The methodological design of the evaluative investigations related to health quality
Keywords:
methodological design, health quality, quality evaluation, evaluative investigation.Abstract
A literature review on the quality concepts and medical care quality evaluation or health quality was carried out. The diversity of concepts was verified according to different authors, but the most accepted is the Avedis Donabedian pattern that in 1986 exposed the results of his investigation that has become a paradigm, when creating the components of the quality: structure, process and results, and it is the methodology that at the moment establishes the Cuban Public Health National School (ENSAP) Spanish abbreviation. After approaching the theoretical and historical elements of the topic the difficulties detected in investigations carried out in Santiago de Cuba are pointed out and some methodological recommendations in this respect are announced in order to improve the final report actual results of these investigations.
Downloads
References
2. Otero J, Otero JI. ¿Qué es calidad en salud? [citado 13 Sep 2015]. Disponible en: http://www.sld.cu/galerias/doc/sitios/infodir/que_es_calidad_en_salud.doc
3. Marracino C. La calidad y el primer nivel de atención. Buenos Aires, 2005 [citado 13 Sep 2015]. Disponible en: http://www.sld.cu/galerias/doc/sitios/infodir/que_es_calidad_en_salud.doc
4. Torres M. Modelos de evaluación de la calidad del servicio. INFOcalSER: investigación en calidad del servicio, información y productividad, 2008 [citado 13 Sep 2015]. Disponible en: http://infocalser.blogspot.com/2008/07/modelos-de-evaluacin-de-la-calidad-del.html
5. Jiménez Aguado R. Administración de la calidad total. México; DF: Universidad La Salle;1991.
6. Jiménez Cangas L, Báez Dueñas RM, Pérez Maza B, Reyes Álvarez I. Metodología para la evaluación de la calidad en instituciones de atención primaria de salud. Rev Cubana Salud Pública. 1996 [citado 30 Sep 2015]; 22(1):15-6. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-34661996000100008&lng=es
7. Laurenza M, Marracino C. Experiencia en la aplicación de indicadores de calidad en Hospitales Públicos de la República Argentina [citado 19 Sep 2015]. Disponible en: http://www.itaes.org.ar/dwnl/Indicadores-de-Calidad2.pdf
8. Garrido Latorre F, López Moreno S. Evaluación de los programas y servicios de salud en México. Salud Pública Méx. 2011 [citado 20 Sep 2015];53 (supl 4):399-401. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0036-36342011001000002
9. Castañeda Deroncelé M. Propuesta metodológica para la evaluación de la calidad de los servicios clínicos de prótesis estomatológica. MEDISAN. 2013 [citado 27 Sep 2015];17(10). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192013001000018&lng=es
10. Instituto Nacional de Salud Pública de México. Evaluación específica de la calidad de los servicios que ofrece el Programa de Desarrollo Humano Oportunidades. México, DF: Instituto Nacional de Salud Pública; 2007.
11. OMS, OPS, Ministerio de Salud. Evaluación de calidad. Una guía de los servicios de salud amigables para los adolescentes. 2009 [citado 18 Sep 2015]. Disponible en: http://publicaciones.ops.org.ar/publicaciones/publicaciones%20virtuales/EvaluacionCalidadVirtual/pdfs/GuiaAdolescentes.pdf
12. Aguirre Gas HG. Sistema ISO 9000 o evaluación la calidad de la atención médica. Cir Ciruj. 2008 [citado 1 Oct 2015];76(2). Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=66276215
13. Monterroso E. Normas ISO. Generalidades [citado 1 Oct 2015]. Disponible en: http://www.unlu.edu.ar/~ope20156/normasiso.htm
14. Torres M. Modelo de calidad de la atención médica de Avedis Donabedian. INFOcalSER: investigación en calidad del servicio, información y productividad, 2008 [citado 15 Oct 2015]. Disponible en: http://infocalser.blogspot.com/2011/10/modelo-de-calidad-de-la-atencion-medica.html
15. Frenk J. Avedis Donabedian. Salud Pública Méx. 2000 [citado 15 Oct 2015];42(6). Disponible en: http://www.scielosp.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0036-36342000000600015
