The strategic planning and its impact in teaching management
Keywords:
family medicine, postgraduated education, medical residency, strategic planning, secondary health careAbstract
A quantiqualitative investigation in the General Comprehensive Medicine Chair of “Dr. Joaquín Castillo Duany” Teaching Provincial Hospital in Santiago de Cuba was carried out, with the purpose of designing an internal system in order to evaluate the quality of the teaching management process in this specialization, and in this way to determine the impact of the strategic planning implemented for the academic course 2014-2015. The result was that the strategic planning impact was appropriate, since the maximum score was achieved in most of the indicators and the general qualification was 85 points. This allowed to interpret that the proposed objectives are completed, but with the existence of threats and weaknesses that limit the obtaining of the results expected in the performance and optimization of human resources. It could be concluded that the practical evaluation offered to teaching personnel and managers the possibility to value the results, applied actions quality and relevance of the changes that take place in the specialization process.Downloads
References
2. Montero Torres A, Sarduy Valdés M. Ejercicio de planeación estratégica para la internacionalización: propuesta de metodología y estudio de caso de la Universidad Central de Las Villas (UCLV). Rev Congreso Universidad. 2013 [citado 17 Sep 2015]; 2(3): Disponible en: http://www.congresouniversidad.cu/revista/index.php/congresouniversidad/article/view/228/213
3. Cano E. Evaluación de la formación. Algunas lecciones aprendidas y algunos retos de futuro. Educar. 2015 [citado 17 Sep 2015]; 51(1). Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=342133060006
4. García Valdés M, Suárez Marín M. El método Delphi para la consulta a expertos en la investigación científica. Educar. 2013 [citado 17 Sep 2015]; 39(2). Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=21430556007
5. González Capdevila O, Mesa Carpio N, González Franco M. La superación profesional en las universidades de ciencias médicas, tendencias y exigencias actuales. Rev EDUMECENTRO. 2013 [citado 27 Ago 2015]; 5(2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742013000200004
6. Hernández de la Rosa Y, Vasconcelos Ramírez D, Ramos Costa MI. La publicación científica: eslabón ineludible de la actividad docente. Rev EDUMECENTRO. 2014 [citado 27 Ago 2015]; 6(Supl 2): 119-27. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2077-28742014000500010&script=sci_arttext
7. Manzo Rodríguez L, Rivera Michelena CN, Rodríguez Orozco AR. La educación de posgrado y su repercusión en la formación del profesional iberoamericano. Educ Med Super. 2006 [citado 17 Sep 2015]; 20(3). Disponible en: http://bvs.sld.cu/revistas/ems/vol20_03_06/ems09306.htm
8. Daza Lesmes J. Desafíos y recomendaciones a la planeación estratégica en universidades. Rev Iberoamer Educ. 2010 [citado 17 Sep 2015]; 54(2). Disponible en: http://www.rieoei.org/deloslectores/3994Daza.pdf
9. Escalona Velásquez G, Pérez Obregón BR, Hernández Díaz D. Plan de acciones para potenciar el funcionamiento docente-educativo del Diplomado de Dirección en Salud. Rev EDUMECENTRO. 2012 [citado 27 Ago 2015]; 4(1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2077-28742012000100009&script=sci_arttext
10. González Pérez M, Cabrera Rodríguez S. La dirección estratégica y sus etapas constituyentes. 2012 [citado 17 Sep 2015]; (162). Disponible en: http://www.eumed.net/cursecon/ecolat/cu/2012/gpcr.html
11. Llanio Martínez G, Dopico Mateo I, Suros Reyes E. La evaluación del impacto de los procesos de acreditación. Variables e indicadores. Pedagogía Universitaria. 2011 [citado 27 Ago 2015]; 16(1). Disponible en: http://cvi.mes.edu.cu/peduniv/index.php/peduniv/article/view/58/56
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All the articles can be downloaded or read for free. The journal does not charge any amount of money to the authors for the reception, edition or the publication of the articles, making the whole process completely free. Medisan has no embargo period and it is published under the license of Creative Commons, International Non Commercial Recognition 4.0, which authorizes the copy, reproduction and the total or partial distribution of the articles in any format or platform, with the conditions of citing the source of information and not to be used for profitable purposes.