Didactic-methodological procedures for the implementation of the curricular strategies in the higher education
Keywords:
curricular strategy, didactic-methodological procedure, vocational training, higher education.Abstract
The university vocational training is complex, but the final result of this process should satisfy the social expectative related to the competence of those graduated, reason why the pedagogic sciences should maintain a constant search as for methods, procedures and strategies that allow to satisfy the social responsibility. Keeping in mind the above-mentioned statement the present study was carried out aimed at contributing to the implementation of the curricular strategies, from a didactic-methodological view, and their fulfillment in an objective way through a process that can be measured and controlled, and the foreseen contents are included in each subject and discipline.
Downloads
References
2. Montes de Oca Recio Nancy, Machado Ramírez EF. Formación y desarrollo de competencias en la educación superior cubana. Rev Hum Med. 2014 [citado 25/01/2018];14(1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202014000100010
3. Pernas Gómez M, Taureaux Díaz N, Sierra Figueredo S, Diego Cobelo JM, Miralles Aguilera EA, Fernández Sacasas JA. Principales retos para la implantación del plan de estudio D en la carrera de Medicina. Educ Med Super. 2014 [citado 25/01/2018]; 28(2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412014000200013
4. Ordaz Hernández E, Ordaz Hernández MM, Rodríguez Perera EZ, Trujillo Saínz Z, Téllez Tielves NC. Las estrategias curriculares en la carrera de Estomatología desde la perspectiva de los estudiantes. Rev Ciencias Médicas Pinar del Río [citado 25/01/2018];20(1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942016000100018
5. Quesada Lima A, Finalet Marrero E, Recino Pineda U, Fleites García Y. Acciones metodológicas para incentivar el uso del inglés en estudiantes y profesionales de ciencias médicas. EDUMECENTRO. 2015 [citado 25/01/2018];7(3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742015000300010&lng=es&nrm=iso&tlng=es
6. Sierra Figueredo S, Fernández Sacasas JA, Miralles Aguilera E, Pernas Gómez M, Diego Cobelo JM. Las estrategias curriculares en la Educación Superior: su proyección en la Educación Médica Superior de pregrado y posgrado. Educ Med Super. 2009 [citado 25/01/2018]; 23(3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412009000300009
7. Romero Fernández MB, Santos Muñoz L, Hidalgo Ruiz M, Rodríguez Prado A, Rodríguez Somoza W. Enfoque integrador de estrategias curriculares desde Farmacología I y su influencia en el proceso docente. EDUMECENTRO. 2013 [citado 25/01/2018];5(2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742013000200014
8. Horruitiner Silva P. La nueva universidad cubana. La Habana: Editorial Félix Varela; 2006.
9. Estrategias curriculares en la carrera de Licenciatura en Cultura Física. Universidad de Oriente [citado 25/01/2018]. Disponible en: https://www.uo.edu.cu/fcf/estrategias-curriculares-de-la-carrera-licenciatura-en-cultura-f%C3%ADsica
10. López Fernández AG, Cruañas Sospedra J, Salgado Friol AH, Lastayo Bourbón LH, Pérez Yero CM, Rigual Delgado SM. Una propuesta de aplicación de la estrategia curricular de investigación e informática en la carrera de medicina. RCIM. 2017 [citado 25/01/2018];9(1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18592017000100006
11. Sierra Figueredo S, Pernas Gómez M, Fernández Sacasas JA, Diego Cobelo JM, Miralles Aguilera E, de la Torre Castro G, et al. Modelo metodológico para el diseño y aplicación de las estrategias curriculares en Ciencias Médicas. Educ Med Super. 2010 [citado 25/01/2018];24(1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412010000100005
12. Blanco Balbeito N, Herrera Santana D, Roque Herrera Y, Gafas González C. Estrategia curricular para desarrollar habilidades investigativas en estudiantes de Medicina. REE. 2014 [citado 25/01/2018];(2). Disponible en: http://dspace.unach.edu.ec/bitstream/51000/4019/1/UNACH-EC-REV-EU-ESPEJO-2017-0012.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All the articles can be downloaded or read for free. The journal does not charge any amount of money to the authors for the reception, edition or the publication of the articles, making the whole process completely free. Medisan has no embargo period and it is published under the license of Creative Commons, International Non Commercial Recognition 4.0, which authorizes the copy, reproduction and the total or partial distribution of the articles in any format or platform, with the conditions of citing the source of information and not to be used for profitable purposes.