Social management of knowledge and prospective analysis of its incidence in the contemporary university

Authors

  • Luis Alberto Montoya Acosta Universidad Estatal de Guayaquil
  • Diana Arenas Botero Universidad de Guayaquil
  • Susana Di Lorenzo Arias Universidad de Guayaquil

Keywords:

knowledge management, relevance, endogenization, academy, research.

Abstract

Knowledge management is one of the substantive roles of the higher education institutions, it is the social mission, the reason for the existence of the different institutions through which the spread of knowledge and contribution to the social, productive and cultural development of the community are achieved. The purpose of the present work is to analyze the need of endogenization of substantive roles such as knowledge management, the academy and the research in relation to the relevance of knowledge management in universities. The university-society link is one of the points that shows the knowledge management relevance that positively influences on the country's social and economic development and reaches the welfare of the human being established in the Good Living Plan, as it implements inclusion, socialization as well as democratization of education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Matos E, Cruz L. La investigación en instituciones de educación superior como proceso sustantivo integrado: su reto endógeno. Rev Cienc Pedag Innov. 2017. [citado 10 Dic 2017];5 (3). Disponible en:
https://www.upse.edu.ec/rcpi/index.php/revistaupse/article/view/212/235

2. Davenport, T.; Prusak, L. en Miranda J. en Interpretación de la noción de Conocimiento en Acción de Davenport y Prusak desde la Teoría del Sistema General de J.L. Le Moigne. Informatio.2016 [citado 15 Nov 2017]. Disponible en: http://informatio.eubca.edu.uy/ojs/index.php/Infor/article/view/182

3. Rojas, Y. De la gestión de información a la gestión del conocimiento. Revista cubana de información en ciencias de la salud. 2006 [citado 15 Nov 2017]. Disponible en: http://bvs.sld.cu/revistas/aci/vol14106/aci02106.htm

4. Salazar F. Estrategias para la implementación de Gestión del Conocimiento para la empresa UNE. Trabajo de grado presentado como requisito para optar al título de Magister en Administración de Negocios. Facultad de Administración. Colombia. 2014. [citado 15 Nov 2017].
Disponible en:http://www.bdigital.unal.edu.co/21156/1/7710020.2014.pdf

5. Carvajal, B., y Carvajal, M. en Carvajal, B.Gestión del conocimiento sustentable universitario. Visión aproximada de experiencias latinoamericanas. 2014 [citado 15 Nov 2017]. Disponible en: http://www.scielo.org.co/pdf/hall/v11n22/v11n22a10.pdf

6. Estrategia Universidad 2015. España [citado 25 oct 2017]. Disponible en: https://trabajadoresucm.files.wordpress.com/2011/12/estrategiauniversidad2015-resumen.pdf

7. Rivera, O. La Gestión del Conocimiento en el mundo académico: ¿Cómo es la universidad de la era del conocimiento? 2000. PDF. [citado 19 dic 2017]. Disponible en: http://cdim.esap.edu.co/BancoMedios/Documentos%20PDF/gc%20en%20el%20mundo%20academico.pdf

8. López Segrera L. Educación Superior Comparada: Tendencias Mundiales y de América Latina y Caribe. Educación Superior Comparada: Tendencias Mundiales y de América Latina y Caribe.Avaliação, Campinas; Sorocaba. 2016 [citado 15 Nov 2017] 21 (1). Disponible en: http://submission.scielo.br/index.php/aval/article/viewFile/156078/9523

9. Senge P. en Estrada V, Passailaigue R. La gestión del conocimiento y el aprendizaje organizacional en instituciones de educación superior. Congreso Internacional de información. Info. 2016. [citado 2017 octubre 26] [15pp] Disponible en:
http://www.congreso-info.cu/index.php/info/2016/paper/viewFile/61/15

10. Didriksson A. La universidad en la sociedad del conocimiento: hacia un modelo de producción y transferencia de conocimientos y aprendizajes. Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM). México DF, México. 2014 [citado 2017 oct 25] 19 (3) p. 549-559. Disponible en: http://www.scielo.br/pdf/aval/v19n3/02.pdf

Published

2018-04-11

How to Cite

1.
Montoya Acosta LA, Arenas Botero D, Di Lorenzo Arias S. Social management of knowledge and prospective analysis of its incidence in the contemporary university. MEDISAN [Internet]. 2018 Apr. 11 [cited 2025 Jun. 3];22(4). Available from: https://medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/2018

Issue

Section

Comments