Influence of the tutor professor in the nursing staff training
Keywords:
nursing, professor, tutor, tutorship, new training model, regular day classes, meeting course, technical cycle.Abstract
Introduction: Tutorship is a pedagogical activity that has as purpose to guide and to support the students during his training process.
Objective: To characterize the professor-tutor in the nursing staff training.
Methods: A descriptive, prospective and cross-sectional study was carried out, in Dr. Juan Bruno Zayas Alfonso Teaching General Hospital fromSantiago de Cuba, during the school course 2016-2017. The universe was constituted by 93 professor-tutors and the 311 students of the nursing career, belonging to the different study modalities. Surveys were applied to students and teaching staff. Variables such as relationship student-tutor, teaching category, tutor activities, tutor's preparation for their professional performance and level of students' satisfaction were analyzed .
Results: The relation student-tutor was good. The highest percentage of these tutors had no teaching category (73.1 %); also, inadequacies existed in the domain of their functions and limitations in their methodological, pedagogical and scientific preparation.
Conclusions: It could be demonstrated that most of the tutors carry out care works, fundamentally of methodological advice.Downloads
References
2. Fonseca Montoya S, Hernández Louhau VM, Forgas Brioso JA. Formación continua y formación permanente desde el desarrollo de competencias docentes en las instituciones de educación superior. Mikarimin. 2017 [citado 08/02/2018]; 3 (1). Disponible en: http://45.238.216.13/ojs/index.php/mikarimin/article/view/565/265
3. García Barrios CR, Menéndez Cabezas AT, Duran Matos ME. Educación Médica, retos y perspectivas. Rev Hum Med. 2015 [citado 08/02/2018]; 15 (3): 392-400. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202015000300001
4. Fernández Sacasas JA. El principio rector de la Educación Médica cubana. Un reconocimiento a la doctrina pedagógica planteada por el profesor Fidel Ilizástigui Dupuy. Educ Med Super. [citado 01/07/2013]; 27 (2): 239-48. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412013000200011
5. Boude Figueredo O. Estrategias de aprendizaje para formar en Educación Superior a una generación interactiva. Educ Med Super. 2017 [citado 08/02/2018]; 31 (2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412017000200012
6. De la Rosa Villao AS, Guzmán Ramírez AC. Profesionalización pedagógica de los profesores universitarios: caso Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Extensión Bahía de Caráquez. Revista de Ciencias Pedagógicas e innovación. 2016 [citado 01/07/2013]; 4 (1): Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/317994613_PROFESIONALIZACION_PEDAGOGICA_DE_LOS_PROFESORES_UNIVERSITARIOS_CASO_UNIVERSIDAD_LAICA_ELOY_ALFARO_DE_MANABI_EXTENSION_BAHIA_DE_CARAQUEZ
7. Chávez Vega R. Algunos retos que debe afrontar el aprendizaje de posgrado a distancia en los hospitales universitarios. Educ Med Super. 2017 [citado 08/02/2018]; 31 (4). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412017000400006
8. Rodríguez López M. Modelo del proceso de formación del profesor tutor para la carrera de enfermería: estrategia para su implementación en la Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río [tesis doctoral]. La Habana: Editorial Universitaria; 2015.
9. Borroto Cruz ER. Hacia una educación médica cada vez más científica. Educ Med Super. 2015 [citado 08/02/2018]; 29 (2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412015000200001
10. Borroto Cruz ER, Salas Perera RS. Las especialidades, el perfeccionamiento profesional y profesoral en el pensamiento de Fidel. Educ Med Super. 2017 [citado 08/02/2018]; 31 (3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412017000300004
11. Altamirano Baquerizo LR. La formación investigativa del técnico superior en Enfermería [tesis doctoral]. La Habana: Editorial Universitaria; 2016.
12. Barbón Pérez OG, Apao Díaz J, Añorga Morales J. Clasificación de los procesos de profesionalización pedagógica en Ciencias Médicas. Rev haban cienc méd. 2014 [citado 08/02/2018]; 13 (3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-519X2014000300016
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All the articles can be downloaded or read for free. The journal does not charge any amount of money to the authors for the reception, edition or the publication of the articles, making the whole process completely free. Medisan has no embargo period and it is published under the license of Creative Commons, International Non Commercial Recognition 4.0, which authorizes the copy, reproduction and the total or partial distribution of the articles in any format or platform, with the conditions of citing the source of information and not to be used for profitable purposes.