Historical development of clinical reasoning
Keywords:
clinical reasoning, history of clinical reasoning, history of clinical method.Abstract
Clinical reasoning as cognitive process regulator of medical diagnosis has experienced considerable changes through the history. This work is intended to carried out a historical description of clinical reasoning, to contribute in the reinforcement of its relevance as rational component of the clinical method, responsible to a great extent, of the medical diagnosis efficiency. The study covered the transformations of the clinical reasoning from the Ancient times to the Contemporary Age, taking into account the main effective philosophical tendencies existing in each period. It was concluded that the description of the stream of consciousness related to the reasoning through the historical and philosophical development of humanity favors to keep the postulates of the clinical reasoning in line with the medical practice and the teaching-learning process of the clinical subjects in the contemporary conceptions.
Downloads
References
2. Kiesewetter J, Ebersbach R, Nike Tsalas N, Holzer M, Schmidmaier R, Fischer MR. Knowledge is not enough to solve the problems – The role of diagnostic knowledge in clinical reasoning activities. BMC Med Educ. 2016 [citado 11/04/2017]; 16 (1): 303. Disponible en: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27881121
3. Musgrove JL, Morris J, Estrada CA, Kraemer RR. Clinical reasoning terms included in clinical problem solving exercises? J Grad Med Educ. 2016 [citado 11/04/2017]; 8 (2). Disponible en: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27168884
4. Viesca Treviño C, Ponce de León ME, Sánchez Mendiola M. El ejercicio actual de la medicina. Razonamiento clínico. Ciudad de México: Facultad de Medicina UNAM; 2017[citado 11/02/2017]. Disponible en: http://www.facmed.unam.mx/sms/seam2k1/2006/ago_02_ponencia.html
5. Kassirer JP. Imperatives, expediency, and the new diagnosis. Diagnosis. 2014 [citado 11/04/2017]; 1 (1): 11-2. Disponible en: https://www.degruyter.com/downloadpdf/j/dx.2014.1.issue-1/dx-2013-0004/dx-2013-0004.pdf
6. Rubio Sevilla JC. Papel de la enfermería en el juicio clínico: la valoración y el diagnóstico. Enferm Cardiol. 2014 [citado 11/04/2017]; 21 (61): 25-31. Disponible en: https://www.enfermeriaencardiologia.com/wp-content/uploads/62_02.pdf
7. Alfonso JA, Hernández CL, Mondejar Rodríguez J. El método clínico frente a las nuevas tecnologías. Rev Med Electrón. 2014 [citado 11/04/2017]; 36 (4). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18242014000400012
8. Trimiño Galindo L, Padrón Ramos MJ, Guardarrama Linares L, García Cuervo D, Rubiera García JM. Método clínico vs laboratorio clínico. Rev Med Electrón. 2011 [citado 11/04/2017]; 33 (6). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18242011000600014
9. Bacallao Martínez GC, Bello Medina B. El método clínico, situación actual. Revisión bibliográfica. AMC. 2014 [citado 11/04/2017]; 8 (2). Disponible en: http://www.medigraphic.com/pdfs/medicadelcentro/mec-2014/mec142w.pdf
10. Packman A, Meredith G. Technology and the evolution of clinical methods for stuttering. Journal of Fluency Disorders. 2011 [citado 11/04/2017]; 36 (3). Disponible en: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0094730X11000106
11. Morales Ojeda RT. Conferencia magistral: El Sistema de Salud cubano. 2012 [citado 03/03/2015]. Disponible en: http://files.sld.cu/portal/files/2012/12/conferencia-magistral-el-sistema-de-salud-cubano-ponente-dr-roberto-tomas-morales-ojeda.pdf
12. Delany C, Golding C. Teaching clinical reasoning by making thinking visible: an action research project with allied health clinical educators. BMC Medical Education. 2014 [citado 11/04/2017]; 14 (20). Disponible en: http://bmcmededuc.biomedcentral.com/articles/10.1186/1472-6920-14-20
13. Audétat MC, Laurin S, Sanche G, Béïque C, Caire Fon N, Blais JG, et al. Clinical reasoning difficulties: A taxonomy for clinical teachers. Medical Teacher. 2012 [citado 11/04/2017]. Disponible en: https://www.cpass.umontreal.ca/wp-content/uploads/sites/4/2015/07/Audetat_Med_Teacher_2012Dec.pdf
14. Jaramillo Antillón J. Historia y filosofía de la medicina. Acta Médica Costarricense. 2010; 52 (1): 43-8.
15. Fombella Posada MJ, Cereijo Quinteiro MJ. Historia de la historia clínica. Galicia Clin. 2012; 73 (1): 21-6.
16. Campohermoso Rodríguez OF, Soliz Soliz R, Campohermoso Rodríguez O, Zúñiga Cuno W. Hipócrates de Cos, Padre de la Medicina y de la Ética Médica. Cuadernos Hospital de Clínicas. 2017 [citado 11/04/2017]; 55 (1). Disponible en: http://www.revistasbolivianas.org.bo/pdf/chc/v55n1/v55n1_a08.pdf
17. Mata P. Doctrina médico-filosófica española sostenida durante la gran discusión sobre Hipócrates y las escuelas hipocráticas en la Academia de Medicina y Cirugía de Madrid y en la prensa médica. Madrid: Bailly-Bailliere; 1860.
