Necessities of learning on Biostatistics and Methodology of Investigation in the training of post-graduate health professionals

Authors

  • Elio Zaldívar Álvarez Hospital General Docente “Dr. Juan Bruno Zayas Alfonso", Universidad de Ciencias Médicas. Santiago de Cuba

Keywords:

Biostatistics, Methodology of the Investigation, postgraduate training.

Abstract

A pedagogical and descriptive study of 46 residents who began the postgraduate training in "Dr. Juan Bruno. Zayas Alfonso" Teaching General Hospital was carried out in Santiago de Cuba in the period 2016-2017, with the aim of identifying the learning necessities of Biostatistics and Methodology of Investigation in these health professionals.  The most important results were the lack of correlation between felt and real necessities, with a Pearson correlation coefficient = 0.058; also, none of the evaluated reached 50 % of the test points. It is concluded that the professionals don't have the necessary knowledge for their statistical-investigative acting, when beginning their postgraduate training.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Elio Zaldívar Álvarez, Hospital General Docente “Dr. Juan Bruno Zayas Alfonso", Universidad de Ciencias Médicas. Santiago de Cuba

Médico Especialista de II Grado en Salud Pública. Master en Informática en Salud. Profesor Auxiliar.

References

1. Artiles Visbal, Otero Iglesias L, Barrios Osuna I. Metodología de la investigación. Para las ciencias de la salud. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2005.
2. Torres Delgado JA. Informática Médica. T2. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2004. p.308.
3. Hernández González B, Rubén Quesada M, González Fernández C, Martín Neto I. Perfeccionando la enseñanza de la inferencia estadística en el contexto de las ciencias médicas. Rev Habanera Ciencias Médicas. 2002 [citado 20/12/2017];1(1). Disponible en: http://www.revhabanera.sld.cu/index.php/rhab/article/view/587
4. Fardales V. Dinámica de la formación estadística del profesional de
la Medicina [Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en
Ciencias Pedagógicas]. Sancti Spíritus; 2014.
5. Fuentes González HC. Proceso de la investigación científica orientada a las Ciencias Sociales. Guanujo, Ecuador: Universidad Estatal de Bolívar; 2007.
6. Fuentes González HC. Pedagogía y didáctica de la educación superior. Guanujo, Ecuador: Universidad Estatal de Bolívar; 2009.
7. Vidal Ledo M, Nolla Cao NE. Necesidades de aprendizaje. Educ Med Super. 2006 [citado 20/12/2017];20(3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_issuetoc&pid=0864-214120060003&lng=es&nrm=iso
8. Salas Perea RS. La identificación de necesidades de aprendizaje. Educ Med Super. 2003 [citado 20/12/2017];17(1). Disponible en: http://bvs.sld.cu/revistas/ems/vol17_1_03/ems03103.pdf
9. Urquiza Alvarez J, Álvarez Montero JA, Araujo García M, González Martínez D, Sánchez Rodríguez L, Pérez García DR. Necesidades de aprendizajes sobre el desempeño del tutor de la asignatura Salud Pública. Rev EDUMECENTRO. 2014 [citado 20/02/2018]; 6(1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742014000100012
10. Cruz Varona SV, Más Camacho MR, Santander Pozo E. Identificación de necesidades de aprendizaje sobre el trabajo con bases de datos para tratamiento de información médica. Educ Med Super. 2012 [citado 20/12/2017]; 26(1). Disponible en:http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412012000100007
11. Santos P, ALves L, Simões JA. (2017) What distinguishes a competent doctor in medical education? Int J Med Educ 2017 [citado 14/01/2018]. Disponible en: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5572422/
12. Rubio Alonso M, Hernando Jerez A, Mohedano del Pozo R. Aprendizaje integrado de epidemiología y bioestadística en el grado en medicina: valoración de los estudiantes. Rev Invest Educ. 2014 [citado 20/12/2017]; 32 (1):243-53. Disponible en: http://revistas.um.es/rie/article/view/172601
13. Gea Serrano MM. Investigación didáctica en correlación y regresión. Grupo de investigación Teoría de la Educación Matemática y Educación Estadística de la Universidad de Granada; 2013 [citado 20/12/2017]. Disponible en: http://www.ugr.es/~batanero/documentos/Investigacion.pdf
14. Cruz Cardona V. Tendencias del postgardo en Iberoamérica. Ciencia y Sociedad. 2014 [citado 22/01/2018];39(4):641-63. Disponible en: https://www.auip.org/images/stories/DATOS/PublicacionesOnLine/Tendencias_Postgrado_Iberoamerica_Victor_Cruz_2014.pdf
15. Kaplan J. Autoformación no es aprender solo, sino de manera
autónoma, 2015 [citado 18/01/2018]. Disponible en:
http://noticias.universia.cl/en-portada/noticia/2014/11/12/1114909/autoformacion-aprender-solo-sino-manera-autonoma.html
16. Silva Ayçaguer LC. Diseño razonado de muestras y captación de datos para la investigación. Madrid: Díaz de Santos; 2000 [citado 21/01/2018]. Disponible en: https://scielosp.org/article/rpsp/2001.v10n2/143-145/es/
17. Casate Fernández R, Senso Ruiz JA. Producción científica cubana en acceso abierto en Scopus en el período 2010-2014. Rev Cubana Inf Cienc Salud. 2017[citado 20/12/2017];28 (1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-21132017000100002
18. Herrera Miranda GL. Concepción pedagógica del proceso de formación de habilidades investigativas. Rev Ciencias Médicas Pinar del Río. 2014 [citado 20/12/2017];18(4). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942014000400010
19. Villa Romero AR, Moreno Altamirano L, García de la Torre GS. Epidemiología y estadística en Salud Pública. [citado 21/01/2018]. Disponible en: https://accessmedicina.mhmedical.com/book.aspx?bookID=1464
20. González Rangel MA, Mendoza Taño R, Mendoza Taño R, García Bacallao L, Travieso González Y. Propuesta didáctica para perfeccionar el proceso de enseñanza-aprendizaje de la Matemática, en la formación de residentes en Ciencias Básicas Biomédicas. Educ Med Super. 2016 [citado 20/12/2017];30(1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412016000100006

Published

2018-12-11

How to Cite

1.
Zaldívar Álvarez E. Necessities of learning on Biostatistics and Methodology of Investigation in the training of post-graduate health professionals. MEDISAN [Internet]. 2018 Dec. 11 [cited 2025 Jun. 4];22(9). Available from: https://medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/2297

Issue

Section

Original Articles