Dynamics of the structure of academic direction at Medicine Faculty No 1 in Santiago de Cuba
Keywords:
academic direction, leadership capacity, academic institutions, management styles.Abstract
Introduction: Medical education is the training process related to medicine, consisting of initial training to become doctors and with the fundamental principle of teaching, care and research integration in the health system, which guarantees that students join teaching care scenarios with adequate preparation.
Objective: To characterize the dynamics of the academic management structure in the medicine faculty N.1 from the University of Medical Sciences.
Methods: A descriptive and cross-sectional study was carried out on managers and methodologists, from March to July, 2024. The study population consisted of 51 professionals who make up the structure. The variables studied were age, sex, coordination and hierarchy, management style, transformative academic leadership and resizing of academic culture, applying three instruments.
Results: The results show that there are inadequacies in all the dimensions and the most affected are transforming academic leadership, (72.5 %) coordination and organization into a hierarchy (66.7 %) as well as management styles (60.8 %).
Conclusions: It was concluded that there are inadequacies in the dynamics of academic management structure of the medicine faculty 1 in the University of Medical Sciences from Santiago de Cuba.
Downloads
References
2. Hernández Galvez Y, López Arbolay O, Fernández Oliva B. Nueva realidad en la educación médica por la COVID-19. Educ Med Super 2021 [citado 02/09/2021]; 35(1): Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412021000100018&lng=es
3. Castro-Ríos GA, Noguera-Hidalgo ÁL. Estilos de dirección en el sector salud en Colombia. Estud Gerenc. 2022 [citado 02/09/2021];38(163):136–50. Disponible en: https://www.icesi.edu.co/revistas/index.php/estudios_gerenciales/article/view/4715/4491
4. Fretes Ayala PE. Estilos de liderazgo directivo en educación superior. Ciencia Latina 2020 [citado 02/07/2024];4(2):594-12. Disponible en: https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/101/89
5. Tapia I, Moreno M, Marrero C, Estrada M. El enfoque a procesos. Una mirada desde la gestión universitaria. Ciencias Holguín. 2022 [citado 20/03/2022];28(1). Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/1815/181570010007/html/
6. Medina JM, Santoya Varela VA, Palma Febre A, Rio Carbonell A. El desarrollo histórico de la carrera de Medicina en la provincia Granma y las transformaciones de su diseño curricular. En Granma: Primer Congreso Virtual de Ciencias Básicas Biomédicas de Granma. Cimabanz. 2020 [citado 20/03/2022]. Disponible: http://www.cibamanz2020.sld.cu/index.php/cibamanz/cibamanz2020/paper/download/31/27
7. Lamrani, S. El sistema de salud en Cuba: origen, doctrina y resultados. Études caribéennes. 2021 [citado 21/03/2023];(7). Disponible en: http://journals.openedition.org/etudescaribeennes/21413.
8. López Fernández R, Crespo Borges T, Crespo Hurtado E, Sánchez Gálvez S. La universidad latinoamericana en la segunda mitad del Siglo XX. Revista Universidad y Sociedad. 2022 [citado 21/03/2023];14(1):193-204. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202022000100193&lng=es&tlng=es
9. Estévez Azahares, Y. Estrategia Educativa para fortalecer el valor altruismo en los estudiantes de Medicina de la Filial de Ciencias Médicas Tamara Bunke Bider [Tesis]. Moa: Universidad de Moa; 2022 [citado 21/03/2023]. Disponible en: https://ninive.ismm.edu.cu/bitstream/handle/123456789/4079/Est%c3%a9vezAzaharezE2022.pdf?sequence=1&isAllowed=y
10. Álvarez L, Ivonet E. Competencias y capacidad de dirección en cuadros del sector salud. Revisión de la literatura. Revista de Medicina Isla de la Juventud. 2015. [citado 03/08/2021];16(1). Disponible en: https://remij.sld.cu/index.php/remij/article/view/113/223
11. Díaz-Canel Bermúdez M, Alarcón Ortiz, R, Saborido Loidi, JR. Potencial humano, innovación y desarrollo en la planificación estratégica de la educación superior cubana 2012-2020. Rev. Cubana Edu. Superior. 2020 [citado 21/03/2023];39(3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142020000300001&lng=es&nrm=iso
12. González Espangler L, Borges Toirac MA, Salas Palacios SR, Fernández Villalón M, Travieso Ramos N. Estrategia de grado científico para la Universidad de Ciencias Médicas de Santiago de Cuba. MEDISAN. 2022 [citado 21/03/2023];26(4). Disponible en: https://medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/4154/html
13. Gonzalez-Garcia S, Casadelvalle Pérez I, Octavio Urda M, Fortún Sampayo T, Mezquía de Pedro N, Melón Rodríguez RG. Un reto en tiempos de pandemia para la educación médica en Cuba. Educación Médica Superior. 2020 [citado 21/03/2023];34(3). Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/2457/1100
14. Lugo-Machado JA, Escobar-Morales AL, Medina-Valentón E, García-Ramírez PE. Relaciones jerárquicas de poder en la educación médica. Med Int Méx. 2024;40(4):264-270.
15. Herrera Martínez L, Herrera Orúe EF. El estilo de dirección en el proceso del III Perfeccionamiento del Sistema Nacional de Educación. Rev. Cien. Pedagógicas. 2021 [citado 21/03/2023];14(3):245-5. Disponible en: https://www.cienciaspedagogicas.rimed.cu/index.php/ICCP/article/view/343/319
16. Castro-Ríos GA, Noguera-Hidalgo ÁL. Estilos de dirección en el sector salud en Colombia. Estud Gerenc. 2022 [citado 03/03/2022];38(163):136–50. Disponible en: https://www.icesi.edu.co/revistas/index.php/estudios_gerenciales/article/view/4715/4491
17. Fernández-Mijares LE , Rojas-Hernández DL. Modelo de Dirección Participativa para la Facultad de Ciencias Médicas de Artemisa. VARONA. 2020 [citado 03/03/2022];(71). Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=360670951006
18.Pedraja-Rejas, L, Huerta-Riveros, P, Muñoz-Fritis, C. La Calidad en instituciones de educación superior: Estudio exploratorio del liderazgo y la cultura académica. Revista de Ciencias Sociales. 2020 [citado 03/03/2022];XXVI(4).Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/280/28065077032/28065077032.pdf
19. Civeira G. Estructura, organización y gestión de las facultades de agronomía en Argentina: breve análisis. Revista Iberoamericana de Educación. 2015 [citado 02/09/2021];67(2):83-102. Disponible en: https://rieoei.org/RIE/article/download/252/465/7585
20. Pertuz Belloso RA. Estudio de los tipos de estructura organizacional de los institutos universitarios venezolanos. REDIE. 2013. [citado02/09/2021];15(3):53-67.Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1607-40412013000300004&lng=es&nrm=iso
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All the articles can be downloaded or read for free. The journal does not charge any amount of money to the authors for the reception, edition or the publication of the articles, making the whole process completely free. Medisan has no embargo period and it is published under the license of Creative Commons, International Non Commercial Recognition 4.0, which authorizes the copy, reproduction and the total or partial distribution of the articles in any format or platform, with the conditions of citing the source of information and not to be used for profitable purposes.