Dynamics of the structure of academic direction at Medicine Faculty No 1 in Santiago de Cuba

Authors

Keywords:

academic direction, leadership capacity, academic institutions, management styles.

Abstract

Introduction: Medical education is the training process related to medicine, consisting of initial training to become doctors and with the fundamental principle of teaching, care and research integration in the health system, which guarantees that students join teaching care scenarios with adequate preparation.

Objective: To characterize the dynamics of the academic management structure in the medicine faculty N.1 from the University of Medical Sciences.

Methods:  A descriptive and cross-sectional study was carried out on managers and methodologists, from March to July, 2024. The study population consisted of 51 professionals who make up the structure. The variables studied were age, sex, coordination and hierarchy, management style, transformative academic leadership and resizing of academic culture, applying three instruments.  

Results: The results show that there are inadequacies in all the dimensions and the most affected are transforming academic leadership, (72.5 %) coordination and organization into a hierarchy (66.7 %) as well as management styles (60.8 %).

Conclusions: It was concluded that there are inadequacies in the dynamics of academic management structure of the medicine faculty 1 in the University of Medical Sciences from Santiago de Cuba.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Educación médica en un mundo en crisis. Investigación educ. médica. 2021 [citado 02/08/2024];10(39): 112-113. Disponible en: https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-50572021000300112&lng=es.%20%20Epub%2031-Ene-2022

2. Hernández Galvez Y, López Arbolay O, Fernández Oliva B. Nueva realidad en la educación médica por la COVID-19. Educ Med Super 2021 [citado 02/09/2021]; 35(1): Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412021000100018&lng=es

3. Castro-Ríos GA, Noguera-Hidalgo ÁL. Estilos de dirección en el sector salud en Colombia. Estud Gerenc. 2022 [citado 02/09/2021];38(163):136–50. Disponible en: https://www.icesi.edu.co/revistas/index.php/estudios_gerenciales/article/view/4715/4491

4. Fretes Ayala PE. Estilos de liderazgo directivo en educación superior. Ciencia Latina 2020 [citado 02/07/2024];4(2):594-12. Disponible en: https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/101/89

5. Tapia I, Moreno M, Marrero C, Estrada M. El enfoque a procesos. Una mirada desde la gestión universitaria. Ciencias Holguín. 2022 [citado 20/03/2022];28(1). Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/1815/181570010007/html/

6. Medina JM, Santoya Varela VA, Palma Febre A, Rio Carbonell A. El desarrollo histórico de la carrera de Medicina en la provincia Granma y las transformaciones de su diseño curricular. En Granma: Primer Congreso Virtual de Ciencias Básicas Biomédicas de Granma. Cimabanz. 2020 [citado 20/03/2022]. Disponible: http://www.cibamanz2020.sld.cu/index.php/cibamanz/cibamanz2020/paper/download/31/27

7. Lamrani, S. El sistema de salud en Cuba: origen, doctrina y resultados. Études caribéennes. 2021 [citado 21/03/2023];(7). Disponible en: http://journals.openedition.org/etudescaribeennes/21413.

8. López Fernández R, Crespo Borges T, Crespo Hurtado E, Sánchez Gálvez S. La universidad latinoamericana en la segunda mitad del Siglo XX. Revista Universidad y Sociedad. 2022 [citado 21/03/2023];14(1):193-204. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202022000100193&lng=es&tlng=es

9. Estévez Azahares, Y. Estrategia Educativa para fortalecer el valor altruismo en los estudiantes de Medicina de la Filial de Ciencias Médicas Tamara Bunke Bider [Tesis]. Moa: Universidad de Moa; 2022 [citado 21/03/2023]. Disponible en: https://ninive.ismm.edu.cu/bitstream/handle/123456789/4079/Est%c3%a9vezAzaharezE2022.pdf?sequence=1&isAllowed=y

10. Álvarez L, Ivonet E. Competencias y capacidad de dirección en cuadros del sector salud. Revisión de la literatura. Revista de Medicina Isla de la Juventud. 2015. [citado 03/08/2021];16(1). Disponible en: https://remij.sld.cu/index.php/remij/article/view/113/223

11. Díaz-Canel Bermúdez M, Alarcón Ortiz, R, Saborido Loidi, JR. Potencial humano, innovación y desarrollo en la planificación estratégica de la educación superior cubana 2012-2020. Rev. Cubana Edu. Superior. 2020 [citado 21/03/2023];39(3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142020000300001&lng=es&nrm=iso

12. González Espangler L, Borges Toirac MA, Salas Palacios SR, Fernández Villalón M, Travieso Ramos N. Estrategia de grado científico para la Universidad de Ciencias Médicas de Santiago de Cuba. MEDISAN. 2022 [citado 21/03/2023];26(4). Disponible en: https://medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/4154/html

13. Gonzalez-Garcia S, Casadelvalle Pérez I, Octavio Urda M, Fortún Sampayo T, Mezquía de Pedro N, Melón Rodríguez RG. Un reto en tiempos de pandemia para la educación médica en Cuba. Educación Médica Superior. 2020 [citado 21/03/2023];34(3). Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/2457/1100

14. Lugo-Machado JA, Escobar-Morales AL, Medina-Valentón E, García-Ramírez PE. Relaciones jerárquicas de poder en la educación médica. Med Int Méx. 2024;40(4):264-270.

15. Herrera Martínez L, Herrera Orúe EF. El estilo de dirección en el proceso del III Perfeccionamiento del Sistema Nacional de Educación. Rev. Cien. Pedagógicas. 2021 [citado 21/03/2023];14(3):245-5. Disponible en: https://www.cienciaspedagogicas.rimed.cu/index.php/ICCP/article/view/343/319

16. Castro-Ríos GA, Noguera-Hidalgo ÁL. Estilos de dirección en el sector salud en Colombia. Estud Gerenc. 2022 [citado 03/03/2022];38(163):136–50. Disponible en: https://www.icesi.edu.co/revistas/index.php/estudios_gerenciales/article/view/4715/4491

17. Fernández-Mijares LE , Rojas-Hernández DL. Modelo de Dirección Participativa para la Facultad de Ciencias Médicas de Artemisa. VARONA. 2020 [citado 03/03/2022];(71). Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=360670951006

18.Pedraja-Rejas, L, Huerta-Riveros, P, Muñoz-Fritis, C. La Calidad en instituciones de educación superior: Estudio exploratorio del liderazgo y la cultura académica. Revista de Ciencias Sociales. 2020 [citado 03/03/2022];XXVI(4).Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/280/28065077032/28065077032.pdf

19. Civeira G. Estructura, organización y gestión de las facultades de agronomía en Argentina: breve análisis. Revista Iberoamericana de Educación. 2015 [citado 02/09/2021];67(2):83-102. Disponible en: https://rieoei.org/RIE/article/download/252/465/7585

20. Pertuz Belloso RA. Estudio de los tipos de estructura organizacional de los institutos universitarios venezolanos. REDIE. 2013. [citado02/09/2021];15(3):53-67.Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1607-40412013000300004&lng=es&nrm=iso

Published

2024-12-13

How to Cite

1.
Olivares Alvarez DR, Rivera Robert A, Casas Gross SM. Dynamics of the structure of academic direction at Medicine Faculty No 1 in Santiago de Cuba. MEDISAN [Internet]. 2024 Dec. 13 [cited 2025 Jun. 7];28(6):e5076. Available from: https://medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/5076

Issue

Section

Education in health