Competency scale for the evaluation of candidates to experts
Keywords:
expertos; competencia profesional; criterio de jueces; escala.Abstract
Introduction: The evaluation of the competence of the candidates to experts is a challenge inside of the health sciences and in a particular way inside the evaluation of new sanitary technologies
Objective: To develop a competency scale for the evaluation of the candidates to experts.
Methods: A multicenter technological innovation study was carried out in collaboration with the University of Medical Sciences of Las Tunas and the University of Medical Sciences of Santiago de Cuba between February and May 2025. 90 designed instruments presented in doctoral and master's thesis were analyzed. The variable "professional competence of candidates to expert " was operationalized in five dimensions and fifteen indicators. All data were processed ing IBM SPSS version 26.0 for Windows, using percentage as the summary measure.
Results: The scale developed has 5 fields and 15 parameters. The field I: academic training and experience (20%); Field II: scientific productivity metrics (30%); Field III: international collaboration (20%); Field IV: key competencies (20%); Field V: innovation and technical contributions (10%). Each parameter of the scale was valued at five points. The interpretation of the scale is: 90-100 points: highly qualified expert; 75-89 points: competent expert; and fewer than 75 points: candidate to expert that needs development.
Conclusions: It was possible to develop a competency scale for the evaluation of candidates to expert, with five fields and fifteen parameters that act as factors to be assessed.
Downloads
References
1. Herrera Masó JR, Calero Ricardo JL, González Rangel MA, Collazo Ramos MI, Travieso González Y. Method for expert consultation at three levels of validation. Rev haban cienc méd. 2022[citado 20/07/2025];21(1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-519X2022000100014&lng=es
2. Urbina Laza O. Metodología para la evaluación de las competencias laborales en salud. Rev Cubana Salud Pública. 2010[citado 20/07/2025]; 36(2):165-74. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-34662010000200011&lng=es.
3. Burget I, Burguet N. Empleo del Excel para el procesamiento de los criterios de expertos mediante el método de evaluación de comparación por pares. 3C TIC. 2020;9(4):17-43. https://3ciencias.com/wp-content/uploads/2020/12/art-1-3c-tic-ed-35-vol-9-n-4.html
4. Márquez Valdés AM, Acosta Bandomo RU, Fernández Cáceres ME. Validación del perfil de competencias investigativas para estudiantes de la carrera Licenciatura en Cultura Física. Rev. Cubana Edu. Superior. 2020 [citado 20/07/2025];39(3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142020000300011&lng=es&tlng=pt.
5. Díaz Ferrer Y, Cruz Ramírez M, Gómez Grey E. Typology of expertise in Educational Sciences. Meta-analysis based on doctoral theses. Rev. Cubana Edu. Superior. 2023[citado 20/07/2025]; 42(3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142023000300020&lng=es&tlng=en.
6. Fernández González AE, Rodríguez Varis D, Jorrín Carbo EM. Extensão do uso do julgamento de especialistas. Validade, consistência e confiabilidade dos resultados científicos. Rev Podium. 2024 [citado20/07/2025];19(1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1996-24522024000100004&lng=es.
7. Ureña Tormo C, Flores ME, Martín Leralta S. Competencia comunicativa oral en español en contextos de migración: diseño y validación de un examen multinivel. Revista Signos. Estudios De Lingüística. 2024[citado 21/07/2025];57(115):594–18. Disponible en : https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-09342024000200594&lng=e&nrm=iso&tlng=es
8. Luna López T, Martínez Cantú AG, Patiño Zúñiga IA. Validación de instrumentos virtuales de recolección de datos por juicio de expertos. Revista Electrónica sobre Tecnología, Educación y Sociedad. 2024[citado 21/07/2024];11(21). Disponible en: https://mail.ctes.org.mx/index.php/ctes/article/view/816
9. Bueno Gualan PA, Yanangomez Duchi JA, Neira Gavilanes DA, López Rodríguez DJ, Mesa Vazquez J. Competencias para docentes de educación básica en la creación de contenidos educativos digitales en Ecuador. Revista Universidad y Sociedad. 2023[citado 21/07/2025];15(6): 88-100. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202023000600088&lng=es&tlng=es.