18. Torres Miranda T. Las exigencias lógicas en la investigación científica. Una mirada desde la solución al dilema. Rev Cubana Edu Superior. 2015 [citado 12/04/2017]; 3: 131-9. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rces/v34n3/rces10315.pdf
19. Palau G. Lógica formal y argumentación como disciplinas complementarias. La Plata: Universidad Nacional de la Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Eduacación; 2014 [citado 11/04/2017]. Disponible en: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/libros/pm.359/pm.359.pdf
20. Mata P. Hipócrates y las escuelas hipocráticas. Discurso pronunciado en la solemne apertura de las sesiones del año 1859 en la Real Academia de Medicina de Madrid. Madrid: Bailly-Bailliere; 1859 [citado 11 /04/2017]. Disponible en: https://books.google.com.ec/books?id=v9c0pSs-v04C&pg=PA1&lpg=PA1&dq=Discurso+pronunciado+en+la++solemne+apertura+de+las+sesiones+del+a%C3%B1o+1859+en+la+Real+Academia+de++Medicina+de+Madrid&source=bl&ots=D4aAsLJZn6&sig=vXzmmAY6aqoZctIRXGbujRDrK14&hl=es&sa=X&ved=0ahUKEwivrN-gsqDTAhVLwiYKHTHrDyEQ6AEIGDAA#v=onepage&q=Discurso%20pronunciado%20en%20la%20%20solemne%20apertura%20de%20las%20sesiones%20del%20a%C3%B1o%201859%20en%20la%20Real%20Academia%20de%20%20Medicina%20de%20Madrid&f=false
21. Vega Cantor R. Teoría Marxista de la Historia. Centro de estudios Miguel Enríquez. Archivo Chile. 2017 [citado 11/04/2017]. Disponible en: http://www.archivochile.com/Ceme/recup_memoria/cemememo0043.pdf
22. Montaldo G, Herskovic P. Aprendizaje del razonamiento clínico por reconocimiento de patrón, en seminarios de casos clínicos prototipos, por estudiantes de tercer año de medicina. Rev Med Chile. 2013 [citado 11/04/2017]; 141: 823-30. Disponible en: http://www.scielo.cl/pdf/rmc/v141n7/art01.pdf
23. Polanco M. Historia de la filosofía moderna I. Argentina: Editorial Arje; 2016.
24. Matadazas Zarate C. A 50 años de la publicación del libro “El nacimiento de la clínica” de Michel Foucault. Avan C Salud Med. 2013; 1 (3): 100-3.
25. Díaz JL. Conocimiento médico y epistemología clínica. Salud Mental. 2016 [citado 12/04/2017]; 39 (5): 275-80. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/pdf/sm/v39n5/0185-3325-sm-39-05-00275.pdf
26. Saraví FD. La ennec, el método anatomoclínico y la invención del estetoscopio. Parte 1: De Bretaña a París, hasta la gran invención. Rev Med Universitaria. 2012 [citado 12/04/2017]; 8 (2). Disponible en: http://bdigital.uncu.edu.ar/objetos_digitales/4769/rmuhistoriasdelamedicina.pdf
27. Jankowska D, Milewska AJ, Górska U. Applications of logic in medicine. Studies in logic, grammar and rethoric. 2010; 21 (34): 7-24.
28. Olarieta Alberdi JM. Contra la corriente el origen de la dialéctica en la Grecia antigua. Nómadas. Revista Crítica de Ciencias Sociales y Jurídicas. 2008 [citado 09 /08/ 2015]; 20 (4). Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/181/18102015.pdf
29. Cruz Hernández J, Hernández García P, Dueñas Gobel N, Salvato Dueñas A. Importancia del Método Clínico. Rev Cub Salud Pública. 2012 [citado 11/04/2017]; 38 (3): 422-37. Disponible en: https://www.scielosp.org/pdf/rcsp/v38n3/spu09312.pdf
30. Spirkin AG. Materialismo dialéctico y lógica dialéctica. México: Editorial Grijalbo; 1966.
31. Smith CS, Hill W, Francovich C, Morris M, Robbins B, Robbins L, Turner A. Diagnostic Reasoning across the Medical Education Continuum. Healthcare. 2014 [citado 11/04/2017]; 2: 253-71. Disponible en: https://connect.gonzaga.edu/asset/file/612/Diagnostic_Reasoning_Across_the_Medical_Education_Continuum.pdf
32. Matinpour M, Sedighi I, Monajemi A, Jafari F, Momtaz HE, Seif Rabiei MA. Clinical reasoning and improvement in the quality of medical education. Shiraz E-Med J. 2014; 15 (4): e18667.
33. Durning SJ, Dong T, Artino AR, Van der Vleuten C, Holmboe E, Schuwirth L. Dual processing theory and experts reasoning: exploring thinking on national multiple-choice questions. Perspect Med Educ. 2015 [citado 12/04/2017]; 4 (4): 168–75. Disponible en: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4530528/
34. Pelaccia T, Tardif J, Triby E, Charlin, B. An analysis of clinical reasoning through a recent and comprehensive approach: the dual-process theory. Med Educ Online. 2011 [citado 12/04/2017]; 16: 5890. Disponible en: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21430797
35. Losada Guerra JL, Socías Barrientos Z, Delgado Juan I, Boffill Corrales AM, Rodríguez Ramos JF. El razonamiento clínico con enfoque didáctico. MEDISAN. 2016 [citado 12/04/2017]; 20 (2): 244. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/san/v20n2/san15202.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All the articles can be downloaded or read for free. The journal does not charge any amount of money to the authors for the reception, edition or the publication of the articles, making the whole process completely free. Medisan has no embargo period and it is published under the license of Creative Commons, International Non Commercial Recognition 4.0, which authorizes the copy, reproduction and the total or partial distribution of the articles in any format or platform, with the conditions of citing the source of information and not to be used for profitable purposes.