Evaluation of functional indicators associated with creativity in elderly

Authors

  • Mirian Salgado Escalona Filial de Ciencias Médicas, Baracoa, Guantánamo
  • Denny Matos Laffita Filial de Ciencias Médicas, Baracoa, Guantánamo
  • Yunia Castillo Pérez Filial de Ciencias Médicas, Baracoa, Guantánamo
  • Darsai Cardero Leyva Filial de Ciencias Médicas, Baracoa, Guantánamo

Keywords:

elderly, creativity, functional indicators, education, culture.

Abstract

A descriptive and cross-sectional study of 12 elderly, belonging to the education and culture sectors of Baracoa, in Guantánamo, was carried out from September, 2014 to July, 2015 aimed at evaluating some functional indicators associated with their creativity. Theoretical, empiric and technical methods of psychological investigation were used. It was found that these elderly possess qualities that allow them to confront this period of life in a successful and happy way, because they stay in constant activity and communication. The command of the field where their creative potential is regulated, along with the motivation towards what they make, perseverance and self-determination, let them face the difficulties in all the periods of their lives. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mirian Salgado Escalona, Filial de Ciencias Médicas, Baracoa, Guantánamo

Licenciada en Psicología, Departamento de Carreras y profesora principal en Psicología Médica. Filial de Ciencias Médicas.

References

1. Sánchez Padilla LM, González Pérez U, Alerm González A, Bacallao Gallestey J. Calidad de vida psíquica y estado de salud física en el adulto mayor. Rev haban cienc méd. 2014 [citado 23 Ene 2017]; 13(2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/ scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-519X2014000200017

2. Roque Doval Y, Azcuy Aguilera L, Toledo Cabrera L. Política social para la atención a la vejez: una necesidad para Villa Clara. Rev Nov Pob. 2015 [citado 9 Ene 2017]; 11(22). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_ arttext&pid= S1817-40782015000200003

3. Díaz Gómez Á, Mitjáns Martínez A. Creatividad y subjetividad: su expresión en el contexto escolar. Diversitas: Perspectivas en Psicología. 2013 [citado 23 Ene 2017]; 9(2). Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=67932397014

4. Artola González T, Barraca Maizal J, Mosteiro Pintor P, Ancillo Gómez I, Poveda García-Noblejas B, Sánchez Sánchez N. Prueba de imaginación creativa para adultos. Manual. Madrid: TEA ediciones; 2012 [citado 23 Ene 2017]. Disponible en: http://www.web.teaediciones.com/Ejemplos/PIC-A_Manual_extracto%20book.pdf

5. Pavón M, Giuliani MF. Creatividad y autoeficacia en mediana edad y vejez. Mar del Plata: Universidad Nacional de Mar del Plata; 2015.

6. Calzado Almodóvar Z, Ruiz Fernández MI, Espada Belmonte R, Gordillo Gordillo M. Arte y mayores: Propuesta para un envejecimiento activo. INFAD. 2013 [citado 23 Ene 2017]; 1(2). Disponible en: http://dehesa.unex.es/bitstream/ handle/10662/ 5965/0214-9877_2013_1_2_247.pdf?sequence=1&isAllowed=y

7. Benavides Borrego MJ. El arte y la creatividad desde el desarrollo humano en un grupo de adultos mayores de una institución de desarrollo social. 2016 [citado 23 Ene 2017]. Disponible en: https://rei.iteso.mx/bitstream/handle/ 11117/3934/ TOG%20Maria%20de%20Jesus%20Benavides.pdf?sequence=3

8. Carrascal S, Solera E. Creatividad y desarrollo cognitivo en personas mayores. Arte, individuo y sociedad. 2014 [citado 27 Oct 2016]; 26(1). Disponible en: https://revistas.ucm.es/index.php/ARIS/article/viewFile/40100/41533

9. Martínez Guerola B. Taller para desarrollar la creatividad. Valencia: Facultad de Bellas Artes de San Carlos; 2014.

10. Arzuaga Ramírez M, Pérez Pérez B. Proyecto de vida y tercera edad. Una experiencia comunitaria. Referencia Pedagógica. 2015 [citado 27 Oct 2016]; 3(2). Disponible en: http://rrp.cujae.edu.cu/index.php/rrp/article/view/83/102

11. Carbelo Baquero B. Estudio del sentido del humor. validación de un instrumento para medir el sentido del humor, análisis del cuestionario y su relación con el estrés. Alcalá: Universidad de Alcalá; 2006 [citado 27 Oct 2016]. Disponible en: https://ebuah.uah.es/dspace/handle/10017/438

12. Liébana Aragón C. El sentido del humor en el aula: diseño, aplicación y evaluación de un programa de intervención. Valladolit: Universidad de Valladolid, Facultad de Educación y Trabajo Social; 2015 [citado 29 Oct 2016]. Disponible en: https://uvadoc.uva.es/handle/10324/13189

Published

2017-11-09

How to Cite

1.
Salgado Escalona M, Matos Laffita D, Castillo Pérez Y, Cardero Leyva D. Evaluation of functional indicators associated with creativity in elderly. MEDISAN [Internet]. 2017 Nov. 9 [cited 2025 Jun. 4];21(11). Available from: https://medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/1310

Issue

Section

Original Articles