Self-preparation guide in Natural and Traditional Medicine for beginners in biomedical careers (I)
Keywords:
estudio independiente, Medicina Natural y Tradicional, guía didáctica, auto preparación, guía de estudioAbstract
The teaching-learning process in current higher education uses in great measure the study methods based on self-management of the knowledge to ensure that individual's formation fulfills the logical foundations, psychological, and pedagogic essentials of this process; however, the participation of the professor is necessary even when the student acquires as much independence as possible in their transition to the domain of the scientific knowledge. These guides have as objective to contribute to the establishment of a gradual and systematic learning strategy for Natural and Traditional Medicine for students in biomedical careers, based primarily on the objectives, content, and skills implicit in currently available in the program. A structured study guide is proposed on the logic of Natural and Traditional Medicine as a specialty within the medical sciences, with basic aspects required by all teaching materials of this type.
Downloads
References
1. Pérez Aguedo D, Fornaris Pérez YA, Pérez Aguedo D. La medicina natural y tradicional como complemento de la terapia antimicrobiana. Rev. cuban. med. mil. 2024[citado 21/02/2024];53(2):e024025492. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/mil/v53n2/1561-3046-mil-53-02-e25492.pdf
2. López Puig P, García Millian AN, Alonso Carbonel L. Integración de la medicina natural y tradicional cubana en el sistema de salud. Rev. cuba salud pública .2019[citado11/08/2024];45(2):e1168. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rcsp/v45n2/1561-3127-rcsp-45-02-e1168.pdf
3. Molina Raad V, Hernández Cruz YY, Salas Sosa M. Inclusión de la Medicina Natural y Tradicional en la educación médica. Rev. Didáctica y Educación. 2024 [citado11/05/2025];15(4):90-116. Disponible en: https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1897/2685
4. Rigol O A. Manual de acupuntura y digitopuntura para el médico de la familia. Editorial Ciencias Médicas, La Habana. 1992.
5. Ministerio de Salud Pública. Manual para la práctica de la Medicina Natural y Tradicional. Editorial Ciencias Médicas. 2014 [citado 12/04/2024].235p. disponible en: https://instituciones.sld.cu/fcmdoct/files/2019/10/manual_medtrad_completo.pdf
6. Álvarez Díaz T A. Medicina Tradicional China. Acupuntura, moxibustion y medicina herbolaria. 2da ed. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2017[citado 11/04/2024]. 272p. Disponible en: http://www.bvs.sld.cu/libros/medicina_tradicional_china/medicina_tradicional_china.pdf
7. Sintes A. Cap 66. Atención a la familia del paciente en situación terminal. En: Sintes A. Medicina General Integral. 2da. Ed. Vol. 1. Salud y medicina. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2008. [citado 20/12/2024]. 444p.
8. Smith Austin AB, Figueredo Mesa Y, García Céspedes ME, Smiht Salazar LI. Estrategia de superación profesional para especialistas de Ortopedia y Traumatología en Medicina Tradicional y Natural. Educ. med. Super. 2023 [citado 25/07/2024];37(4). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412023000400014
9. Araujo Sosa R, Bustamante Alfonso LM, Vargas Cuello V, Salazar Luna Y, Loredo González MC. El desempeño de los docentes en la Medicina Natural y Tradicional en la carrera de Medicina. Rev. Panorama. Cuba y Salud. 2019 [citado 14/06/2024];14(1) Especial:27-29. Disponible en: https://revpanorama.sld.cu/index.php/panorama/article/view/1157/pdf_319 Samaniego
10. Luna V. Tendencias actuales en la educación superior. Revista Latinoamericana de ciencias Sociales y Humanidades. Asunción, Paraguay. 2023 [citado 12/04/2024];IV(4). Disponible en: http://latam.redilat.org/index.php/lt/article/view/1211/7146
11. Guemes Peña MA, Samudio Palomar A, Reza flores RA. Tendencias para la educación global y de calidad: retos para el profesorado. Rev. Ciencia Latina internacional, México. 2024[citado 11/04/2025];8(1):5990-6014. Disponible en: https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/9948/14633
12. Chica Vega AA, Erazo Álvarez J C. Importancia de la planificación estratégica en las instituciones de educación superior. Rev. Conrado. 2024 [citado 12/04/2024];20(96):129-138. Disponible en: https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/3565/3399
13. Vidal Ledo M, Fernández Oliva B, Miralles Aguilera EA. Didácticas especiales en las ciencias de la salud. Rev Cub Educ. med. super. 2021[citado 12/04/2024];35(4):e3063. Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/3063/1279
14. Huacho CIF, Sánchez AJA, Rodríguez BAI, et al. Perspectiva estudiantil de estrategias educativas virtuales y satisfacción de los servicios universitarios. Rev Cub Educ. med. super. 2022[citado 12/04/2024];36(3):e3022.
15. Díaz Mastellari M. Psiquismo, sexualidad y neuropsicopatología en la medicina China Tradicional. La Habana: Editorial Ciencias Médicas;2024. [citado 12/04/2024]. 230 p. Disponible en: http://bvs.sld.cu/libros/psiquismo_sexualidad/psiquismo_sexualidad_neuropsicopatologia_medicina_%20china_completo.pdf
16. Guerra Macías I, González García TR. El Aprendizaje basado en problemas como herramienta didáctica para mejoras del desempeño en peritonitis posoperatoria. Edumecentro. 2023 [citado 12/04/2024];15:e2471. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/edu/v15/2077-2874-edu-15-e2471.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 MEDISAN

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All the articles can be downloaded or read for free. The journal does not charge any amount of money to the authors for the reception, edition or the publication of the articles, making the whole process completely free. Medisan has no embargo period and it is published under the license of Creative Commons, International Non Commercial Recognition 4.0, which authorizes the copy, reproduction and the total or partial distribution of the articles in any format or platform, with the conditions of citing the source of information and not to be used for profitable purposes.