Influence of the tutor professor in the nursing staff training

Authors

  • Ritzi Anais Garcia Clavel Hospital General Docente Dr. Juan Bruno Zayas Alfonso, Universidad de Ciencias Médicas. Santiago de Cuba https://orcid.org/0000-0002-2073-2394
  • Lizette de la Concepción Pérez Martínez Universidad de Oriente. Santiago de Cuba https://orcid.org/0000-0002-3613-2852
  • Bievenida Sierra Rodríguez Hospital General Docente Dr. Juan Bruno Zayas Alfonso, Universidad de Ciencias Médicas. Santiago de Cuba
  • Tamara Panes Fabara Hospital General Docente Dr. Juan Bruno Zayas Alfonso, Universidad de Ciencias Médicas. Santiago de Cuba
  • Sara Maria Mackay Leroux Hospital General Docente Dr. Juan Bruno Zayas Alfonso, Universidad de Ciencias Médicas. Santiago de Cuba

Keywords:

nursing, professor, tutor, tutorship, new training model, regular day classes, meeting course, technical cycle.

Abstract

Introduction: Tutorship is a pedagogical activity that has as purpose to guide and to support the students during his training process. 

Objective: To characterize the professor-tutor in the nursing staff training. 

Methods: A descriptive, prospective and cross-sectional study was carried out, in Dr. Juan Bruno Zayas Alfonso Teaching General Hospital  fromSantiago de Cuba, during the school course 2016-2017. The universe was constituted by 93 professor-tutors and the 311 students of the nursing career, belonging to the different study modalities. Surveys were applied to students and teaching staff. Variables such as relationship student-tutor, teaching category, tutor activities, tutor's preparation for their professional performance and level of students' satisfaction were analyzed .

Results: The relation student-tutor was good. The highest percentage of these tutors had no teaching category (73.1 %); also, inadequacies existed in the domain of their functions and limitations in their methodological, pedagogical and scientific preparation.  

Conclusions: It could be demonstrated that most of the tutors carry out care works, fundamentally of methodological advice.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Rodríguez Rondón EO. La formación permanente de los tutores de los estudiantes de la carrera Licenciatura en educación Preescolar [tesis doctoral]. Holguín: Universidad de Ciencias Pedagógicas José de la Luz y Caballero; 2014.

2. Fonseca Montoya S, Hernández Louhau VM, Forgas Brioso JA. Formación continua y formación permanente desde el desarrollo de competencias docentes en las instituciones de educación superior. Mikarimin. 2017 [citado 08/02/2018]; 3 (1). Disponible en: http://45.238.216.13/ojs/index.php/mikarimin/article/view/565/265

3. García Barrios CR, Menéndez Cabezas AT, Duran Matos ME. Educación Médica, retos y perspectivas. Rev Hum Med. 2015 [citado 08/02/2018]; 15 (3): 392-400. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202015000300001

4. Fernández Sacasas JA. El principio rector de la Educación Médica cubana. Un reconocimiento a la doctrina pedagógica planteada por el profesor Fidel Ilizástigui Dupuy. Educ Med Super. [citado 01/07/2013]; 27 (2): 239-48. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412013000200011

5. Boude Figueredo O. Estrategias de aprendizaje para formar en Educación Superior a una generación interactiva. Educ Med Super. 2017 [citado 08/02/2018]; 31 (2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412017000200012

6. De la Rosa Villao AS, Guzmán Ramírez AC. Profesionalización pedagógica de los profesores universitarios: caso Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Extensión Bahía de Caráquez. Revista de Ciencias Pedagógicas e innovación. 2016 [citado 01/07/2013]; 4 (1): Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/317994613_PROFESIONALIZACION_PEDAGOGICA_DE_LOS_PROFESORES_UNIVERSITARIOS_CASO_UNIVERSIDAD_LAICA_ELOY_ALFARO_DE_MANABI_EXTENSION_BAHIA_DE_CARAQUEZ

7. Chávez Vega R. Algunos retos que debe afrontar el aprendizaje de posgrado a distancia en los hospitales universitarios. Educ Med Super. 2017 [citado 08/02/2018]; 31 (4). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412017000400006

8. Rodríguez López M. Modelo del proceso de formación del profesor tutor para la carrera de enfermería: estrategia para su implementación en la Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río [tesis doctoral]. La Habana: Editorial Universitaria; 2015.

9. Borroto Cruz ER. Hacia una educación médica cada vez más científica. Educ Med Super. 2015 [citado 08/02/2018]; 29 (2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412015000200001

10. Borroto Cruz ER, Salas Perera RS. Las especialidades, el perfeccionamiento profesional y profesoral en el pensamiento de Fidel. Educ Med Super. 2017 [citado 08/02/2018]; 31 (3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412017000300004

11. Altamirano Baquerizo LR. La formación investigativa del técnico superior en Enfermería [tesis doctoral]. La Habana: Editorial Universitaria; 2016.

12. Barbón Pérez OG, Apao Díaz J, Añorga Morales J. Clasificación de los procesos de profesionalización pedagógica en Ciencias Médicas. Rev haban cienc méd. 2014 [citado 08/02/2018]; 13 (3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-519X2014000300016

Published

2019-07-12

How to Cite

1.
Garcia Clavel RA, Pérez Martínez L de la C, Sierra Rodríguez B, Panes Fabara T, Mackay Leroux SM. Influence of the tutor professor in the nursing staff training. MEDISAN [Internet]. 2019 Jul. 12 [cited 2025 Jun. 3];23(4):644-53. Available from: https://medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/1922

Issue

Section

Original Articles