Theoretical foundations of a didactic strategy for the transversalization of the metabolic-endocrine contents
Abstract
The transversalization of endocrine-metabolic contents in the training process, by means of a coordinated work, is essential to promote the development of both theoretical and practical skills and foster comprehensive and holistic care for patients with cancer and associated endocrine-metabolic diseases. The theoretical foundations that sustain the strategy for the transversalization of these contents were identified. Also, the following methods were used: anlysis-synthesis, historical-logical, systematizing, scientific observation and documental analysis. The review of the existing theoretical references allowed for the clarification of philosophical, sociological, psychological, pedagogical, didactic, public health, endocrine-metabolic, and Cuban medical education foundations. The identified theoretical elements provide structure, essential consistency, and scientific character, thereby contributing to the comprehensive development of the future professional.
Downloads
References
1. Navaz AN, Serhani MA, El Kassabi HT, Al-Qirim N, Ismail H. Trends, Technologies, and Key Challenges in Smart and Connected Healthcare. IEEE Access. 2021 [citado 16/01/2025];9:74044-67. Disponible en: https://ieeexplore.ieee.org/abstract/document/9427539
2. Camejo Ramos LP. La educación médica en la encrucijada del siglo XXI. Órbita Científica. 2016;22(89):46-52.
3. Agüero Figueredo CA, Arencibia Vidal É, Agüero Figueredo M. Universidad médica cubana–sociedad: relación pertinente en estos tiempos. Edumecentro. 2021[citado 27/05/2025];13(2). Disponible en: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/1661/html_678
4. Rodelo Molina Mk, Torres Díaz Ga, Jay Vanegas W, Flórez Guzmán Y. Transversalidad curricular en la gestión del conocimiento. Rev. Utop. Prax. Latinoam. 2020[citado 28/06/2025];11:124-37. Disponible en: https://produccioncientificaluz.org/index.php/utopia/article/view/34506
5. Fenoll Brunet MR, Harden RM. La excelencia en educación médica: ASPIRE. Educ Med. 2015[citado 16/01/2025];16(2):109-15 https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1575181315000297
6. Cardentey García J, González Rodríguez R. Aspectos acerca de la superación profesional en la educación médica. Educ. med. super. 2015[citado 16/01/2025];30(1):1-4. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S086421412016000100015&script=sci_arttext
7. Real academia española: Diccionario de la lengua española. 23 ed[citado 16/01/2025]. Disponible en: https://dle.rae.es/
8. Corea Mosquera D, Carlachiani CM. Transdisciplinariedad, transversalidad y modelos de formación alternativos. Rev. Paca. 2021[citado 16/01/2025];(11):175-96. Disponible en: https://journalusco.edu.co/index.php/paca/article/view/3290/4270
9. Delgado C. Estrategias didácticas para fortalecer el pensamiento creativo en el aula. Un estudio meta analítico. Rev Innovac Educ. 2022[citado 16/01/2025];4(1):52-64. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8152451
10. Martínez Cuba O, Leyva Figueredo P, Dorrego Pupo M. La estrategia: fundamentos de un resultado científico. OB. 2020[citado 16/01/2025];12(3):19-29. Disponible en: https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/1045
11. López Falcón A. Los tipos de resultados de investigación en las ciencias de la educación. RC. 2021[citado 26/06/2025];17(S3):53-61. Disponible en: https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/2137/2083
12. Cabrera Rodríguez H, Sánchez García ZT, Mulens Ramos I, Zayas Alzamora L. Estado actual del valor responsabilidad en estudiantes de Licenciatura en Enfermería. Rev. méd. electrón. 2025;47:e6235.