16. Fundación Avedis Donabedian. Instrumentos para la evaluación y la mejora de la calidad [citado 9 Oct 2015]. Disponible en: http://www.fadq.org/?portfolio=instrumentos-para-la-evaluacion-y-la-mejora-de-la-calidad
17. Losada Otálora M, Rodríguez Orejuela A. Calidad del servicio de salud: una revisión a la literatura desde la perspectiva del marketing. Cuad Adm Bogotá. 2007 [citado 5 Oct 2015];20(34):237-58. Disponible en: http://www.scielo.org.co/pdf/cadm/v20n34/v20n34a11.pdf
18. Delgado Gallego ME, Vázquez Navarrete ML, Moraes Vanderlei L de. Calidad en los servicios de salud desde los marcos de sentido de diferentes actores sociales en Colombia y Brasil. Rev Salud Pública. 2010 [citado 25 Oct 2015];12(4). Disponible en: http://www.scielosp.org/pdf/rsap/v12n4/v12n4a01.pdf
19. Garjón Parra FJ, Elfau Mairal M, Celaya MC, Buisán Giral MJ, Aller Blanco A. Selección de indicadores de calidad de prescripción en atención primaria mediante un grupo de consenso. Atención primaria. 2006 [citado 20 Oct 2015];38(1). Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2012956
20. Pasarín MI, Berra S, González A, Segura Benedicto A, Tebé C, García Altés A, et al. Evaluación de la atención primaria de salud. Gaceta Sanit. 2013 [citado 20 Oct 2015];27(1). Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4177539
21. Arce JM, Hernando Avendaño L, Díaz M, Ortiz Arduan A, Polo M, Lombardo M, et al. Diseño de un método de evaluación y mejora de la calidad asistencial en Nefrología mediante técnica Delphi. Nefrología. 2014 [citado 10 Sep 2015].
Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4666196
22. Herrera Kiengelher L, Zepeda Zaragoza J, Austria Corrales F, Vázquez Zárate VM. Validez y fiabilidad del cuestionario de cultura de calidad en servicios de salud en México. Rev Calidad Asistencial. 2013 [citado 18 Sep 2015]; 28(5). Disponible en: http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4402709
23. Pérez Díaz M, Pérez Campdesuñer R, Moreno Pino MR, Llanes Font M. Procedimiento para determinar y evaluar estándares de calidad. Observatorio de la economía latinoamericana. 2009 [citado 5 Oct 2015];121. Disponible en: http://www.eumed.net/cursecon/ecolat/cu/2009/dcpf.htm
24. Pizzo M. Diferencias y puntos de contacto entre calidez y calidad en el servicio [citado 5 Oct 2015]. Disponible en: http://comoservirconexcelencia.com/blog/diferencias-y-puntos-de-encuentro-entre-calidad-y-calidez-en-el-servicio/.html
25. Massip Pérez C, Ortiz Reyes RM, Llantá Abreu MC, Peña Fortes M, Infante Ochoa I. La evaluación de la satisfacción en salud: un reto a la calidad. Rev Cubana Salud Pública. 2008 [citado 18 Sep 2015];34(4). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=s0864-34662008000400013
26. Ramos Rodríguez BN. Calidad de la atención médica. En: Control de la calidad de la atención de la salud. 2 ed. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2011.p.40-7.
27. Fernández Busso N. Calidad de la atención médica [citado 4 Oct 2015]. Disponible en: http://www.calidadensalud.org.ar/Documentos/ejcurso.pdf
28. Artiles Visbal L, Otero Iglesias J, Barrios Osuna I. Metodología de la investigación. La Habana: Editorial Ciencias Médicas. 2008.p.72-184.
29. Bayarre Vea H, Oliva Pérez M, Horsford Saing R, Ranero Aparicio V, Cautín Marie G, Díaz Llanes G. Metodología de la investigación en APS. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2004.
30. Calderon Gómez C. Assessing the quality of qualitative health research: criteria, process and writing. Forum: Qualitative Social Research. 2009 [citado 4 Oct 2015]; 10(2). Disponible en: http://www.qualitative-research.net/index.php/fqs/article/view/1294/2806
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All the articles can be downloaded or read for free. The journal does not charge any amount of money to the authors for the reception, edition or the publication of the articles, making the whole process completely free. Medisan has no embargo period and it is published under the license of Creative Commons, International Non Commercial Recognition 4.0, which authorizes the copy, reproduction and the total or partial distribution of the articles in any format or platform, with the conditions of citing the source of information and not to be used for profitable purposes.