Virtualization of the training contents: a didactic alternative in the Nursing-Technology Faculty in Santiago de Cuba

Authors

  • Valia Dalgis Cordoví Hernández Facultad de Enfermería-Tecnología, Universidad de Ciencias Médicas. Santiago de Cuba
  • María Elena Pardo Gómez Centro de Estudios de Educación Superior “Manuel F. Gran”, Universidad de Oriente. Santiago de Cuba
  • Eduardo López Hung Facultad de Enfermería-Tecnología, Universidad de Ciencias Médicas. Santiago de Cuba
  • Irasbel Martínez Ramírez Facultad de Enfermería-Tecnología, Universidad de Ciencias Médicas. Santiago de Cuba

Keywords:

information and communications technologies, instruction for computer, virtual reality, education at distance, training university processes.

Abstract

A qualitative, descriptive and cross-sectional investigation, of practical evaluation was carried out in the Nursing-Technology Faculty in Santiago de Cuba, from January to April, 2018, with the purpose of incorporating training contents in the virtual classroom; space of the Health Virtual University in the medical education. The universe was formed by the main professors of the main subjects of the nursing career from the first to the fourth academic year and some who delivered those of general training, for a total of 14. The results confirmed the virtualization process as a didactic alternative that serves as complement for the face to face classes; also, skills related to the administration of on line courses were reached and so, with the use of computer tools of the platform Moodle. Lastly, the positive aspects and the advantages in this process were highlighted and an evaluation on the interactivity of the students in this environment was carried out.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Landazábal Cuervo DP. Mediación en entornos virtuales de aprendizaje. Análisis de las estrategias metacognoscitivas y de las herramientas comunicacionales [citado 13/09/2018]. Disponible en: http://biblioteca.udgvirtual.udg.mx/jspui/bitstream/123456789/997/1/Mediaci%c3%b3n%20en%20entornos%20virtuales%20de%20aprendizaje.pdf
2. Vidal Ledo M, Llanusa Ruiz S, Diego Olite F, Vialart Vidal N. Entornos virtuales de enseñanza-aprendizaje. Edu Med Super. 2008 [citado 13/09/2018]; 22(1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412008000100010
3. EcuRed. Entorno virtual de enseñanza aprendizaje [citado 13/09/2018]. Disponible en: https://www.ecured.cu/Entorno_virtual_de_ense%C3%B1anza_aprendizaje
4. García Cormenzana AJ, Casañas Álvarez A, Rodríguez Picornell Z, Rodríguez Gil IM. Criterios sobre la aplicación de la estrategia curricular del idioma inglés mediante los entornos virtuales. Medimay. 2017 [citado 13/09/2018]; 24(2). Disponible en: http://www.medimay.sld.cu/index.php/rcmh/article/view/1098/1474
5. Estrada Sentí V, Lara Y, Cruz M, Rodríguez Andino M, Febles Rodríguez JP. El aprendizaje virtual y la Gestión del Conocimiento. Actas del Virtual Educa 2010; 21-25 Jun 2010; Santo Domingo, República Dominicana. Santo Domingo: Ministerio de Educación; 2010 [citado 13/09/2018]. Disponible en: http://recursos.portaleducoas.org/sites/default/files/2279.pdf
6. Rodríguez Andino MC, Barragán Sánchez HM. Entornos virtuales de aprendizaje como apoyo a la enseñanza presencial para potenciar el proceso educativo. Revista Killkana Sociales. 2017 [citado 13/09/2018]; 1(2): 7-14. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6297476.pdf
7. Medina González I, Vialart Vidal MN, Chacón Reyes EJ. Los entornos virtuales de enseñanza aprendizaje en la asignatura morfología humana. Educ Med Super. 2016 [citado 13/08/2018]; 30(3): 591-8. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412016000300012
8. Nóbile CI, Luna ÁE. Los Entornos Virtuales de Enseñanza y Aprendizaje en la Universidad Nacional de La Plata. Una aproximación a los usos y opiniones de los estudiantes. INNOEDUCA. 2015 [citado 13/09/2018]; 1(1). Disponible en: http://www.revistas.uma.es/index.php/innoeduca/article/download/19/70
9. Rojas Machado N, Pérez Clemente F, Torres Milord I, Peláez Gómez E. Las aulas virtuales: una opción para el desarrollo de la Educación Médica. Rev EDUMECENTRO. 2014 [citado 17/09/2018]; 6(2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742014000200016
10. Prieto Díaz V, Quiñones La Rosa I, Ramírez Durán G, Fuentes Gil Z, Labrada Pavón T, Pérez Hechavarría O, et al. Impacto de las tecnologías de la información y las comunicaciones en la educación y nuevos paradigmas del enfoque educativo. Educ Med Super. 2011 [citado 12/09/2018]; 25(1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412011000100009
11. Arocha Mariño C, Castillo Guzmán A, Bustamante Alfonso L, Hernández Ferro P, González González AV, González Valcárcel B. Curso de Dirección en Salud en ambiente virtual de enseñanza aprendizaje. Educ Med Super. 2012 [citado 12/09/2018]; 26(4). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412012000400004
12. e.Learning Masters. Aprende a virtualizar el contenido de tus cursos en solo 5 pasos [citado 12/09/2018]. Disponible en: http://elearningmasters.galileo.edu/2018/06/07/virtualizacion-de-contenido/
13. Martínez Hernández GM, Zacca González G, Borges Oquendo L. Factores que influirían en una mayor virtualización del posgrado en la Universidad Virtual de Salud de Cuba. Educ Med Super. 2015 [citado 22/09/2018]; 29(1): 166-81. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/ems/v29n1/ems16115.pdf
14. Infomed Red de Salud Cubana. Aula Virtual de Salud, un servicio para el desarrollo del aprendizaje en red. Entrevista [citado 22/09/2018]. Disponible en: http://www.sld.cu/entrevista/2016/04/05/aula-virtual-de-salud-un-servicio-para-el-desarrollo-del-aprendizaje-en-red
15. Maury-Sintjago EA, Pereira-Centurión T, Labbé-Gibert M, Sepúlveda P, Valdebenito C. Caracterización del uso de la plataforma MOODLE por estudiantes de ciencias de la salud. Rev Edumecentro. 2015 [citado 12/11/2018]; 7(1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/edu/v7n1/edu02115.pdf
16. EcuRed. Moodle [citado 13/09/2018]. Disponible en: https://www.ecured.cu/Moodle
17. Yáñez Hernández Luis. Seminarios sobre la plataforma Moodle. Iniciación a Moodle 2.9. Campus Virtual de la UCM [citado 13/09/2018]. Disponible en: https://www.ucm.es/data/cont/docs/36-2016-06-19

Published

2019-02-11

How to Cite

1.
Cordoví Hernández VD, Pardo Gómez ME, López Hung E, Martínez Ramírez I. Virtualization of the training contents: a didactic alternative in the Nursing-Technology Faculty in Santiago de Cuba. MEDISAN [Internet]. 2019 Feb. 11 [cited 2025 Jun. 3];23(1). Available from: https://medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/2357

Issue

Section

Original Articles