&tlng=en
14. Avitia P, Uriarte I. Evaluación de la habilidad digital de los estudiantes universitarios: estado de ingreso y potencial educativo Revista Electrónica De Tecnología Educativa. 2017[citado 28/05/2024];61:a366. Disponible en: https://www.edutec.es/revista/index.php/edutec-e/article/view/861/pdf
15. García-Llorente H, Martínez-Abad F, Rodríguez-Conde M. Evaluación de la competencia informacional observada y autopercibida en estudiantes de educación secundaria obligatoria en una región española de alto rendimiento PISA. 2020[citado 25/05/2024];24(1):24-40. Disponible en: http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-42582020000100024&lng=en&nrm=iso
16. Ramos-Bermúdez J, Ramos-Calás M, Pacheco-Pérez Y, Díaz-Ramírez V. Experiencia docente en la enseñanza de Metodología de la Investigación a estudiantes de Medicina, Las Tunas. Revista Electrónica Dr. Zoilo E. Marinello Vidaurreta. Revista Electrónica Dr Zoilo E Marinello Vidaurreta. 2022[citado 28/05/2024];47(3):e3108. Disponible en: http://revzoilomarinello.sld.cu/index.php/zmv/article/view/3108
17. Reche Urbano E, Quintero Ordóñez B., González López I., Maldonado Berea G. A. Importancia de las competencias informacionales en educación superior. Comparativa España-México.Revista Española de Educación Comparada. 2022[citado 05/06/2024];(41):140–56. Disponible en: https://revistas.uned.es/index.php/REEC/article/view/31062/25288
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All the articles can be downloaded or read for free. The journal does not charge any amount of money to the authors for the reception, edition or the publication of the articles, making the whole process completely free. Medisan has no embargo period and it is published under the license of Creative Commons, International Non Commercial Recognition 4.0, which authorizes the copy, reproduction and the total or partial distribution of the articles in any format or platform, with the conditions of citing the source of information and not to be used for profitable purposes.