Institutional educative management project based on competences for the training of health technicians
Keywords:
project, institutional educative management, professional competence, training based on competence.Abstract
Different representative practices of technical and technological education in health have been evidenced in Ecuador. Programs, in a greater or lesser extent, have been broken up, so they do not respond to the common developed and educative projects. Taking into account the limited tradition and experience in the elaboration of these projects and the absence of an explicit public politics that goes beyond the rules of LOES implementation, either the professors staff or other decision actors, have found great difficulties to assume the challenge. Therefore, the critical analysis of the Bolivian Technological Institute situation, as well as the empirical investigations carried out, allowed the investigators to elaborate an institutional educative management project.
Downloads
References
2. República de Ecuador. Ley Orgánica de Educación Superior [citado 10 Abr 2015]. Disponible en: http://www.ups.edu.ec/documents/10184/19367/Ley+Org%C3%A1nica+de+Educaci%C3%B3n+Superior/b691001e-b2fb-47b6-8f54-6e32331a2a5e
3. Bogoya Maldonado D. Proyecto sobre evaluación de competencias. Universidad Nacional de Colombia: Taller sobre evaluación de competencias básicas; 1999.
4. Regalado L. ¿Formación del docente? El Diario, 2012 [citado 12 Jul 2015]. Disponible en: http://www.eldiario.ec/noticias-manabi-ecuador/230649-formacion-del-docente/
5. Fabara Garzón E. Estado del arte de la formación docente en Ecuador. Cuadernos del contrato social por la educación. Quito; 2013 [citado 12 Jul 2015]. Disponible en: http://contratosocialecuador.org/images/publicaciones/cuadermos/8.pdf
6. Casassus J. Problemas de la gestión educativa en América Latina (la tensión entre los paradigmas de tipo A y el tipo B) [citado 15 Abr 2015]. Disponible en: http://www.lie.upn.mx/docs/Especializacion/Gestion/Lec2%20.pdf
7. Valiente Sandó P. La superación profesional de docentes y directivos educacionales: una propuesta para su dirección. La Habana: Educación Cubana; 2005.
8. República de Ecuador. Secretaría Nacional de Planificación y Desarrollo. Plan Nacional para el Buen Vivir 2013-2017. Quito: SENPLADES; 2013.
9. Tejeda Díaz R, Sánchez del Toro P. Las competencias profesionales y su aprendizaje en la educación superior. Rev Pedagogía Universitaria. 2009;14(4). Disponible en: http://cvi.mes.edu.cu/peduniv/index.php/peduniv/article/view/504
10. Fuentes González HC. Pedagogía y didáctica de la educación superior. Santiago de Cuba: Universidad de Oriente. Centro de Estudios de Educación Superior “Manuel F. Gran”; 2009.
11. Cuesta Santos A. Tecnología de gestión de recursos humanos. 2 ed. La Habana: Editorial Academia; 2005.
12. Forgas Brioso JA. Modelo para la formación profesional en la educación técnica y profesional sobre la base de competencias profesionales en la rama mecánica [Tesis doctoral]. Santiago de Cuba. 2003 [citado 2 Jun 2015]. Disponible en: http://karin.fq.uh.cu/~vladimar/cursos/%23Did%E1cticarrrr/Tesis%20Defendidas/Curriculum/Jorge%20A.%20Forgas%20Brioso/Jorge%20A.%20Forgas%20Brioso.pdf
13. República de Ecuador. Modelo educativo del Instituto Tecnológico Bolivariano. Guayaquil: ITB; 2011.
14. República de Ecuador. Malla curricular del técnico superior en enfermería. Guayaquil: ITB; 2010.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All the articles can be downloaded or read for free. The journal does not charge any amount of money to the authors for the reception, edition or the publication of the articles, making the whole process completely free. Medisan has no embargo period and it is published under the license of Creative Commons, International Non Commercial Recognition 4.0, which authorizes the copy, reproduction and the total or partial distribution of the articles in any format or platform, with the conditions of citing the source of information and not to be used for profitable purposes.