Methodology for the posdegree curricular management in statistics for the Health Information System university graduate

Authors

  • Bolivar Alejandro Pérez Rodríguez Facultad de Enfermería-Tecnología de la Salud, Universidad de Ciencias Médicas, Santiago de Cuba
  • Isabel Alonso Berenguer Universidad de Oriente, Santiago de Cuba
  • Antonio Salgado Castillo Centro Nacional de Investigaciones Sismológicas, Santiago de Cuba
  • Alexander Gorina Sánchez Universidad de Oriente, Santiago de Cuba
  • Eduardo López Hung Facultad de Enfermería-Tecnología de la Salud, Universidad de Ciencias Médicas, Santiago de Cuba

Keywords:

curricular management, posdegree study, statistics, health information system.

Abstract

Taking into account the necessity and importance of the posdegree training of Health Information System university graduates, a methodology aimed at favoring the design of the diverse modalities of this type of training was elaborated, to perfect the statistical education of these professionals and promote their working performance. This methodology takes into consideration the statistical requirements of their jobs and the inadequacies that they show in the use of methods and similar techniques.
 

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Cuba. Ministerio de Salud Pública. Currículo de la carrera de Sistemas de Información en Salud. Facultad de Tecnología de la Salud. La Habana: MINSAP; 2010.

2. Vidal MJ, Díaz F y Fuentes Z. Calidad del proceso de enseñanza aprendizaje en la carrera de tecnología de la salud de Sistemas de Información en Salud. Educación Médica Superior. 2011 [citado 17 Mar 2017];25(4). Disponible en: http://bvs.sld.cu:80/revistas/ems/vol25_4_11/ems08411.htm

3. Cuba. Ministerio de Salud Pública. Indicaciones metodológicas y de organización de la carrera de Sistemas de Información en Salud. Facultad de Tecnología de la Salud. La Habana: MINSAP; 2010.

4. Antúnez Coca J, Mercaderes Ferrer MA, Fong Estopiñan A, Pérez Rodríguez BA. Fundamentación epistemológica de la formación del tecnólogo de la salud en el proceso de formación científica. MEDISAN. 2014 [citado 27 abril 2017];18(8). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192014000800018

5. Alfonso IR. Gestión de información en salud: un diplomado para el Sistema Nacional de Salud de Cuba. ACIMED. 2006 [citado 12 Mar 2017];14(4). Disponible en: http://bvs.sld.cu/revistas/aci/vol14_4_06/aci01406.htm

6. Gorina Sánchez A, Alonso Berenguer I. Un sistema de procedimientos didácticos para potenciar la formación del pensamiento estadístico en el nivel universitario. Revista Órbita Pedagógica. 2014 [citado 22 Abr 2017];1(3). Disponible en: http://196.29.204.66/revista-isced/index.php/rop/article/view/99

7. Ministerio de Educación Superior. Normas y procedimientos para la gestión del posgrado [citado el 25 Abr 2017]. Disponible en: http://instituciones.sld.cu/ucmh/files/2011/09/Normas-y-Procedimientos-anexas-a-la-Resoluci%C3%B3n-132-versi%C3%B3n-1.1-10-10-06.pdf

Published

2017-12-13

How to Cite

1.
Pérez Rodríguez BA, Alonso Berenguer I, Salgado Castillo A, Gorina Sánchez A, López Hung E. Methodology for the posdegree curricular management in statistics for the Health Information System university graduate. MEDISAN [Internet]. 2017 Dec. 13 [cited 2025 May 25];21(12). Available from: https://medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/1524

Issue

Section

Didactical Strategy