Social management of knowledge and prospective analysis of its incidence in the contemporary university
Keywords:
knowledge management, relevance, endogenization, academy, research.Abstract
Knowledge management is one of the substantive roles of the higher education institutions, it is the social mission, the reason for the existence of the different institutions through which the spread of knowledge and contribution to the social, productive and cultural development of the community are achieved. The purpose of the present work is to analyze the need of endogenization of substantive roles such as knowledge management, the academy and the research in relation to the relevance of knowledge management in universities. The university-society link is one of the points that shows the knowledge management relevance that positively influences on the country's social and economic development and reaches the welfare of the human being established in the Good Living Plan, as it implements inclusion, socialization as well as democratization of education.
Downloads
References
https://www.upse.edu.ec/rcpi/index.php/revistaupse/article/view/212/235
2. Davenport, T.; Prusak, L. en Miranda J. en Interpretación de la noción de Conocimiento en Acción de Davenport y Prusak desde la Teoría del Sistema General de J.L. Le Moigne. Informatio.2016 [citado 15 Nov 2017]. Disponible en: http://informatio.eubca.edu.uy/ojs/index.php/Infor/article/view/182
3. Rojas, Y. De la gestión de información a la gestión del conocimiento. Revista cubana de información en ciencias de la salud. 2006 [citado 15 Nov 2017]. Disponible en: http://bvs.sld.cu/revistas/aci/vol14106/aci02106.htm
4. Salazar F. Estrategias para la implementación de Gestión del Conocimiento para la empresa UNE. Trabajo de grado presentado como requisito para optar al título de Magister en Administración de Negocios. Facultad de Administración. Colombia. 2014. [citado 15 Nov 2017].
Disponible en:http://www.bdigital.unal.edu.co/21156/1/7710020.2014.pdf
5. Carvajal, B., y Carvajal, M. en Carvajal, B.Gestión del conocimiento sustentable universitario. Visión aproximada de experiencias latinoamericanas. 2014 [citado 15 Nov 2017]. Disponible en: http://www.scielo.org.co/pdf/hall/v11n22/v11n22a10.pdf
6. Estrategia Universidad 2015. España [citado 25 oct 2017]. Disponible en: https://trabajadoresucm.files.wordpress.com/2011/12/estrategiauniversidad2015-resumen.pdf
7. Rivera, O. La Gestión del Conocimiento en el mundo académico: ¿Cómo es la universidad de la era del conocimiento? 2000. PDF. [citado 19 dic 2017]. Disponible en: http://cdim.esap.edu.co/BancoMedios/Documentos%20PDF/gc%20en%20el%20mundo%20academico.pdf
8. López Segrera L. Educación Superior Comparada: Tendencias Mundiales y de América Latina y Caribe. Educación Superior Comparada: Tendencias Mundiales y de América Latina y Caribe.Avaliação, Campinas; Sorocaba. 2016 [citado 15 Nov 2017] 21 (1). Disponible en: http://submission.scielo.br/index.php/aval/article/viewFile/156078/9523
9. Senge P. en Estrada V, Passailaigue R. La gestión del conocimiento y el aprendizaje organizacional en instituciones de educación superior. Congreso Internacional de información. Info. 2016. [citado 2017 octubre 26] [15pp] Disponible en:
http://www.congreso-info.cu/index.php/info/2016/paper/viewFile/61/15
10. Didriksson A. La universidad en la sociedad del conocimiento: hacia un modelo de producción y transferencia de conocimientos y aprendizajes. Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM). México DF, México. 2014 [citado 2017 oct 25] 19 (3) p. 549-559. Disponible en: http://www.scielo.br/pdf/aval/v19n3/02.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All the articles can be downloaded or read for free. The journal does not charge any amount of money to the authors for the reception, edition or the publication of the articles, making the whole process completely free. Medisan has no embargo period and it is published under the license of Creative Commons, International Non Commercial Recognition 4.0, which authorizes the copy, reproduction and the total or partial distribution of the articles in any format or platform, with the conditions of citing the source of information and not to be used for profitable purposes.