Assurance of the teaching quality in the universities of Latin America

Authors

  • Nelson Rodríguez Aguirre Universidad Central del Ecuador, Quito
  • Norma Barrios Fernández Universidad de La Habana, La Habana
  • Boris Tristá Pérez Universidad de La Habana, La Habana

Keywords:

teaching staff, universities, education quality, vocational training

Abstract

The assurance of the higher education quality in Latin American region has motivated the implementation of measures coming from the state sector that guide to the search of alternatives in the university centers, with which the prospective results are not always reached. In this article this problem is presented from the perspective of the human factor, expressed in the professor as key actor in the building of institutions where it is worked for the aim of developing the teaching quality as proposal to its concrete social context.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. López Abreu OL, García Muñoz JJ, Batte Monter I, Cobas Vilches ME. La mejora continua: objetivo determinante para alcanzar la excelencia en instituciones de educación superior. EDUMECENTRO.2015 [citado 22/06/2018]; 7(4): 196-215. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742015000400014&lng=es
2. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencias y la Cultura; Instituto Internacional para la Educación Superior en América Latina y el Caribe. Aseguramiento de la calidad en América Latina. Educación Superior y Sociedad. 2017 [citado 22/06/2018]; 22. Disponible en: http://unesdoc.unesco.org/images/0026/002616/261633s.pdf
3. Cañizares Luna O, Sarasa Muñoz NL. Necesidad de una mirada diferente a la formación doctoral en las universidades médicas cubanas. Edu Méd Sup. 2016 [citado 22/06/2018];30(4). Disponible en:
http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/820/460
4. Guillén Vivas X, Almuiñas Rivero JL, Galarza López J, Alarcón Ramirez L, Loor Ávila K, Gallegos Macías M. Autoevaluación institucional con fines de acreditación en las Instituciones de Educación Superior de América Latina. Edu Méd Sup. 2018 [citado 22/06/2018];32(1). Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1393/634
5. Espí Lacomba N. Líneas de trabajo compartidas en acreditación en Iberoamérica. Rev Iberoam Edu. 2004 [citado 12/03/2018]; (35). Disponible en: http://rieoei.org/historico/documentos/rie35a04.htm
6. Da Cunha MI. Investigación y docencia: escenarios y senderos epistemológicos para la evaluación de la educación superior. REDU. 2015 [citado 12/03/2018];13(1): 79-94.Disponible en: https://polipapers.upv.es/index.php/REDU/article/view/6447/6512
7. Guzmán JC. La calidad de la enseñanza en educación superior ¿Qué es una buena enseñanza en este nivel educativo? Perfiles educativos. 2011[citado 12/03/2018];33(Esp.): 129-41. Disponible en:http://www.scielo.org.mx/pdf/peredu/v33nspe/v33nspea12.pdf

Published

2018-10-09

How to Cite

1.
Rodríguez Aguirre N, Barrios Fernández N, Tristá Pérez B. Assurance of the teaching quality in the universities of Latin America. MEDISAN [Internet]. 2018 Oct. 9 [cited 2025 Jun. 2];22(8). Available from: https://medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/2172

Issue

Section

Brief Communications