Curricular management strategy for health technologists in Health Administration and Economy

Authors

  • Vivian Walter Sánchez Facultad de Enfermería y Tecnología de la Salud “Dr. Juan Manuel Páez Inchausti”, Universidad de Ciencias Médicas, Santiago de Cuba
  • José Manuel Izquierdo La O Facultad de Enfermería y Tecnología de la Salud “Dr. Juan Manuel Páez Inchausti”, Universidad de Ciencias Médicas, Santiago de Cuba
  • Carmen Juana Burgal Cintra Facultad de Enfermería y Tecnología de la Salud “Dr. Juan Manuel Páez Inchausti”, Universidad de Ciencias Médicas, Santiago de Cuba
  • Kenia Charón Díaz Facultad de Enfermería y Tecnología de la Salud “Dr. Juan Manuel Páez Inchausti”, Universidad de Ciencias Médicas, Santiago de Cuba

Keywords:

academic training, postdegree training, curricular management strategy, health technologists, Health Administration and Economy.

Abstract

The technologists training in Health Administration and Economy should be permanent and systematic, and pedagogic and methodological aspects should be included that contribute to the professional performance.  In this work a curricular management strategy is presented to solve some problems in the comprehensive training and the graduated performance of the speciality in Santiago de Cuba.  The strategy consists in 4 stages: diagnosis, projection, method and evaluation.  In the first stage the process of these postgraduated technologists' training was diagnosed, the results evidenced inadequacies in the professional performance.  The validation and implementation of the curricular management strategy -- elaborated in the last stage -- were carried out by means of the specialists’ criteria with the previous implementation of the necessary procedures to gather the information.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Vivian Walter Sánchez, Facultad de Enfermería y Tecnología de la Salud “Dr. Juan Manuel Páez Inchausti”, Universidad de Ciencias Médicas, Santiago de Cuba

Profesora asistente . Dpto de Administración y Economía en Salud

References

1. Cáceres Diéguez A, Cruz Baranda SS. Evolución histórica de la atención primaria de salud y su repercusión en la superación profesional. MEDISAN. 2010 [citado 21 Nov 2014]; 14(9). Disponible en: http://bvs.sld.cu/revistas/san/vol_14_9_10/san20910.htm

2. Diaz Cônsul AM, Cruz Baranda SS, Pérez Martinez LC. La pertinencia de la gestión curricular universitaria en el proceso de actualización del modelo económico cubano. Rev Coleg Univ. 2013 [citado 10 Jun 2014]; 2(1). Disponible en: http://ojs.uo.edu.cu/index.php/rcu/article/view/3413

3. Partido Comunista de Cuba. VI Congreso del Partido Comunista de Cuba. Lineamientos de la Política Económica y Social del Partido y la Revolución. La Habana: PCC; 2011 [citado 10 Jun 2014]. Disponible en: http://www.cubadebate.cu/wp-content/uploads/2011/05/folleto-lineamientos-vi-cong.pdf

4. Cuba. Ministerio de Educación Superior. Reglamento Docente Metodológico de la Educación Superior Cubana. Resolución 210/07 (31 Jul 2007). La Habana: MES; 2007.

5. Núñez Jover J. Conocimiento, posgrado y sociedad: Reflexiones desde una teoría del conocimiento socialmente significativo. En: El Postgrado: Organización y Gestión de Calidad. Culiacán: Universidad Autónoma de Sinaloa; 2002.

6. Morles V. Innovaciones en la educación de postgrado durante el siglo XX y sus perspectivas para el siglo XXI. Rev Cubana Educ Sup. 2006; 26(3): 13-20.

7. Núñez Jover J. Posgrado, gestión del conocimiento y desarrollo social: nuevas oportunidades. En: VIII Junta Consultiva sobre el Posgrado en Iberoamérica. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas; 2006.

8. Hernández Fernández H, Castellanos Noda AV. Estrategia para la proyección del impacto. Rev Cubana Educ Sup. 2006; 25(1): 81-90.

8. Vidaud I. Gestión Curricular en la carrera de Ingeniería Civil para diseñar el plan y los programas de estudio [tesis doctoral]. Santiago de Cuba: Universidad de Oriente; 2004.

9. Álvarez de Zayas RM. Hacia un currículum integral y contextualizado. La Habana: Editorial Academia; 1997.

10. Vidal Ledo M, Fernández Sacasas JA. Investigación educativa. Educ Med Super. 2009 [citado 13 Mar 2014]; 23(4): 261-71. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412009000400013&lng=es

11. Cruz Martínez I, Travieso Ramos N. Consideraciones sobre la definición de los conceptos sistema tecnológico y formación tecnológica integral. Educ Med Super. 2015 [citado 3 Nov 2015]. 29(3). Disponible en : http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0864-21412015000300020&script=sci_arttext

12. Álvarez de Zayas RM. La formación del profesor contemporáneo. Currículum y sociedad. En: Congreso Internacional Pedagogía`95. La Habana: MINED; 1995.

13. Díaz Canel Bermúdez M. Conferencia Inaugural del 7mo Congreso Internacional de Educación Superior “La universidad por un mundo mejor”. EDUMECENTRO. 2010 [citado 3 Nov 2015]; 2(1). Disponible en: http://www.edumecentro.sld.cu/pag/Vol2%281%29/documcanel.html

14. Campistrous Pérez L, Rizo Cabrera C. Indicadores e investigación educativa. La Habana: Instituto Central de Ciencias Pedagógicas de Cuba; 1998.

Published

2016-05-07

How to Cite

1.
Walter Sánchez V, Izquierdo La O JM, Burgal Cintra CJ, Charón Díaz K. Curricular management strategy for health technologists in Health Administration and Economy. MEDISAN [Internet]. 2016 May 7 [cited 2025 Jun. 2];20(5). Available from: https://medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/888

Issue

Section

Didactical Strategy