The operative assistance dynamics of the Venezuelan military nurse

Authors

  • Claudia Ermely Izquierdo Martínez Universidad Militar Bolivariana de Venezuela, Caracas
  • Celia Ledo Royo Universidad de Oriente, Santiago de Cuba
  • Jorge Montoya Rivera Universidad de Oriente, Santiago de Cuba

Keywords:

military nursing, professional training in nursing, nursing practice, assistance dynamics.

Abstract

This investigation is intended to diminish the inadequacies in the process of the military nurse training, so that their professional performance could be improved.  The operative assistance dynamics of this specialist is approached with that purpose.  It contains configurations and dimensions that particularize it in their professional training; new relationships and categories are also declared for the development of their operative practice, with the logic that should be followed in this theoretical construction: from the general fields to the singular ones and vice versa.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Claudia Ermely Izquierdo Martínez, Universidad Militar Bolivariana de Venezuela, Caracas

Capitán de Fragata. Claudia Izquierdo. Profesora Instructora Oficial de la Fuerza Armada Nacional Bolivariana egresada de la Escuela de Enfermería de la Fuerza Armada Nacional en el año 1993. Curso estudios en la Universidad Central de Venezuela donde egreso de Licenciada en Enfermería en el año 2000. Es Especialista en Terapia Intensiva. Magister Scientiarum en Ciencias de la Educación Superior en la Universidad de Oriente de Santiago de Cuba 2009.Actualmente es Doctoranda en Ciencias Pedagógicas Universidad de Oriente Santiago de Cuba. Se ha desempeñado como Docente en el Área de Enfermería en la UNEFA,UMBV, Jefe de Talento Humano de la Academia Militar de Medicina. y actualmente se desempeña como Jefe del Área de Emergencia del Hospital Naval Dr. Raúl Perdomo Hurtado. Edo Vargas. Venezuela

References

1. Fuentes González H. La formación de los profesionales en la Educación Superior. Una alternativa holística, compleja y dialéctica en la construcción del conocimiento científico. Santiago de Cuba: Universidad de Oriente; 2010.

2. Bello Fernández N, Fenton Tait MC. Nuevo modelo pedagógico de enfermería: un gran reto. Rev Cubana Enfermer. 2006 [citado 15 May 2016]; 22(4). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-03192006000400002

3. León Román CA. Enfermería ciencia y arte del cuidado. Rev Cubana Enfermer. 2006 [citado 15 May 2016]; 22(4). Disponible en: http://bvs.sld.cu/revistas/enf/vol22_4_06/enf07406.htm

4. Aguilera Serrano Y, Zubizarreta Estévez M, Castillo Mayedo JA. Estrategia para fomentar el pensamiento crítico en estudiantes de Licenciatura en Enfermería. Educ Med Super. 2005 [citado 15 May 2016]; 19(4). Disponible en: http://www.bvs.sld.cu/revistas/ems/vol19_4_05/ems05405.pdf?iframe=true&width=95%&height=95%

Published

2017-05-10

How to Cite

1.
Izquierdo Martínez CE, Ledo Royo C, Montoya Rivera J. The operative assistance dynamics of the Venezuelan military nurse. MEDISAN [Internet]. 2017 May 10 [cited 2025 Jun. 5];21(5). Available from: https://medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/1357

Issue

Section

Brief Communications