10. del Valle Llufrío P, del Huerto Marimón ME, Díaz Díaz AA. Competencias profesionales específicas para la formación de los especialistas en Gastroenterología. Rev haban cienc méd. 2022[citado 20/07/ 2025];21(5). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-519X2022000500012&lng=es.
11. Silva Martínez M, Urbina Laza O, Parada Ferrera I, Galán Bermudes G, González Espangler L. Instrumentos diagnósticos del estado actual de los cuidados preventivos de enfermería a puérperas con tromboembolismo. Rev haban cienc méd.2025[citado 29/07/2025];24:e5718. Disponible en: https://revhabanera.sld.cu/index.php/rhab/article/view/5718
12. González Espangler L, Paizan Rodríguez G, Travieso Ramos N, et al. Miradas al diseño metodológico de la investigación biomédica. Editorial. UO. 2024. [citado 21/07/2025]. Disponible en: https://ediciones.uo.edu.cu/index.php/e1/catalog/book/1858
13. Prieto-Peña AI, González-Sánchez A, Díaz-Díaz AA. Construcción y validación de un instrumento para evaluar el desempeño pedagógico del tutor de Medicina General Integral. Rev.Med.Electrón. 2023[citado 20/07/ 2025 ];45(6):950-65. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18242023000600950&lng=es.
14. Fonts Fernández CL, StableRodriguez Y. Modelo de Competencias Digitales, Informacionales y Mediáticas para la Transformación Digital. Revista gestión de las personas y tecnología. 2024[citado 21/07/2025];17(49):31-52. https://www.scielo.cl/pdf/gpt/v17n49/0718-5693-gpt-17-49-31.pdf
15. Andrés JC, Aguado D. ¿Qué hay detrás de LinkedIn? Midiendo a través de rúbricas las LinkedIn Big Four Dimensions. Pap. Psicol. 2022 [citado 21/07/2025]; 43(1):12-20. Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0214-78232022000100003&lng=es.
16. Coloma Rodríguez O, Salazar Salazar M, Cabrera F, Ortega E, Torres, Pérez A. Propuesta de Marco de Competencia Digital Docente para profesores en Cuba. Conrado.2024[citado 21/07/2025]; 20(97):8-22. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442024000200008&lng=es&tlng=es.
17. Méndez Serrano I, Sotolongo Sánchez M. Contribución al perfeccionamiento del proceso de selección de personal basado en competencias. Revista Cubana de Administración Pública y Empresarial. 2022 [citado 21/07/2025];6(2):e232. Disponible en: https://apye.esceg.cu/index.php/apye/article/view/232
18. Álvarez Escobar B, Mirabal Requena JC, Concepción Pacheco JA, Naranjo Hernández YS. Utilidad del Método Delphi para la evaluación de estrategia de autocuidado en pandemia. Rev Cubana Med Gen Integr. 2024 [citado 20/07 2025];40. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21252024000100005&lng=es.
19. Solanes Puchol Á, Martín del Río B, García-Selva A. Competencias transversales en la universidad: validación de un cuestionario para su evaluación. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria 2022[citado21/07/2025];16(2):e1538. Disponible en. http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2223-25162022000200002
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Lian Cristino # Nuñez Peña, Liuba González-Espangler, Maritza Peña-Sisto, Yordanis Garbey-Pierre

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All the articles can be downloaded or read for free. The journal does not charge any amount of money to the authors for the reception, edition or the publication of the articles, making the whole process completely free. Medisan has no embargo period and it is published under the license of Creative Commons, International Non Commercial Recognition 4.0, which authorizes the copy, reproduction and the total or partial distribution of the articles in any format or platform, with the conditions of citing the source of information and not to be used for profitable purposes.
