Epistemologic basis of the post degree training process in statistics for graduates in Health Information Systems
Keywords:
statistics, post degree training, professional performance, health information system.Abstract
The Health National System acquires a higher development every day and has a technological equipment according to the science and technique progress, so it requires a professional training that responds to its interests and demands. To such effects, the process of post degree training in statistics for the graduates in Health Information Systems is epistemologically supported in this work, taking into account its significance as a training-investigative process, as well as the professional training as one of the post degree subsystems, guided to the solution of problems related to the updating and systematizing of knowledge, which will allow graduates to reach a performance level according to the scientific, technological, social, economic and cultural development, manifested in their professional practice.
Downloads
References
2. Martín Pérez AA. Modelo del proceso de formación estadística investigativa del docente universitario en el posgrado. Gac Méd Espirit. 2016 [citado 13/01/2019]; 18(1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1608-89212016000100008
3. Noemí Ferrari C, Corica AR. Formación estadística de estudiantes para profesor en matemática: un estudio exploratorio. Rev Invest Educ. 2018 [citado 06/03/2019];26. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/pdf/cpue/n26/1870-5308-cpue-26-164.pdf
4. Numa Rodríguez M, Sánchez Numa A, Mercedes Manzano I. Tendencias históricas del proceso de formación estadística en las carreras de perfil humanístico. Gaceta Médica Espirit. 2017 [citado 16/03/2019];19(39). Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/espirituana/gme-2017/gme173b.pdf
5. Jiménez Puerto CL, Calderón Mora M. Estrategia de superación profesional para la formación de la competencia. Procesamiento de la información. Rev Atlante. Cuadernos de Educación y Desarrollo. 2017 [citado 23/02/2019]. Disponible en: http://www.eumed.net/rev/atlante/2017/12/superacion-profesional.html
6. Macías Llanes ME. Sistema de superación profesional para el tratamiento de las relaciones ciencia-tecnología-sociedad en el sector de la salud. Camaguey: Universidad de Ciencias Pedagógicas “José Martí Pérez”; 2014 [citado 08/03/ 2019]. Disponible en: http://tesis.repo.sld.cu/835
7. Numa Rodríguez M, Martín Pérez A, Diéguez Batista A, Sánchez Numa A. La formación estadística universitaria orientada a la solución de problemas profesionales. Pedagogía Universitaria. 2014 [citado 21/03/2019];19(1). Disponible en: http://cvi.mes.edu.cu/peduniv/index.php/peduniv/article/download/603/pdf_25.
8. Fuentes González H, Mestres G, Sanz C, Addine F. La didáctica universitaria y su relación con el currículo. La Habana: VI Congreso Internacional de Educación Superior;2010.
9. Pérez Rodríguez BA, Alonso Berenguer I, Salgado Castillo A, Gorina Sánchez A, López Hung E. Metodología para la gestión curricular del posgrado en Estadística del licenciado en Sistemas de Información en Salud. MEDISAN. 2017 [citado 01/02/2019]; 21(12). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192017001200014
10. Antúnez Coca J, Mercaderes Ferrer MA, Fong Estopiñan A, Pérez Rodríguez BA. Fundamentación epistemológica de la formación del tecnólogo de la salud en el proceso de instrucción científica. MEDISAN. 2014 [citado 08/03/2019];18(8). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192014000800018
11. Rabell López, MJ, Labarta Varona, MT, Galbán Perano PE. Experiencias de superación profesional en una biblioteca universitaria. Luz. 2017 [citado 03/04/ 2019];16(4):18-27. Disponible en: https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/852
12. Rouquette Alvarado JO, Suárez Burgos A, Ariza Gómez E. Relevancia de la formación estadística en la universidad. La importancia de encontrarles sentido a las matemáticas. Reencuentro. 2014 [citado 14/04/2019];69:37-45. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/340/34031038005.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All the articles can be downloaded or read for free. The journal does not charge any amount of money to the authors for the reception, edition or the publication of the articles, making the whole process completely free. Medisan has no embargo period and it is published under the license of Creative Commons, International Non Commercial Recognition 4.0, which authorizes the copy, reproduction and the total or partial distribution of the articles in any format or platform, with the conditions of citing the source of information and not to be used for profitable purposes.