13. Bosch Núñez AI. Fundamentos teóricos de una estrategia didáctica interdisciplinaria entre la Farmacología y las asignaturas clínicas estomatológicas en la Universidad de Ciencias Médicas de Santiago de Cuba. Acta Odont Col. 2022 [citado 16/01/2025];12(2):105-14. Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/5823/582372875009/582372875009.pdf
14. Naranjo Hernández Y, Ávila Sánchez M, Concepción Pacheco JA. Las estrategias como herramienta en el desarrollo científico de Enfermería. Acta médica del centro. 2018[citado 16/01/2025];22(4):564-80. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/amc/v22n4/1025-0255-amc-22-04-00564.pdf
15. Arroyo M. Alfred D. Chandler JR. Y el debate en torno a su obra intelectual. Biblio 3W. Revista Bibliográfica de Geografía y Ciencias Sociales. 1999[citado 16/01/2025];141. Disponible en: https://www.ub.edu/geocrit/b3w-141.htm
16. Rodríguez Sendán E, Barata Álvarez A, Méndez Ferreiro L, Chávez Falcón JL. Estrategia curricular de Medicina Natural y Tradicional desde la disciplina inglés en la educación médica. Edumecentro. 2023[citado 16/01/2025];15(1):1-7. Disponible en: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/e2374/pdf
17. Tosar Pérez MA. Modelo teórico de evaluación de la estrategia curricular de Medicina Natural y Tradicional de la carrera de Medicina. Educ. med. super. 2018 [citado 17/03/2022];32(3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412018000300008
18. Travieso Ramos N. Los resultados científicos en las investigaciones biomédicas: un desafío pendiente. Medisan. 2017[citado 16/01/2025];21(5):611-21. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/san/v21n5/san16215.pdf
19. Olmedo R. Presentación: leer materialismo y empiriocriticismo. RMCPyS. 2021[citado 16/01/2025]. Disponible en: https://revistas.unam.mx/index.php/rmcpys/article/view/80629
20. Pichs García LA. Estrategia pedagógica interventiva para la formación en urgencias médicas del médico general [tesis]. La Habana: Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona; 2014.
21. Vigotsky LS. Obras Completas. Ciudad de La Habana: Editorial Pueblo y Educación. t 5;1989. p. 42.
22. González O. Estrategia educativa para la formación de valores en los estudiantes de medicina, desde la educación en el trabajo [tesis doctoral]. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas; 2017. P. 36-7.
23. Salas Perea RS, Salas Mainegra A. Modelo formativo del médico cubano. Bases teóricas y metodológicas. La Habana: ECIMED; 2017. P. 30-8.
24. Mederos Curbelo ON, Soler Vaillant R, Pérez D. Educación en Cirugía. En: Soler Vaillant R, Mederos Curbelo ON. Cirugía. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2018[citado 16/01/2025]. Disponible en: http://www.bvs.sld.cu/libros/cirugia_generalidades_tomo1/cirugia_tomo1_general_cap003.pdf
25. Martínez Trujillo N, Díaz Bernal Z, Martínez Boloña Y, Chao Flores M, Dandicourt Thomas C, Vera Rodríguez JE, et al. Metodología para la aplicación del Modelo de Enfermería Salubrista. Rev. cuba. enferm. 2022[citado 16/01/2025];38(2):e5089. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/enf/v38n2/1561-2961-enf-38-02-e5089.pdf
26. Martínez Pérez RM, Martí Núñez AE, Paneque Ginart AN, Hernández Casas JJ, Rodríguez Diaz CR, Llosa Santana M. Fundamentos de la estrategia educativa para el fortalecimiento de la identidad cultural cubana en el desempeño docente. Rev. cuban. tecn. Salud. 2020[citado 16/01/2025];11(2):40-7. Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/revcubtecsal/cts-2020/cts202e.pdf
27. López Espinosa GJ, Valcárcel Izquierdo N, Lemus Lago ER, Valdés Mora M. Principios de las ciencias médicas o ciencias de la educación médica en educación de posgrado. Edumecentro. 2018[citado 16/01/2025];10(4):197-204. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/edu/v10n4/edu14418.pdf
28. Organización Mundial de la Salud. Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia (UNICEF). Marco operacional para la atención primaria de salud: transformar la visión en acción. New York: UNICEFF; 2021[citado 16/01/2025]. Disponible en: https://iris.who.int/bitstream/handle/10665/351718/9789240023383-spa.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 MEDISAN

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All the articles can be downloaded or read for free. The journal does not charge any amount of money to the authors for the reception, edition or the publication of the articles, making the whole process completely free. Medisan has no embargo period and it is published under the license of Creative Commons, International Non Commercial Recognition 4.0, which authorizes the copy, reproduction and the total or partial distribution of the articles in any format or platform, with the conditions of citing the source of information and not to be used for profitable purposes.