The responsibility value as analysis unit of the comprehensive training process in students of medical sciences

Authors

  • Juan Lorenzo Columbié Reyes Facultad de Medicina No. 1, Universidad de Ciencias Médicas, Santiago de Cuba, Cuba.
  • Frank Javier Columbié Ortiz Hospital General Prisión “Boniato”, Santiago de Cuba, Cuba.
  • Yanet Broock Romero Hospital General Prisión “Boniato”, Santiago de Cuba, Cuba.

Keywords:

students, university training process, responsibility, student medical responsibility

Abstract

To argue the importance of the value responsibility in the education in medical sciences, in this article different documents that approach this moral value in the  university pedagogical environment are cited and taking into account the managing Program in the reinforcement of the fundamental values in the current Cuban society of the XXI century, it is stated why the value responsibility constitutes the unit of analysis of the comprehensive training process in the students of the medical universities, and how this  agglutinates other subvalues, such as humanism, laboriosity, justice and solidarity, what characterizes it as a synthesis category of the values system of the socialist medical ethics.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. López Gutiérrez A. La universidad en el presente. UNIMED. 2012 Feb; (Esp.).

2. Columbié Reyes JL. La responsabilidad en Ciencias Médicas como valor humano esencial en estudiantes del ALBA. Actas del I Simposio de Tecnología Médica; 2012; Santiago de Cuba, Cuba. Santiago de Cuba: Universidad de Ciencias Médicas; 2012.

3. Báxter Pérez E. Presupuestos teóricos de partida para educar en valores. La Habana: Editorial Política; 2008.

4. Lafaurié Ochoa Y, Garrido Lena L, Figueredo LLera R, Cossio Figueroa RN, Francisco González J, Rodríguez Flores M, et al. El trabajo educativo y la extensión universitaria en las ciencias médicas. Manual metodológico. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2009.

5. Columbié Reyes JL. Contribución de la psicología de la salud al proceso de educación en valores en las ciencias médicas. Actas del III Congreso Internacional de Psicología Bienal; 3-7 Abr 2007; Santiago de Cuba, Cuba. Santiago de Cuba: Ediciones UO; 2009.

6. Fernández Rius L. Pensando la personalidad. Selección de Lecturas. T 2. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2006.

7. García Vidal A. Contextualización del proceso universitario de la educación en valores a la nueva universidad cubana de Ciencias Médicas. Asociación de pedagogos del Caribe. Santiago de Cuba, 2011.

8. García Batista G. ¿Por qué la formación de valores es también un problema pedagógico? La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2006.

9. Partido Comunista de Cuba. Comité Central. Programa director para el reforzamiento de valores fundamentales en la sociedad cubana actual. La Habana: PCC; 2006.

10. Reinoso Ortega S, Columbié Reyes JL, Columbié Ortiz FJ. Proyección axiológica de la universidad médica de Santiago de Cuba en su medio siglo de fundada. MEDISAN. 2014 [citado 14 Nov 2015]; 18(11). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1029-30192014001100020&script=sci_arttext

11. García Salabarría J. ¿Por qué somos una potencia médica mundial? Trabajadores. Enero 5 de 2009; Sec. Salud.

12. Moya I. Los valores que hoy debemos cultivar no viene en el ADN genético. Mujeres. 2011; (3).

13. Chacón Arteaga N, Padilla Cuellar Y, Cabrera Elejalde OR, Quintana Suárez R, Barrabia Monier O, Cárdenas Cepero YL, et al. El pensamiento pedagógico de Fidel Castro. Educación ética y en valores. La Habana: MINED; 2009.

Published

2016-02-06

How to Cite

1.
Columbié Reyes JL, Columbié Ortiz FJ, Broock Romero Y. The responsibility value as analysis unit of the comprehensive training process in students of medical sciences. MEDISAN [Internet]. 2016 Feb. 6 [cited 2025 Oct. 15];20(2). Available from: https://medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/688

Issue

Section

Medical training