The responsibility value as analysis unit of the comprehensive training process in students of medical sciences
Keywords:
students, university training process, responsibility, student medical responsibilityAbstract
To argue the importance of the value responsibility in the education in medical sciences, in this article different documents that approach this moral value in the university pedagogical environment are cited and taking into account the managing Program in the reinforcement of the fundamental values in the current Cuban society of the XXI century, it is stated why the value responsibility constitutes the unit of analysis of the comprehensive training process in the students of the medical universities, and how this agglutinates other subvalues, such as humanism, laboriosity, justice and solidarity, what characterizes it as a synthesis category of the values system of the socialist medical ethics.
Downloads
References
2. Columbié Reyes JL. La responsabilidad en Ciencias Médicas como valor humano esencial en estudiantes del ALBA. Actas del I Simposio de Tecnología Médica; 2012; Santiago de Cuba, Cuba. Santiago de Cuba: Universidad de Ciencias Médicas; 2012.
3. Báxter Pérez E. Presupuestos teóricos de partida para educar en valores. La Habana: Editorial Política; 2008.
4. Lafaurié Ochoa Y, Garrido Lena L, Figueredo LLera R, Cossio Figueroa RN, Francisco González J, Rodríguez Flores M, et al. El trabajo educativo y la extensión universitaria en las ciencias médicas. Manual metodológico. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2009.
5. Columbié Reyes JL. Contribución de la psicología de la salud al proceso de educación en valores en las ciencias médicas. Actas del III Congreso Internacional de Psicología Bienal; 3-7 Abr 2007; Santiago de Cuba, Cuba. Santiago de Cuba: Ediciones UO; 2009.
6. Fernández Rius L. Pensando la personalidad. Selección de Lecturas. T 2. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2006.
7. García Vidal A. Contextualización del proceso universitario de la educación en valores a la nueva universidad cubana de Ciencias Médicas. Asociación de pedagogos del Caribe. Santiago de Cuba, 2011.
8. García Batista G. ¿Por qué la formación de valores es también un problema pedagógico? La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2006.
9. Partido Comunista de Cuba. Comité Central. Programa director para el reforzamiento de valores fundamentales en la sociedad cubana actual. La Habana: PCC; 2006.
10. Reinoso Ortega S, Columbié Reyes JL, Columbié Ortiz FJ. Proyección axiológica de la universidad médica de Santiago de Cuba en su medio siglo de fundada. MEDISAN. 2014 [citado 14 Nov 2015]; 18(11). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1029-30192014001100020&script=sci_arttext
11. García Salabarría J. ¿Por qué somos una potencia médica mundial? Trabajadores. Enero 5 de 2009; Sec. Salud.
12. Moya I. Los valores que hoy debemos cultivar no viene en el ADN genético. Mujeres. 2011; (3).
13. Chacón Arteaga N, Padilla Cuellar Y, Cabrera Elejalde OR, Quintana Suárez R, Barrabia Monier O, Cárdenas Cepero YL, et al. El pensamiento pedagógico de Fidel Castro. Educación ética y en valores. La Habana: MINED; 2009.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All the articles can be downloaded or read for free. The journal does not charge any amount of money to the authors for the reception, edition or the publication of the articles, making the whole process completely free. Medisan has no embargo period and it is published under the license of Creative Commons, International Non Commercial Recognition 4.0, which authorizes the copy, reproduction and the total or partial distribution of the articles in any format or platform, with the conditions of citing the source of information and not to be used for profitable purposes.